zaterdag 7 november 2020

Alles komt af. Ooit...

 

De laatste maanden zag ik dat vele collega quiltmakers aan de slag
zijn gegaan met het strikjespatroon geïnspireerd door de quilt
"Dress Code" van Susan Smith.

Dit patroon kwam me bekend voor want ik was er zelf ook ooit mee 
aan de slag gegaan. Alhoewel deze strikjes 20 jaar geleden gemaakt
zijn wist ik ze zéér snel te vinden tussen mijn vergeten projecten.

De inspiratie vond ik lang geleden in dit boekje. Een klein boekje maar
boordevol ideeën voor het maken van kleine quiltjes. Ik heb 5 van die
kleine quiltjes gemaakt met de bedoeling nadien van al die kleintjes
één grote quilt te maken.

Die 5 kleine quilt tops hebben jaren in een doos gezeten. Wanneer
ik ze nu terug bekijk vind ik alleen de strikjes mooi genoeg om
er een klein quiltje van te maken. De andere 4 zullen waarschijnlijk
in de prullenmand belanden (omdat ik de gebruikte stofjes
niet meer mooi vind).

Dat is nu het mooie van patchwork maken. De patronen die we gebruiken
zijn tijdloos. Of een quilt nu gemaakt is in de 19de- 20ste of 21ste eeuw,
de gebruikte patronen blijven door de eeuwen heen hetzelfde.
Terwijl ik dit zit te overpeinzen ben ik eens op zoek gegaan naar
het oudste quiltboek dat ik op de boekenplank heb staan.
"Lapjeswerk"
Een boek dat ik in 1978, tijdens mijn hogere studies, in Hasselt heb gekocht.

Geen idee waarom ik dat boek in 1978 gekocht heb want ik maakte
toen nog helemaal geen patchwork. Het is pas in 1993 dat ik mijn 
eerste stappen in de quiltwereld heb gezet.

De gebruikte patronen blijven terugkomen. Enkel de lay-out kan verschillen. 

Met deze hexagon vorm worden al honderden jaren quilts gemaakt.
Het vroegst gedateerde zeshoekige sjabloon gaat helemaal terug tot
1770 in Engeland. Z'n populariteit steeg snel onder de Britse quilters
en tegen 1830 waren zeshoeken één van de populairste quiltpatronen.

Genoeg over het verleden, nu terug naar het heden.
Ik wil jullie enkele hexagon bloemen laten zien die ik voor The Prince
quilt heb gemaakt. Hier twee zuurpruimen bij elkaar -:)


In de quilt worden ze op een ecru achtergrond geappliqueerd.
Voor de foto heb ik een bijpassende gekleurde achtergrond
uitgezocht.





Het middelste zeshoekje is altijd van de "akelige" (volgens Rosalie)
stof gemaakt. Ik vind het effect wel grappig om te zien
.

Geen maand die meer jeugdherinneringen met zich meebrengt
dan de maand november. Het moment van het jaar waarop 
de bakkerij van mijn ouders zich vulde met de zoete geur van
vers gebakken speculaas blijft voor eeuwig bij. Als je de 
originele speculaasplanken van toen nog in je bezit hebt
dan kan je toch niet anders dan deze traditie verder zetten!!
Hopelijk is jullie maand november even zoet als die van mij!
Groetjes,
Liliane

8 opmerkingen:

  1. Goed gevoel iets afmaken toch. Ja november.....wat een onwijs mooie mal is dat. De geur ken ik wel. Heb in mijn jonge jaren als etaleuse bij een Bakker gewerkt (meerdere filialen). Maar in november/december hielp ik vaak mee in de bakkerij mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Liliane,

    Ja, je ziet de strikjes vaak voorbijkomen deze dagen. Jouw quiltje is prachtig met die zachte kleuren.
    Je hexagonbloemen zijn zo leuk, met van die heerlijk afwijkende harten! Geeft een quilt meteen pit ...
    Veel plezier ermee, fijne zondag en hopelijk heb je nog wat speculaas liggen om te snoepen ;)

    Liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja de strikjes komen wel heel veel voorbij nu,maar leuk zijn ze zeker wel.
    Toevallig heb ik vandaag in oude quiltboeken zitten bladeren op zoek naar het logcabin patroon.
    En dat kwam dan weer omdat ik oude Ariadne's heb uitgezocht en daar een prachtige quilt in rood/ecru tegenkwam.
    De stoffen zijn veranderd maar veel patronen niet.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een hoop projecten laat je hier zien. Ja, die patronen blijven altijd leuk, zelfs het gewone vierkantje is leuk met de juiste stofjes.
    Grappig dat jij een klein quiltje van de strikjes heb, terwijl dat nu opeens weer helemaal hip is.
    Klein is leuk en snel klaar. Wel jammer dat je die andere kleintjes gaat weggooien, stofjes vind je niet meer mooi.
    Jammer hoor, vind weggooien altijd zo zonde. Je hebt er ooit toch veel werk aan gehad.
    Leuk die hexjes met in het midden een grappig stofje.
    Dat je zo'n oud boek hebt terwijl je er toen helemaal niks mee deed. Een vooruitziende blik gehad.
    Wat een leuke speculaasplank is dat. Je hebt de eerste al gemaakt.
    Dat kan nog maanden lang, eigenlijk de hele winter. Zelf hou ik niet van speculaas, ben meer een extra pure chocolade liefhebber :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kleine quiltwerkjes kunnen wellicht dienst doen al sprei voor een poppenbedje voor de kleinkinderen of stop ze rustig weg want achter x aantal jaren worden ze misschien leuk gevonden net als nu. Geniet nu voluit van je stappenplan het weer is mooi en de natuur heel kleurrijk en nadien een lekker tasje koffie met een speculaas erbij. Groetjes van ons drie uit Reppel en een fijne dag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Eén van de twee meisjes is een echt poppenmoedertje. Zij maakt graag gebruik van de kleine quiltjes voor de poppenbedjes.
      Deze week weer een aantal kilometers gewandeld. Het weer was dan ook perfect!! De verbruikte calorieën worden nadien weer gecompenseerd door het eten van die lekkere speculaas!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  6. Erg leuk om de geschiedenis te l ezen! Enbde l apjes en quilts en boeken te bewonderen😍

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk die strikjes, en zo'n quiltje voor een poppenbed zal zeker van pas komen met die meisjes in huis.
    We hebben echt wel geluk met het weer in de novembermaand, maar goed ook want de corona geeft ons niet veel mogelijkheden om te doen in vrije tijd. Dus...wandelen maar!En steekjes naaien, je zult je wellicht niet vervelen hé? Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen