donderdag 3 maart 2016

Nostalgie....



Toen ik Rosalie haar verjaardagsalbum aan het samenstellen was
had ik een doos met scrabble blokjes nodig. Mijn schoonzusje heeft
me toen verder geholpen. Bij het openen van de doos was ik héél verrast
om te zien waarin de blokjes zaten. Een oud schoolhandwerkje dat
verwerkt was tot een huisje. Wat leuk om te zien dat dit vintage lapje
nog altijd in gebruik is.


Blijkbaar had ze nog meer lapjes uit haar schooltijd bewaard.
Ze moet tussen de 10 en 12 jaar geweest zijn toen deze werkjes
gemaakt zijn.


Ik denk dat ze helemaal geen hekel had aan de handwerkles.
Haar werkjes zijn echt mooi gemaakt.

Mijn schoonmoeder heeft een opleiding aan de Normaalschool
gevolgd (1943 - 1947). Ook zij heeft deze handwerklessen in haar
klasjes gegeven. Op de foto zit ze links naast de non ( "Niemand
durfde naast de nonnen te gaan zitten, daarom ben ik daar maar
gaan zitten!").


De bovenste foto is het klasje van mijn schoonmoeder.

(Alle handwerkjes op de foto's zijn gemaakt door mijn schoonzusje.)


Dit tafellaken heeft mijn moeder lang geleden
geborduurd. Bij het opruimen van haar huis had niemand hier
interesse voor. Ik heb het mee naar huis genomen en soms
leg ik het eens op tafel. Als ik het dan bekijk komen er tientallen
vragen in mij op. Hoe kwam ze aan het patroon? Waar kocht ze haar
materialen? Wanneer heeft ze het gemaakt? Enz...
Het zal voor altijd een mysterie blijven....
Groetjes Liliane



3 opmerkingen:

  1. Dag Liliane,

    Allereerst dank nog voor je lieve reactie op mijn blog, veel dank. Dat doet een mens goed.
    Wat een heerlijk blogje weer, wat schattig om al die prille maar o zo mooie handwerken te zien! Het kapstokje met de kabouters is ook zo leuk. En dat tafelkleed is zo mooi! Die verlopende kleuren, zo mooi geborduurd, een lust voor het oog. Kan me voorstellen dat je dat koestert ...

    Fijne dag en warme groet vanuit een zeer wisselvallig Zevenaar, Carolien

    P.S. Het waren ook wel heel imposante nonnen natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Liliane, wat een dierbare 'schatten' zijn het. Werkjes waar je bij het zien helemaal blij van wordt. het kapstokje is ook zo lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi tafellaken. Iets om te koesteren! In het weekend had ik een tafellakentje op liggen, dat mijn mama nog geborduurd heeft. Onze kleinzoon van 3,5 voelde er eens aan en zei "dat is mooi". Ik vond het zo aandoenlijk lief. Mijn mama... ze moest het eens weten...

    BeantwoordenVerwijderen