vrijdag 25 oktober 2013

Dag 405

(foto van het internet)
Liefste Sarah,

In de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika
was het ooit de gewoonte dat een jong meisje dertien
lappendekens maakte voor haar huwelijk.
Al doende leerde zij de kunst van het patchwork
en quilten van haar moeder en grootmoeders.
De meisjes begonnen dan ook heel jong om deze
kunst en handvaardigheid te leren.
De laatste en mooiste lappendeken, de Bruid's Quilt,
werd slechts begonnen nadat het meisje zich officieel
verloofd had (te vroeg beginnen zou tegenslag kunnen
meebrengen in het huwelijk).
Deze quilt was de enige die symbolen over liefde kon
bevatten zoals het geappliqueerde hart.
De bruidsvriendinnen werden dan allen uitgenodigd
op een "quilting party" om mee de top van de
Bruid's Quilt met fijne steekjes door te steken
(te quilten). Aldus wist iedereen dat ze verloofd was.


Van zodra ik van jullie trouwplannen hoorde kwam
het idee om een Bruid's Quilt te maken bij mij op.
Ondertussen weet ik dat je een romantische
ziel bent. De quilt zal dus zeker deze uitstraling
meekrijgen.


Nu zit ik hier met jeukende vingers om aan
de slag te gaan met stoffen en patroon.
Ik wil dat de Bruid's Quilt jullie met liefde
en troost zal omhullen indien het nodig is.
Misschien is het eigen aan onze verslaving
maar ik geloof dat het leven van alle mensen
die slachtoffer zijn van onze manie, er ook
veel rijker door worden. Wat denk jij?

(bron: Bride's Quilt door Diane Behets in Quiltinfo1 1996)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten