dinsdag 28 april 2015

Nantes (3)

De volgende kamer die we bezoeken is deze van
de Nederlandse Willyne Hammerstein.

Haar quilts zijn uit slechts enkele malletjes opgebouwd.
De stofjes worden zo geknipt dat er een weerkerend
patroon ontstaat.
In Amerika en Australiƫ zijn haar quilts een echte hype.

Ongelooflijk hoe al die kleine stukjes stof als puzzelstukjes
in elkaar passen. Hier zie je goed hoe belangrijk het
kleurgebruik is in haar quilts.

Haar quilts zijn beschreven in de boeken
Millefiori 1 en Millefiori 2.
De stand die me ieder jaar het meest doet watertanden
is "Labors of Love".
Jane, een psychologe uit New York, en haar man David
verkopen er de mooiste antieke quilts.

Zelf zegt Jane over "Labors of Love":
"Het is een totaal uit de hand gelopen weekend hobby"


Nu bezoeken Jane en David jaarlijks verschillende grote
quiltfestivals in Amerika, Tokio en Nantes.

Met het mooie Sunbonnet Sue blokje nog in mijn
gedachten vroeg ik aan David of er zo'n blokje in
de grote mand zat. Dat kon hij niet direct zeggen.
Hij had wel een mooie Sunbonnet Sue quilt bij.
Omdat de quilt geen label of een spoor van een datum
had heb ik uiteindelijk beslist om ze niet te kopen.
Dit mooie blokje heb ik wel meegenomen.

Een hele uitdaging!

Een kleine impressie van enkele ingezonden borduurwerken.





Op de stand van de Japanse Tomie Nagano is de decoratie
weer helemaal in stijl met de quilts.

Tomie's levenswerk is het bewaren van waardevol
textiel, zoals kimono's,  voor volgende
generaties.

Jarenlang was ze te vinden op alle Japanse vlooienmarkten
op zoek naar mooie, oude Kimono's.

Vandaag de dag telt haar verzameling zo'n 4000 kimono's
waarvan zij er al 2000 in haar quilts verwerkt heeft.

Zij heeft de 4000 kimono's losgetornd, gewassen,
 gestreken en gesorteerd op kleur, materiaal en op
soort verf of verfmethode.
Het is via een omweg in Amerika dat haar werk een
internationale doorbraak kende.
(Bron/ quiltmania nr 95)

De Mola's van Fumiko Nakayama waren een kleurrijke
blikvanger op de tentoonstelling.
Bij het zien van haar allereerste Mola raakt Fumiko
op slag verliefd op deze handwerktechniek. Zij probeert
op haar eentje deze handwerktechniek te ontcijferen.
Pas jaren later brengt zij een eerste bezoekje aan de
Kuna-indianen voor de kust van Panama. Het
zijn deze indianen die deze kunst al sinds de oudheid beoefenen.
Daar komt ze tot de ontdekking dat echte Mola's niet alleen
kleurige taferelen voorstellen maar ook een boodschap bevatten.

In tegenstelling tot de, over het algemeen kleinere
creaties van de Kuna-indianen maakt Fumiko ook
grote Mola's van ongeveer 160 cm x 110 cm.
(Bron/ Quiltmania nr 60)

Volgende keer lopen we een rondje langs de prachtige
collectie van Bill Volckening.........



3 opmerkingen:

  1. Weer zo mooi ... En wat maak je toch prachtige foto's ook, Liliane, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt waar hoor, ik ben er stil van... Wat enorm veel moois laat je ons zien.
    Ik moet nu wel denken aan mijn schooltijd, waar onze handwerkjuffrouw ons de technieken van de Mola leerde... Ik heb toen een klein werkstukje gemaakt, maar ik weet niet meer waar dat nu is... Wel jammer natuurlijk.
    Fijne dag vandaag,
    Liefs,Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thank you Liliane for sharing those wonderful creations! I wish I could be there...

    BeantwoordenVerwijderen