zaterdag 31 augustus 2024

Genieten van de zomerse dagen...


Ik begin deze blogpost met een tweede boek van Tracy Chevalier
dat ik in augustus las.
Engeland 1932. De gevolgen van WO I zijn nog altijd
voelbaar. Violet Speedwell verloor zowel haar broer als haar
verloofde in de oorlog en wordt gezien als een "overtollige vrouw".
Het fenomeen "overtollige vrouwen" waren zij die tijdens WO I
hun verloofden verloren en door een tekort aan mannen niet in
staat waren alsnog te huwen.
Wanneer Violet naar Winchester verhuist sluit ze zich aan bij
de borduursters, een groep vrouwen die de knielkussens voor
de kathedraal maken........
Een losse draad is een verhaal over vriendschap en liefde en
over een vrouw die haar eigen weg wil gaan.


Tijdens het lezen van het boek dacht ik me te herinneren dat
we ergens in de jaren 90 een bezoek hebben gebracht aan
Winchester. Na wat speurwerk in de fotoalbums kwam ik deze
informatiefolders tegen.

Toch leuk om deze informatie over de stad bij de hand te hebben 
tijdens het lezen van het boek.

 
(Foto gekregen van mijn quiltmaatje Krista. Zij heeft deze
genomen in Exeter)
De eerste "kneelers" of knielkussens werden in 1931 gemaakt
voor de kapel in het bisschoppelijk paleis in Winchester.
Twee vrouwen die centraal stonden in het Winchester project
waren Louisa Pesel, die het team van brodeuses of
borduursters begeleidde, en Sybil Blunt die
de borduurpatronen ontwierp. 


(foto: Krista)
Het was een enorme onderneming.
 De lijst van naaisters in de
kathedraalbibliotheek is een vier meter lange verlichte
registratie van de namen van meer dan 800 mensen
die deelnamen.
Het borduurwerk en de ontwerpen waren van zo'n hoog
niveau dat koningin Mary Winchester bezocht met als
enige doel het werk van de borduursters te zien.


(foto: Krista)
In een interview zegt Tracy Chevalier:
"Het bezoeken van een kathedraal doet iets met mij.
Er zijn tal van prachtige objecten te vinden, maar dit
zijn de enige die door vrouwen zijn vervaardigd."


(Foto: Krista)
Het werk van Pesel en Blunt staat officieel bekend als de
Winchester-stijl. 
Ondertussen begon het maken van zit- en knielkussens voor
kathedralen en kerken zich te verspreiden. Na een onderbreking 
tijdens WO II zorgde de kroning van koningin Elizabeth voor een
hernieuwde interesse.
Knielkussens vertellen vaak het verhaal van een gemeenschap,
van huizen in het dorp en hun families. Gans de sociale
geschiedenis is op knielkussens vastgelegd.


Op deze foto zie je Louisa Pesel borduurles geven aan mannen.
Veel mannen waren na WO I getraumatiseerd en konden
niet over hun gevoelens en verdriet praten.
Na WO I hadden vele ontwerpen voor deze kussens de
oorlog of gesneuvelde soldaten als thema.
Door het borduren van deze kussens waren deze mannen
in staat om hun oorlogsverleden te verwerken en hun 
gesneuvelde kameraden te eren.


Tijdens een bezoek aan "Friends of Winchester Cathedral"
bekeek Tracy Chevalier de complete set van de originele
tekeningen van Pesel en Blunt uit de jaren dertig.
Daaronder bevond zich ook een tekening die nooit is gemaakt.
Op de tekening stonden de namen van drie beroemde
Hampshire-vrouwen afgebeeld nl. Florence Nightingale -
Jane Austen en Charlotte Yonge.



Met een flinke financiële donatie van mevrouw Chevalier
hebben de huidige kathedraalborduursters dit kussen afgerond
in een nieuw ontwerp.
Op tijd voor de 250ste verjaardag van Jane Austens geboorte
volgend jaar. Austen ligt begraven in de kathedraal
van Winchester.
(Bron: Church Times by Bruce Parker)
 

Exact 20 jaar geleden kwam één van ons op het idee om eens
een driedaagse fietstocht te organiseren met de 4 zussen en 
de schoonzus.
Het bleek een schot in de roos want enkel corona heeft ooit voor
een onderbreking in deze traditie gezorgd.



En zo stapten we dinsdagmorgen in de auto om
naar onze uitvalsbasis Aarschot te vertrekken.
De eerste dag fietsen we langs deze Maagdentoren
in Zichem.


We beklimmen de 122 treden die ons naar het uitkijkplatform brengen.
We hebben een prachtig uitzicht op de omgeving en
kunnen in de verte de plaatsen zien liggen waar we nog halt gaan 
houden.




Wanneer we op onze tocht bij een schoonbroer van de
Leentjesfamilie passeren dan gaan we daar eerst gezellig
op bezoek. Niet te lang want we moeten nog héél wat
kilometers fietsen.


Hier komen we aan bij de basiliek van Scherpenheuvel.
Een zéér gekend bedevaartsoord waar menig pelgrim
er een lange voettocht op heeft zitten voordat hij hier
de mis zal bijwonen.


Ondertussen komen we aan bij de abdij van Averbode.
Kaas en bier zorgen voor veel plezier!


Wanneer je in deze buurt fietst is een bezoek aan de
Vlooybergtoren in Tielt-Winge een must.


Wat een knap staaltje architectuur is deze
zwevende trap!


De volgende dag fietsen we richting Leuven.
Langs de Leuvense vaart in Wijgmaal zien we de
witte Remytoren liggen. Dit is Belgisch industrieel erfgoed.
Hier werden vanaf 1855 rijstkorrels vermalen tot
rijstzetmeel. Dit natuurlijke stijfsel wordt sinds de
19de eeuw vooral gebruikt om textiel te verzorgen.


In het pakje Remy Royal Stijfsel herken je tot op
vandaag nog steeds de kenmerkende stijl van dit 
Belgische icoon!


Nu we toch in Leuven zijn willen we graag eens een kijkje
gaan nemen bij de beroemdste kok van Vlaanderen
Jeroen Meus. Jammer genoeg zijn er geen opnames vandaag
en missen we een glimp van onze favoriete kok.


Dat was zonder mijn schoonbroer Rik gerekend 
die daar snel een mouw aan wist te passen!!


De laatste dag fietsen we naar Mechelen.
Om deze driedaagse fietstocht af te sluiten
komen onze mannen naar Aarschot om samen 
te dineren. Tijdens het gesprek aan tafel vraagt
één van de mannen hoeveel punten we deze
fietstocht geven.
15 op 10 zegt onze jongste zus!
Als je bedenkt dat we dit al 20 jaar doen dan
kan je niet anders dan daar een uitzonderlijk hoog 
cijfer aan geven. We hebben tijdens al die tochten
al zoveel meegemaakt dat het ophalen van 
herinneringen garant staat voor vele uurtjes
lachen tot we er buikpijn van hebben.
Dat we deze traditie nog lang mogen voortzetten....
Lieve groet en tot blogs!
Liliane


13 opmerkingen:

  1. Proficiat jullie tocht zit er weer op, de vakantie loopt ten einde en nu komen er weer dagen om te quilten of andere vaardigheden uit te voeren. Maar ook lekker niets doen mag. Die knielkussentjes zijn’prachtig maar jammer dat oorlogaan de oorsprong ligt van dit alles. Mooie fotoreportage en nu maar plannen voor volgend jaar. Groetjes fam.Leen Reppel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      De mooie vakantie zit er alweer op.
      Wat hadden we geluk met het weer tijdens onze fietstocht dit jaar. Alle dagen stralende zon. Het is ooit anders geweest !!
      Nu een volgend boek uitzoeken om te lezen.
      Maar ook de quiltprojecten uitzoeken waar ik tijdens onze quiltweek aan zee aan wil werken.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Een mooie traditie.

    Ik vond het echt een prachtig boek, alleen het deel van de fietstocht die ze maakt en de dreiging telkens van die man die haar volgt (en uiteindelijk ook te pakken krijgt) vond ik niet prettig.

    Toen op een bepaald moment beschreven werd hoe ze met die man maar ik geloof ook met haar vriendin bij de kathedraal op een grasveld zat, vond ik die beschrijving zó levendig dat ik met Streetview ben gaan kijken naar de huidige situatie. Het klopt precies. Ik vond het echt een mooi boek, ook omdat ik sinds een klein jaartje de quiltlapjes even aan de kant heb geschoven en weer ben gaan borduren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marion,
      Ik had dit boek in de kringloop gevonden. Het stond al een tijdje in mijn boekenkast. Na het vorige boek van haar gelezen te hebben heb ik dit boek er gelijk achterna gelezen.
      Ik heb een interview met haar gelezen waarin ze zegt dat zo'n boek schrijven keihard werken is.
      Hoe ze zich het klokkenluiden helemaal heeft laten uitleggen.
      Hoe ze vele routes zelf heeft moeten stappen om geen fouten te maken tijdens de beschrijving in haar boek.
      Veel respect voor mensen die zulke verhalen schrijven!!
      Op naar een volgende boek 😉
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Ik lees mijn reactie hierboven terug en het lijkt alsof de mannen van de fietstocht en het uitje naar de kathedraal dezelfden zijn maar dat is uiteraard niet zo, ik wilde schrijven: die oudere man maar het woord oudere is weggevallen zie ik nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi dat je tijdens het lezen van het boek zoveel te weten bent gekomen over die knielkussens.
    Zo mooi dat die nog bewaard zijn gebleven en wat zijn ze prachtig!
    Mooi ook dat mannen dat ook borduurde om hun trauma's te vergeten of in ieder geval te verminderen.
    Wat een prachtige traditie dat jullie nu al 20 jaar een driedaagse fietstocht maken.
    Het was zo te zien een schitterende tocht.
    Die trap vind ik echt zo mooi, wel een eindje klimmen om boven te komen.
    Wens jullie nog vele jaren om deze tocht samen te maken in goede gezondheid.
    Jullie hadden deze keer prachtig weer, lekker nagenieten nu.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt genoten van het boek, en je hebt er prachtig beeldmateriaal aan toegevoegd om ons heel nieuwsgierig te maken… de foto’s van de kussens zijn heel speciaal, zie ze voor het eerst.
    Zalig die fietstocht met de zussen, een traditie die jullie in ere moeten houden. Er zijn zoveel mooie plekjes om te bezichtigen. En dat er gelachen wordt kan ik mij heel goed voorstellen, vrouwen onder elkaar😉Het vraagt toch ook wel wat werk om die route telkens uit te stippelen hè. En zo zitten we weeral in september, voor de kinderen
    Weer terug wat structuur overdag, maar zolang we dit weer aanhouden voelt het toch nog wat vakantie vind ik. Morgen een daguitstap naar Vogelsang( Duitsland), met een groep, we vervelen ons niet he. Voor jou nog naar zee om te quilten… en zo blijf je bezig met je mooie hobby. Benieuwd welke kiekjes dat weer gaat opleveren.. Geniet ervan !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marie-Louise,
      Het was echt een meevaller dat ik die foto's van Krista mocht gebruiken. Wij bezochten Winchester in de jaren 90. Toen waren de kinderen nog klein.
      We aten ijsjes op het grasveld voor de kathedraal en bewonderde ze langs de buitenkant 😁
      Nu zou ik er opnieuw heen willen gaan om de binnenkant te ontdekken.
      Zeker met wat ik nu weet!!
      Vanmorgen kregen we via WhatsApp foto's toegestuurd van alle kleinkinderen op weg naar hun eerste schooldag.
      Stella voor het eerst naar school 😊
      Wat de organisatie van de fietstocht betreft vullen we mekaar goed aan.
      Jongste zus en schoonzus zorgen er steeds weer voor dat we op het juiste pad blijven.
      Gemakkelijk als je alleen maar hoeft te volgen 😀
      We hebben deze keer een mooi stukje Vlaams-Brabant ontdekt.
      Wel pittig fietsen bij momenten!
      Geniet van jullie uitstap. Jullie blijven idd goed bezig 👌
      Geniet nog van de zomeravond en tot blogs!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  6. Wat een leuke post alweer! Ik lees je blog altijd met veel plezier. De creatieve ideeën, die je deelt, zijn echt inspirerend. Het boek "een losse draad" heb ik tweedehands gevonden en is al onderweg...
    Ik wil jullie nog vele mooie fietstochten toewensen! Dat jullie nog vaak mogen genieten van de vrijheid, de frisse lucht en de mooie plekjes, die jullie onderweg tegenkomen. Blijf de wind in je rug voelen en ontdek steeds weer nieuwe plekken!
    Groet,
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Carla,
      Wat een lieve reactie op mijn blogpost. Doet me veel plezier dat te lezen 😊
      Fijn dat het boek onderweg is naar jou.
      Ik vind het wel moeilijk om over boeken te schrijven. Wat ik mooi vind is voor een ander misschien maar saaie kost.
      Ik hoop dat het boek je niet teleur zal stellen 🤞🤞
      Tijdens onze fietstocht krijgen we zo vaak te horen dat mensen het uniek vinden wat we doen.
      Voor ons is het puur genieten. En hopelijk nog vele jaren samen!!
      Fijne zomeravond en tot blogs !
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  7. Wat een gelukje dat je deze boekentip gaf. De kussens, de bellringers zijn mooie herinneringen. Het boek las ik dan ook in één trek uit. De zussen hebben er weer een fijne tocht opzitten en dat het ook nog terrasjesweer was! 'k Kijk uit naar de volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Krista,
    Was het geen geweldig leuk toeval dat jij het didactisch materiaal (zo denken we nog af en toe 😄) voor deze post hebt aangeleverd.
    Ik las ergens dat de interesse voor deze oude spullen stilaan verdwijnt.
    Vele kussens liggen ergens in een opslag te verkommeren. Ook zijn al vele kussens in de vuilbak terechtgekomen.
    Gelukkig worden er ook initiatieven genomen om deze kunstvorm voor de toekomst te bewaren. Hopelijk met succes.
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I thank you for this and all your posts.

    BeantwoordenVerwijderen