donderdag 29 december 2022

Dit was december...

 

Bij een overzicht van de maand december kunnen we niet anders dan starten
met het bezoekje van de Sint. Ook dit jaar wist de Sint weer perfect waar hij
mij héél blij mee kon maken. Mooie lapjes die hun weg naar verschillende
projecten zullen vinden.

In januari 2020 schreef ik in een blogje over een onvindbaar borduurpatroon.
Dankzij een schietgebedje aan de Heilige Antonius vond ik het terug!!
Tijdens deze maand december heb ik nog eens een blokje van deze dessin-merklap geborduurd.
 Fijn dat er weer een blokje af. Nu een volgende patroontje
uitkiezen om te borduren.



En toen was daar plots het vriezemannetje in het land.
Oh, oh wat was het koud. Het was lang geleden dat we nog eens 
echte winterse temperaturen hadden meegemaakt.


Even een paar foto's in de tuin genomen.
Mooi, maar wel koud aan de vingers brrrrr!


Ik heb een paar vaste kringwinkels waar ik graag eens binnenspring.
Het was vreemd om plots overal kleurboeken voor volwassenen te zien liggen.


Ik was daar niet zo vertrouwd mee maar wat waren het prachtige boeken.


Meestal waren ze zo goed als nieuw. Soms was er één blad ingekleurd.
Had de eigenaar van het boek er al snel genoeg van en is het boek
daarom in de kringwinkel terecht gekomen?


Kijk eens wat een prachtige resultaten je kan bekomen!
Het is toch een techniek waar je kaas (oei seffens zijn de muizen daar..)
van moet gegeten hebben. Dit is zeker niet door een beginneling gemaakt
denk ik dan. Zo prachtig gedaan met die schaduwpartijen en die achtergrond!


Samen met Rosalie zit ik enkele uurtjes geconcentreerd te werken.
We moeten nog véél oefenen maar oefening baart kunst!!


Dit is nog zo'n vondst uit de kringwinkel. 
Ik moest aan dit boekje denken omdat ik las dat 
de auteur, Wolf Erlbruch, op 11 december overleden is.
In dit boekje formuleren mensen, dingen en dieren hun antwoord op de
existentiële vraag: "Waarom zijn ze op aarde"
Een piloot zegt dat hij op aarde is om de wolken te kussen.
Een vogel zegt dat hij op aarde is om het hoogste lied te zingen.


Een broertje zegt dat hij op aarde is om verjaardagen te vieren!
Als je zelf nieuwe antwoorden op die vraag ontdekt kan je deze gewoon
achteraan in het boek toevoegen op typisch Erlbruch papier.




Ook wij hadden in december een verjaardag te vieren.
Op 5 december mocht onze schattige Stella een eerste kaarsje uitblazen.
Een aangepast kroontje mocht niet ontbreken!!


"Heb je het interview met Raynor Winn in de krant gelezen"
Deze vraag kreeg ik van mijn zus toen ik aan zee was om te quilten.
"Ik ben aan zee en lees hier geen krant. Wil je het voor mij bewaren!"
Ik heb de boeken van Winn leren kennen via IG. 
In haar eerste boek "Het zoutpad" beschrijft Winn hoe ze, nadat ze hun
huis hadden verloren en haar man ongeneeslijk ziek werd, het 
South West Coast Path afliepen. Moth lijdt aan corticobasale degeneratie
(CBD) en wandelen blijkt een heilzaam effect te hebben op zijn symptomen.


Omdat het met de gezondheid van Moth steeds slechter gaat besluiten ze
om toch terug op pad te gaan. Uiteindelijk maken ze een maandenlange
tocht van 1600 kilometer, van het uiterste noorden van Schotland
tot de vertrouwde kust van het zuidwesten van Engeland.
Het verslag van deze tocht kan je lezen in haar derde boek "Landlijnen".

"Ik weet wie jullie zijn. Jouw boek heeft ons leven veranderd, het heeft onze
hele manier van leven veranderd. Voordat we jouw boek hadden gelezen, zouden 
we onszelf nooit de tijd hebben gegund om gewoon maar te gaan wandelen."
Ik kijk het stel aan, ze lopen tegen de middelbare leeftijd, maar stralen van zon,
wind en enthousiasme.
" Het boek heeft jullie misschien op een idee gebracht,
maar het heeft je leven niet veranderd."
 "Hoe weet je dat?"
"Omdat boeken geen levens
veranderen. Ze kunnen je manier van denken veranderen, maar jullie hebben
zelf je leven veranderd. Jullie stonden open voor de invloed van het boek
en daarna hebben jullie besloten hoe je je leven wilde veranderen.
De kracht zit altijd in jezelf, het boek heeft alleen maar de deur opengezet."
Dit is een stukje uit het boek p. 264-265
Ook ik raak geïnspireerd door haar boeken en plan een nieuwe uitdaging.
Het voorbije jaar hebben we de prachtige Maasvallei doorkruist.
Voor volgend jaar hopen we de National Park Trail te lopen.
Dit is een langeafstandswandeling van 110 km die je de mooiste
plekken van Het Nationaal Park Hoge Kempen in Belgisch Limburg
laat zien. Zeker te volgen op dit blog in 2023!



Met deze 17 tips zou het volgend jaar moeten lukken om wat meer
boeken te lezen. Ik vrees dat het bij mij slechts zal lukken als ik er
een 18de tip aan toevoeg nl: "Stop met quilten!"


Stoppen met quilten zal in ieder geval nog niet voor 2023 zijn.
Anders had de Sint die mooie lapjes niet moeten brengen.
Ik ga het volgend jaar gewoon op mij af laten komen. Heb ik zin om te
quilten, lezen, wandelen, reizen of wat dan ook? 
Ik ga er zoveel mogelijk van genieten!
De beste wensen voor 2023 aan al mijn bloglezers.
Dankjewel voor jullie bezoekjes hier en voor jullie fijne reacties!
Daar geniet ik ook van!!!
Lieve groet,
Liliane


21 opmerkingen:

  1. Bedankt voor uw mooie verhalen en foto’s ,af en toe afvragen wat er precies word bedoeld omdat wij Nederlanders soms niet goed begrijpen wat er bedoeld word maar dat went !
    De heilige Antonius heel bekend als katholiek “ Heilige Antonius goed vriend help mij …….. enz “ en vaak word je geholpen zo bijzonder !
    Hoop dat we volgend jaar weer mogen genieten van uw verhalen ,fijne jaarwisseling !

    Vr.Gr. Femke .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Femke,
      Idd, ik begrijp dat het soms verwarrend is. Maar gelukkig lees ik dat het went -:)
      Ja, die H.Antonius had me maar goed geholpen!! Zooo blij dat ik het patroon teruggevonden had!!
      Ik vind het fijn om mijn foto's en verhalen te delen dus dat volgend jaar ook wel weer zo zijn.
      Gezellig dat je hier mee komt lezen!!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Leuk dat je deze laatste dagen van het jaar nog tijd hebt gemaakt voor deze mooie blog. De winterfoto’s zijn prachtig, kan geloven dat je koude vingers had, die temperaturen waren we echt niet meer gewoon.,
    Stella is zo een schattig meisje en zo blond, mooie meid!
    Die kringloopwinkels waar jij komt zijn toch wel bijzonder, ik vind hier bij ons er nooit iets.,misschien kom ik er niet regelmatig genoeg, want zulke boekjes zijn toch wel interessant.
    Het borduurwerkje doet mij weer kriebels krijgen, een merklap borduren, altijd mooie resultaten!
    Dat boek ga ik toch ook eens halen, over 14 dagen gaan we een weekje naar Madeira en dan neem ik graag wat te lezen mee.,
    Je hebt gelijk: doen waar je zin in hebt, quilten, lezen, borduren, wandelen… kortom genieten. Dat is ook wat ik je wens voor 2023, genieten van de dingen die je voldoening schenken , daarbij een goede gezondheid en veel gezelligheid in de familie en bij vrienden!
    En als we dan ook nog af en toe mogen meegenieten van de mooie dingen….
    Alvast bedankt ervoor!
    Groetjes ! 🌟🍾❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marie-Louise,
      Ik heb de laatste dagen wat problemen gehad met mijn Photoshop programma. Door een fout was dat van mijn computer verdwenen. Gelukkig had ik een hulplijn die het opnieuw heeft geïnstalleerd. Zo kon ik op de valreep nog een blogpost plaatsen in 2022.
      Ik spring idd dikwijls binnen in een kringwinkel. Soms valt het tegen en soms valt het mee.
      Echt héél bizar dat er plots overal van die kleurboeken voor volwassenen lagen.
      Een weekje naar Madeira, dat is alvast een mooie start van het nieuwe jaar!!
      Dan is "Het zoutpad" een ideaal boek om mee te nemen. Ben benieuwd wat jij ervan zal vinden.
      Ik wens jou een héél mooi nieuw jaar toe. Veel gelukkige momenten met familie en vrienden. Een goede gezondheid en het beste maken van iedere dag in 2023!
      Altijd genieten van jouw reacties op mijn blogposts. Dankjewel daarvoor!!
      Hartelijke groet,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Hopelijk ga je ons niet in de steek laten want we kijken enorm uit naar blog. Af en toe de kleinkindjes zien opgroeien en jullie uitstapjes mee beleven is echt wel fijn. En denk eraan ook deze kleine Stella heeft graag een eigen quilt van oma en haar levensdromen beginnen nog maar pas. Dus nog even volhouden en afwisselen met wandelen en kruisjessteek en veel tijd voor de kleinkindjes want oh wat groeien ze snel. Een goede jaarwisseling en eerst nog verjaardag van je zus morgen. En voor 2023 een goede gezondheid en vele mooie familiemomenten en quiltuurtjes van ons 3 en ook onze beste wensen aan Lena van ons fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Ik ga mijn blog zeker nog niet in de steek laten. Ik vind het zelf véél te leuk om door zoveel oudere blogposts te scrollen en te lezen waar ik toen mee bezig was.
      Aan Stella haar quilt moet idd nog hard gewerkt worden. En niet alleen aan die van Stella. Er liggen hier nog projecten waar nog veel werk aan is.
      Straks eerst nog een jarige vieren en morgen met de ganse bende oudejaarsavond doorbrengen.
      Dan zullen we wel weer helemaal bijgepraat zijn -:)
      Ik wens jullie ook een gezellig jaareinde en een sprankelend nieuw jaar!!
      Tot blogs in 2023!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijk gezellig lang overzichts blog, geweldig! Nee niet stoppen met quilten hoor, doe je ook niet dat weet ik zeker. Maar ik begrijp wat je bedoelt met betrekking tot lezen. Keuzes keuzes ik herken het. Soms ligt zelfs een tijdschrift bij mij een maand later er nog. Kleuren vind ik ook leuk, neem ik vaak mee op vakantie. Puzzelen ook zo leuk. Ach ach tijd te kort. Veel mensen zeggen als je met pensioen bent, pfff dat duurt gelukkig nog wel een jaar of 10 en btw ik vind mijn werk ook nog leuk. In ieder geval hoop ik natuurlijk dat je ook tijd blijft vinden om te bloggen want daar geniet ik ook zo van.
    Fijne jaarwisseling, hartelijke groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Coby,
      Je had wel door wat ik bedoelde -:)
      Ik lees dat het bij jou niet anders is dan hier. Tijdschriften die blijven liggen om gelezen te worden omdat altijd die lapjes om aandacht schreeuwen (en altijd weer winnen).
      Maar wat maakt het uit. Als we op het einde van de dag maar tevreden kunnen zijn met wat we gedaan hebben.
      Oh, wat ben jij nog heerlijk jong. Fijn dat je nog veel voldoening uit je werk haalt.
      Dacht dat je in de zorg werkte dus dat is toch best een pittige sector om in te werken!
      Voor jou ook een fijne jaarwisseling en een héél mooi nieuw jaar gewenst!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  5. Had ook al iets gelezen over die mooie boekenserie van dat wandelende echtpaar.
    Bijzonder hoor om zo'n eind te kunnen lopen als je zo ziek bent.
    Je hebt prachtige stofjes gekregen van de Sint. Kan wel zien dat Sinterklaas jouw smaak heel goed kent :-)
    Met de vorst kan je zulke mooie foto's maken, echt bijzonder om te zien.
    Wat een prachtige kleurboeken zijn dat! Heb deze nog nooit gezien, en zo mooi ingekleurd.
    Leuk om te doen ook, het geeft heel veel rust en ontspanning.
    Ach, die lieve Stella, wat een prachtig meisje met haar kroontje.
    Alweer 1 jaar, wat gaat het snel.
    Maar dat roepen we elk jaar :-)
    Fijne jaarwisseling.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Liliane, ik heb weer genoten van je lange blog. Volgens mij ben ik één van de weinige die het boek Het Zoutpad niet kon bekoren. Ik kwam er maar niet doorheen. Misschien ga ik het nog wel eens proberen, soms moet je iets een tweede kans geven. Die kleurboeken wat zijn ze mooi, en dat zomaar bij de kringloop.
    Kleinkinderen wat is het toch een geschenk hé ?
    En ja soms zou je willen dat er meer uren in een dag zitten, zoveel leuks, zoveel moois.
    Fijne jaarwisseling met elkaar.
    Lieve groetjes,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marja,
      Natuurlijk is niet ieder boek voor iedereen interessant. Ieder heeft zijn eigen smaak (en maar goed ook!).
      Mij heeft het boek (en zeker ook haar derde boek) geïnspireerd om meer de wandelschoenen aan te trekken.
      Ik wandel graag maar deed het naar mijn gevoel te weinig. Nu trekken we er meer op uit en het is heerlijk!!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  7. bonjour, magnifique projet cette forêt de 570 arbres qui réuni plusieurs générations .. pleins de bonnes choses pour cette nouvelle année qui sera sans me tromper émaillée de nouveaux patch. .. de mon côté maintenant que je suis à la retraite j'ai repris les triangles, je pense que les triangles sont un plus grands que les votre, ils font 5cm une fois cousus (le carré=2 triangles) , donc moins de triangles dans chaque bloc, résultat très satisfaisant ... j'ai toujours un problème avec quelle taille choisir .. la petite Stella est une belle étoile descendue du ciel pour illuminer vos/votre vie ... Katelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Katelle,
      Wat fijn om jouw reactie te lezen.
      Het Leentjesbos is inderdaad een prachtig familiegebeuren. Hopelijk gaan de boompjes goed wortelen dit jaar zodat ze kunnen uitgroeien tot stevige bomen. Misschien kan ik over enkele jaren nog eens een foto laten zien op mijn blog. Denk dat vele van mijn volgers wel benieuwd zullen zijn naar het groeien van ons bos!
      Gefeliciteerd met je pensioen. Nu zal er meer tijd vrijkomen om te patchen en te quilten. Heerlijk toch!!
      Zoals jij onze Stella omschrijft, zo voelt het inderdaad aan!! Iets om héél dankbaar voor te zijn!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  8. Ik loop weer eens goed achter, maar daarom niet minder gemeend: een heel fijn, gezond, creatief en goed 2023 gewenst, Liliane!!!

    Liefs en groeten, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Carolien,
      Hopelijk stel je het goed!!
      Langs deze weg wil ook ik jou mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar aanbieden.
      Ik wens je het komende jaar
      veel vreugde en zonneschijn
      zodat je elke dag opnieuw
      tevreden en gelukkig kunt zijn!
      Lieve groet,
      Liliane

      Verwijderen
  9. Gelukkig en gezond 2023, Lilianne en nog gefeliciteerd met de verjaardag van het allerschattigste meisje van 1 jaar.
    Dat verhaal van het echtpaar, dat heb ik kort ergens gezien(TV? of in een krant?/Libelle?Margriet???) nu ben ik heel benieuwd naar de boeken van haar. Ga er zeker naar op zoek. Bedankt voor de tip!
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ineke,
      Ook voor jou een héél gelukkig en gezond 2023!!
      Moest je ze willen lezen dan wens ik je veel leesplezier met de boeken van Raynor Winn!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  10. Rosalie leen heeft dit gezien op haar verjaardag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Rosalie,
      Wat een grote verrassing om een reactie van jou op mijn blog te lezen!!!
      En dan nog wel op jouw verjaardag. Nogmaals hieperdepiep hoeraaaa voor jouw 8ste verjaardag!! Wat wordt je toch snel groot!
      Heb je vannacht lekker geslapen onder jouw paardenquilt. Gelukkig had ik de quilt net op tijd af om ze jou gisteren cadeau te doen. Ik heb er spijtig genoeg nog geen foto's van genomen. Dat zullen we nog eens moeten doen. Dan kan ik die foto's hier op mijn blog laten zien -:)
      Knuffel van omi!!

      Verwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen