dinsdag 28 november 2017

Oh, kom er eens kijken...

Nog enkele dagen en dan vieren we weer het feest van Sinterklaas.
Voor mij is deze periode van het jaar steeds een trip down memory lane.
Tijdens de periode rond de viering van Sinterklaas dwalen mijn
gedachten altijd af naar mijn kindertijd.


Begin jaren 60 telde mijn geboortedorp zo'n 1500 inwoners.
Wanneer in november Sinterklaas een bezoek aan ons dorp
bracht gebeurde dat met alle toeters en bellen die in ons kleine
dorp voorhanden waren.


De fanfare en het trommelkorps liepen voorop in de stoet.
Daarachter liepen de schoolkinderen en hun families.


Meestal werd de Sint en zijn gevolg met paard en koets ingehaald.
De plaatselijke ruitervereniging was dus ook van de partij.


Dat het een hoogdag was voor ons dorp en zijn inwoners dat mag wel
duidelijk zijn. "En wat denkt Paul" heeft mijn schoonmoeder bij deze
foto in het album geschreven.


Nog zo'n hoogtepunt in aanloop naar de feestdag van de Sint
was een bezoek aan de Grand Bazar in Hasselt. Ergens in een hoekje
van dit grootwarenhuis was een podium gemaakt waar je de Sint
kon ontmoeten. Als klein meisje was ik best wel onder de indruk
van deze goed heilig man.


Maar de tijd staat niet stil. Eind jaren 80 van vorige eeuw was het
de beurt aan mijn eigen kinderen om van het Sinterklaasfeest
te genieten. Ondertussen zijn we alweer een generatie verder en 

zullen we volgende week met onze kinderen en kleinkinderen
de Sint zijn verjaardag vieren.



Van het speelgoed dat de Sint mij bracht is zo goed als niets
bewaard gebleven. Nu spring ik regelmatig in een kringwinkel

binnen om het speelgoed waar ik zo'n leuke herinneringen
aan had terug op te sporen.



















"Er zijn dit jaar geen stoute kinderen geweest", heb ik
de Sint horen zeggen. Ze kunnen dus op beide oren slapen
en dromen van die nieuwe pop, de doos met klei, de duplo.......
Groetjes Liliane

8 opmerkingen:

  1. Dag Liliane,

    Wat een heerlijke post weer. En dat quiltje!!!! Super.
    Veel herkenning, de view master alleen al, grinnik! En die puzzels, het hondenrijtje waar de knikkers doorheen moesten etc. Heerlijk, het was weer genieten. Alvast heel veel plezier gewenst met dit feest, leuk met de kleinkinderen nu!

    Hartelijke groet, Carolien (die morgen nog de enige kans heeft om de Sint materieel te gaan helpen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat een gezellig blogje. Ik ging even terug met jou in de tijd. Zo herkenbaar! En ook een heel leuk quiltje! Vandaag eerst de 2e verjaardag van onze kleinzoon en volgende week ook het Sinterklaasfeest met kinderen en kleinkindjes. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ontzettend leuk quiltje. Veel plezier met het Sinterklassfeest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. A trip down memory lane, zeker ook voor mij, wat een enige blogpost. Lief quiltje. Geniet van de komende feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooohhh wat leuk al die oude speelgoedjes, herken er verschillende van! Dat zou ik ook wel willen verzamelen, maar ja ik verzamelen al Schildpad poppen :-)
    Je Sinterklaas quiltje is ook schattig.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk ! Ik kreeg ook steeds nieuwe diaatjes voor mijn vieuwmaster :o))
    En t quiltje is erg LIEF :o))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lief quiltje en wat een sfeervolle post! (wat ben jij daar ook goed in)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat was fijn genieten, dat plezier wil je nu je kleinkinderen ook meegeven. Zelfs Lady Di kwam op bezoek? Zalige jaren 80!

    BeantwoordenVerwijderen