zaterdag 25 mei 2024

Een propvolle meimaand....

 

De maand mei is nog niet helemaal voorbij maar wat is er al veel gebeurd 
tijdens deze maand. De mooiste gebeurtenis was toch wel de geboorte
van een zusje voor Stella.
Keken we bij Stella nog naar de sterrenhemel boven Zonhoven........

dan verscheen er nu een prachtige schittering boven Zonhoven.
Gloria is ons zesde kleinkindje en net zoals bij de vorige vijf
hebben we haar direct in ons hart gesloten.
Wat een wonder is het toch telkens weer!!!


Terwijl mama en Gloria in het ziekenhuis verbleven kwam Stella
enkele dagen bij omi en opi logeren.
Samen met Rosalie en Juliette brachten we een bezoekje aan onze
buren de Alpaca's.


Ook daar waren we tot onze grote verbazing getuige van een 
geboorte. Toch mooi wanneer je dit zo live kan aanschouwen.


Nog één keer persen en het kleintje valt op de grond!
Goed gedaan mama!


Deze maand vierden we met gans de familie de 96ste
verjaardag van mijn schoonmoeder aka "Oma Leen"
Ze zag wel een beetje op tegen zoveel drukte. Gelukkig heeft ze
toch met volle teugen genoten van deze feestelijke dag.


Haar kleinkinderen hadden weer de meest leuke en
originele verjaardagswensen voor haar in pettto.
Ik durf te wedden dat ze deze kaartjes al dikwijls
gelezen en herlezen heeft!!!


Het volgende wat op de agenda stond tijdens deze maand
was ons familieweekend in de Ardennen.


Onze verblijfplaats lag in Gedinne, in de provincie Namen,
dicht bij de Franse grens.


Terwijl onze kinderen pas tegen de avond zouden aankomen
hadden P. en ik een tussenstop in Dinant voorzien.


Een prachtig stadje gelegen aan de Maas.
Weinig plaatsen in de Ardennen hebben zo een
karakteristiek uiterlijk als Dinant.
Hoge herenhuizen, een hogere kerk en nog
hogere rotsen.


De citadel is letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van een
bezoek aan Dinant. Ofwel neem je de oude trappen, 408
stuks in totaal, ofwel neem je de kabelbaan.


De kabelbaan brengt je in 2 minuten tot boven op de citadel.


Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over land en water.


Zowel in de Eerste als in de Tweede WO namen de Duitsers de
citadel in. Een museum herinnert onder meer aan de bloedige
strijd die hier in 1914 werd gevoerd tussen Duitse en Franse
soldaten en waarbij Dinant grote schade opliep.




In de stad kan je niet om Dinant zijn beroemdste zoon
Adolf Sax heen. Hij was de geniale uitvinder van de
saxofoon.


Op de brug over de Maas herinneren kunstzinnige
saxofoons ons aan de relatie van de stad met dit
instrument. Ondertussen zit onze tijd in Dinant
erop want om 16u hebben we afgesproken met
de huiseigenaar voor de overhandiging van de sleutel.
Op naar Gedinne.....


Toen ik dit zakje met letters en splitpennetjes in de kringloop
zag liggen kreeg ik al snel een idee over wat ik hiermee
zou kunnen doen.


Thuis had ik nog een mooi kantje liggen. Even knutselen en
mijn ideetje was een feit.


Een leuke manier om de familie welkom te heten.
Ook de amper 10 dagen oude Gloria was van de partij en 
kreeg een warm welkom!!
Ons familieweekend kon van start gaan!


De eerste dag brachten we een bezoek aan het wildpark
bij de grotten van Han. Gelukkig bleef het die namiddag droog.
De regen viel pas uit de lucht toen we weer goed en wel 
binnen in ons huis zaten.
Voor de volgende dag hadden
omi en Rosalie een spel voorzien.
"Reis rond de wereld" was het thema.
Voor Egypte hadden we een opdracht met hiërogliefen voorzien.


Als opdracht voor China moesten er 10 voorwerpen met
chinese eetstokjes van punt a naar punt b verplaatst worden.


Knutsel je eigen Dinoworld. 
Dat was spek naar Klaas en Christiaans bek!


Wat hadden ze plezier bij het uitvoeren van deze opdracht!


Voor Japan had Rosalie voor iedereen een papieren
waaier gemaakt. Deze waaier moest versierd worden.


Als dank voor haar aandeel in het spel had ik haar in
Dinant een echte waaier gekocht.
Wat was ze er blij mee!!
Vorig jaar hadden P. en ik ons levensverhaal mogen
presenteren. Dit jaar was het de beurt aan zoon Brecht
en dochter Birgit. De laatste avond had zoon Carl weer
voor een wijndegustatie gezorgd.
Twee héél bijzondere avonden. Zo fijn om naar al die
verhalen te mogen kijken en luisteren.
We hebben weer dierbare herinneringen gemaakt!!


Voor mijn verjaardag in februari had ik van mijn quiltmaatjes
een kadobon van Patch&Stitch studio in Weert gekregen.
Hoogtijd om deze bon eens te gaan verzilveren.


Altijd fijn om naar Wendy te gaan en een keuze
in haar winkel te kunnen maken.
Mijn voorraad lichte stofjes is weer goed aangevuld!



Misschien herinner je je deze foto nog.
In juni 2023 maakte ik de eerste blokken van deze quilt.


Eén jaar later is de quilttop klaar.
Voor het sterpatroon heb ik dezelfde malletjes gebruikt
als die voor de "Stars for Stella" quilttop.
Alleen is hier nog een extra randje rondom de ster
toegevoegd.


"Quilt jij ook soms"
vroeg mijn quiltmaatje Krista gisteren tijdens onze vrijdagse
Dear Jane update.
Euh, eigenlijk véél te weinig. Zo blijven het natuurlijk tops
ipv quilts! Misschien kunnen we daar ook een update voor
opstarten -:)


Het is toch dankzij die wekelijkse updates dat mijn Dear Jane
er nu zo uitziet. Al zes rijen staan aan elkaar.
Ik ben best tevreden over het resultaat tot nog toe!


Bij het uitleggen van deze blokken kwam ik tot de conclusie dat
er nog vijf blokken moeten bijkomen.
Dat is weer even puzzelen om tot een goeie kleurencombinatie
te komen. Mijn nieuwe stofjes krijgen al direct een goeie 
bestemming!
Fijn dat je weer even mee kwam lezen! Benieuwd wat de maand
juni ons zal brengen. Hopelijk wat droge en warmere dagen!
 
Fijn weekend en tot blogs!
Groetjes,
Liliane


19 opmerkingen:

  1. Proficiat aan de fiere ouders en grootouders en bomma Brogel met deze nieuwe twijg aan de stamboom Leen. En wat een prachtig weekend als familie. Echt genoten van alles. En wat een prachtige kleurencombinaties. Weldra is ook deze quilt klaar. Geniet ook samen van jullie vakantie met de kleinkinderen want ook dat is weldra, geoetjes fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Dankjewel Mia!
      We kunnen weer een nieuw boompje bijplanten in het Leentjesbos 🌳
      We hebben een heerlijk familieweekend achter de rug.
      Zo fijn dat iedereen aanwezig was.
      Gloria heeft dat goed ingeschat 😄
      Fijne zondag en tot blogs!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd met de nieuwe kleindochter ,wat een mooie naam .

    Groeten Femke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Femke.
      Een naam is altijd wennen.
      Maar eens die naam bij een kindje hoort dan is dat de mooiste naam ter wereld 🥰
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Jouw quilts zijn telkens een succes! Mooie stoffen en kleurencombinaties. De quilttops volgen elkaar op als een sneltrein. En dan heb je nog tijd voor de lieve kleinkindjes. Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor deze fijne reactie!
      Ik denk dat ik weet van wie ze is 🤔😉
      Ik kan me ook vergissen natuurlijk 😄!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijk verhaal om te lezen en te kijken. Jullie maken echt een feestje van het leven. Dinant is echt heel mooi, wij waren er ruim 2 jaar geleden, in januari, geen toerist te zien maar helaas ook de citadel gesloten. Toen was er nog net een quiltzaakje, naast het woonhuis van Sax, nu zit het er niet meer. Hoe hadden jullie dat huis gevonden? Wij zoeken ook nog een groot huis om een paar dagen met onze kinderen en kleinkind door te brengen.

    Ik heb het al vaker gezegd: ik vind jouw kleur- en stofkeuze zo herkenbaar, uniek en mooi. Maar eigenlijk vind je die stijl ook terug in veel van je foto's; je maakt er allemaal een soort van stilleventjes van die dezelfde sfeer uitstralen, heel knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marion,
      Wat een fijne reactie om te lezen.
      Het geeft altijd een fijn gevoel te lezen dat je werk in de smaak valt.
      Wat jammer dat de citadel gesloten was toen jullie er waren.
      Het uitzicht van boven op de omgeving is prachtig!
      Ik wist niet dat er in Dinant een quiltwinkel was.
      Gelukkig nu gesloten anders had ik wel spijt gehad dat ik deze gemist had 😁
      Voor een huis in de Ardennen kan je best zoeken op de site van
      "Ardennes-étape".
      Daar hadden we dit huis gevonden.
      Een echte aanrader is de site van
      "O dierbaar België "
      Ze hebben een geweldig aanbod wat je ook kan raadplegen in een boek dat ze pas uitgegeven hebben.
      Het huis wat op de cover staat hadden we 2 jaar geleden geboekt.
      Wat toevallig dat je een link hebt met Zonhoven.
      Zo zie je maar, de wereld is soms klein 😉
      Fijne zondag!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  5. O en helemaal vergeten: gefeliciteerd met Gloria!! Ik heb nog een oom en tante met neef en nichten wonen in Zonhoven dus ik kwam er als kind al regelmatig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een fantastische meimaand hebben jullie achter de rug, dat zijn weer heel wat mooie herrinneringen om te koesteren. Zalig , een zusje voor Stella, en dan nog wel met de naam Gloria! Dat die naam mij bekoort weet jij wel hè😉
    Nogmaals proficiat aan de ouders en grootouders, alsook aan je schoonmoeder met haar 96 ste verjaardag! Dat kan al tellen hè en ze ziet er supergoed uit!
    Je quiltwerk maakt goede vorderingen en is zoals steeds mooi om te zien. Fijn dat je er met Krista kan aan werken.
    Mooie foto’s van de alcapa’s, heel speciaal zo een geboorte meemaken en kunnen fotograferen. Leuk om zo een plek dichtbij te hebben om met de kinderen naartoe te wandelen.
    Zo een familieweekend is altijd gezellig hè, weer of geen weer, de sfeer maakte zelf. Zon is natuurlijk meegenomen, jammer dat we zo weinig zien, blijven hopen hè!🌞
    Bedankt voor de lange blog Liliane en het meegenieten van je fijne meimaand.
    Hopend op een zonniger en warmere junimaand kijk ik weeral uit naar de volgende nieuwtjes.
    Nog een fijne zondag !
    Marie-Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Marie-Louise,
    Wat een bijzondere maand is het hier geweest!!
    Dat verhaal van de naam Gloria heb ik al enkele malen verteld. Telkens met een ongelovige en ook wel grappige reactie nadien! Had het hier ook wel kunnen delen 😉.
    Zo straf!
    Vorig jaar waren we op dezelfde locatie om oma haar verjaardag te vieren. Toen met volop zon 🌞
    Dit jaar was het grotendeels regenachtig.
    Daardoor heb ik véél minder foto's gemaakt.
    Om dezelfde reden ook véél minder foto's gemaakt tijdens ons familieweekend.
    Maar de sfeer was opperbest en de herinneringen zijn weer allemaal opgeslagen ❤️
    Fijn weekend en tot blogs!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een heel lang blogbericht! met veel leuk en mooi nieuws!
    De geboorte van jullie 6e kleinkind Gloria! Wat een prachtige naam en een leuk geboortekaartje.
    Hopelijk kwam zij in een zacht bed terecht en niet zoals het jong van de Alpaca dat zo maar op de grond valt.'
    Wat ziet oma Leen er nog vitaal uit op haar bijzondere leeftijd van 96 jaar, geweldig!
    Na het bezoek aan de mooie stad Dinant hebben jullie zo te zien een geweldig familiefeest gehad.
    Heerlijk om een bon te kunnen gebruiken om mooie stofjes te kopen
    Daar ben je zeker goed in geslaagd.
    De quilttop is een plaatje, prachtige kleurencombinatie!
    De andere quilts in wording zijn ook al zo mooi.
    Ja.... quilten, dat moet ook gebeuren als het een echte quilt moet worden :-)
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Welkom Gloria!
    Proficiat aan de fiere ouders, grootouders en overgrootouders.

    Jouw quilts met sterren zijn zo mooi!
    Ik heb het geprobeerd... helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankjewel voor de fijne wensen!
    Wat lukte niet?
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het zijn geen mooie sterren, tenzij je van schots en scheef houdt...
    Neen, ze zien echt niet uit en dat is nog heel zacht uitgedrukt.
    Had mij nochtans stempeltjes van Jeanneke aangeschaft, dus aan het tekenen ligt het niet, op het einde is het kant en klare stukje zelfs niet vierkant maar even schots en scheef als het sterretje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Misschien kan je eens een YouTube filmpje bekijken over hoe je zo'n sterpatroon met de hand moet naaien.
    Ik heb er net eentje bekeken
    How to hand sew a 6 pointed star
    van Elsie Gray's.
    Ik heb 8 pointed sterren gemaakt maar de techniek is hetzelfde.
    Zij legt dit zéér goed uit .
    Ik hoop dat je wat hebt aan deze tip!!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dankjewel Liliane, ik ga het filmpje zeker eens bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wordt inderdaad goed uitgelegd. Ik ga het zeker nog eens proberen... voor de tigste keer! Groetjes, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed spelden en zorgen dat je perfect op het potloodlijntje naait.
    Een beetje oefenen en je bent ermee weg 💪

    BeantwoordenVerwijderen