dinsdag 19 december 2017

Crib quilt...

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf zijn mijn quiltboeken een
grote bron van inspiratie voor mij. Vooral foto's van quiltkasten vol
 antieke quilts kunnen mij bekoren. Ik laat me graag inspireren
door de stof- en kleurcombinaties die ik op foto's als deze kan
ontdekken. Hier was het de quilt helemaal vanboven die mij
inspiratie gaf voor een nieuw quiltje. Een eenvoudig patroon in
verschillende tinten grijs/zwart/ecru gecombineerd met een
roze sashing. In mijn lapjeskast zaten de perfecte stofjes.


Dit is het Churn Dash quiltpatroon. Ook bekend onder de naam
Monkey Wrench en Hole in the barn. In het Nederlands kennen
we dit blok als Engelse sleutel. Het blokje is 10 cm op 10 cm en
er worden 12 van deze blokjes gemaakt. Daarna moet ik beslissen
welke van de twee roze stofjes ik wil gebruiken voor de sashings.


Ik kies voor de donkerste kleur roze. De lichtste tint
roze gebruik ik als bies om de 12 blokjes te omkaderen.
Als de top klaar is zoek ik een geschikt quiltpatroon.
Soms is het handig om met enkele draadjes garen het
beste quiltpatroon te zoeken. Je schikt en herschikt de
draadjes totdat je tevreden bent met het resultaat.


Even kijken of er een geschikte kleur quiltgaren in het
kastje zit. Ik hoop het wel want dan zou ik onmiddellijk
kunnen starten met het doorquilten. Als je eenmaal in zo'n
flow zit wil je ook door kunnen gaan tot het eindresultaat.


Het klosje "mauve" blijkt de beste keuze te zijn.
Het quilten kan beginnen.


Na enkele avonden goed te hebben doorgewerkt is het
quiltje klaar. Tijd voor een fotoshoot!






Ik denk dat een quilt voor een eenpersoons bed het heel erg
goed zou doen met dit patroon en deze kleurcombinatie.


Terwijl de dieren buiten de vrieskou moeten trotseren zal
Meneer Konijn hier heerlijk liggen slapen onder dit warme
quiltje. Daar zal het poppenmoedertje wel voor zorgen!


Hoe gaat het hier trouwens met al die kleinkindjes?
Aan warmte en knuffels zeker geen gebrek voor dat kleine grut!!
Klaasje is ondertussen al een flink baasje van 2 maanden oud.
Nog één maand en dan gaat zijn mama terug werken.
Helaas voor Klaas maar dan is Omi op maandag de baas -:))


Juliette is ondertussen vijf maanden oud.
Dit pluizenbolletje is eind november zo ziek geweest
dat een opname in het ziekenhuis noodzakelijk was.
Een week opname was nodig om die vervelende virussen
te verslaan.

Rosalie had haar zusje al die tijd moeten missen omdat ze niet
toegelaten werd op de kinderafdeling van het ziekenhuis.
De thuiskomst van Juliette was dan ook één groot feest met
een dikke groepsknuffel om het te vieren.

Rosalie gaat ondertussen al vier maanden naar school. 
's Morgens vroeg schiet ze in haar laarsjes en dan kan de
pret beginnen. "Kom Rosalie, kleedjes aandoen want we
moeten zo vertrekken". "Nog even deze tekening voor Omi
haar blogbezoekers afmaken en dan kom ik eraan" 
"Merry Christmas"
Groetjes Liliane



12 opmerkingen:

  1. Prachtig. Je verhaal, de quilt en vooral de foto van het gezinnetje! Heel intens.
    Gelukkig is Rosalie opgeknapt.
    En ja.. dit patroon en de kleuren zullen het heeeel goed doen op een groot bed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je je inspiratie uit quiltboeken haalt. Erg mooi geworden je kleine quiltje. Aparte kleuren combinatie, daar zou ik nooit zijn opgekomen, maar zeker mooi voor een grote quilt op bed.
    Ach die lieve kleintjes van jullie. Mag ik Klaasje voor een weekje lenen? :-) :-) :-)
    En die kleine Juliette in het ziekenhuis, dat vind ik zo zielig. Zo'n kindje snapt er niets van. Maar gelukkig is ze weer thuis.
    Veel plezier met de kleintjes, je zult ze vast gezellig om je heen hebben met de kerst.
    Fijne dagen gewenst.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Liliane,

    Wel en wee op je blog. Het wee was wel intens zeg, wat naar, een ziekenhuisopname van zo'n lief klein kind ... Gelukkig dat Juliette weer thuis is, wat een opluchting en een feest zal dat geweest zijn. En wat een fantastischw foto van Klaas, inderdaad al een hele baas ;)
    Je quilt is prachtig geworden! Een van mijn favoriete patronen en jij hebt hem qua stof heel fris gemaakt, leuk! Wat een tempo ook, hij is alweer klaar! Prachtig doorgequilt ook. Genieten maar :)
    Merry Christmas terug voor Rosalie ... en natuurlijk voor jullie allen! Het zal me een feest worden met die grote club. Heerlijk!

    Hartelijke kerstgroet,
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat de kleintjes je gaan helpen om je blog in stand te houden! Ik kijk alvast uit naar mooie foto's en verhaaltjes in 2018. Dat de kindjes gespaard mogen blijven van de kwaaltjes. Geniet van de fijne feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach wat sneu dat de kleine meid naar het ziekenhuis moest. En wat leuk te zien, die groepsknuffel. Daar houdt onze Gijs, kleinzoontje van net 2 jaar, ook zo van.
    Heel leuk poppequiltje hoor, in die combi van grijzen en roze. Fijne feestdagen ook voor jou en familie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb jij ook een blog Mirjam?? Als ik op je naam klik zie ik wel iets verschijnen maar het is een blog zonder posts!
      Jammer want ik zou wel eens graag bij jou op blogbezoek willen komen -:))
      Fijne feestdagen voor jou en gans de familie!!

      Verwijderen
  6. Erg leuk quiltje! Ik kan poppenquiltjes en bedjes ook niet weerstaan.
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi quiltje, heel teer. Net als de gezondheid van die kleintjes dat kan ineens een wending nemen, met 3 spoedopnames toen Eline klein was (terwijl ze eigenlijk een gezond kindje was) om verschillende redenen weet ik er alles van. Geen wonder die groepsknuffel, die opluchting en blijdschap bij een gezonde thuiskomst is groot. Geniet van elkaar de komende dagen, een hele mooie Kerst toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Liliane,
    ‘t Is voor het eerst dat ik Uw blog bezoek en ik heb genoten van wat ik zag en las. Uw laatste quilt is erg mooi geworden en de Sue Bonnetquilt is toch ook erg mooi ! Wat hebben we een mooie hobby !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi dierbaar verhaal
    Je quiltje is erg lief geworden !
    Ik heb t achtergrond lapje ook (kleine zwarte bloempjes).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kan je niet terugmailen, dus maar even zo.
    Dank voor je reactie op mijn blog. Ja, het quiltje met de besneeuwde huisjes is een echt stemmig kerstquiltje geworden, met een heuse Sunbonnet Sue er op. Helemaal zelf bedacht.
    Achter die kleine raampjes zitten inderdaad twee ienemiene kleine meisjes. Die heb ik uit een lapje geknipt en opgeplakt. Was echt veel te klein om te appliqueren. Maar het ziet er gezellig uit.
    Mijn SBS wordt zeker mijn eerste affo volgend jaar, maar nog even doorwerken.
    Geniet van de kerstdagen.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I really like your site and content so much,thanks for sharing the information keep updating, looking forward for more posts.

    ดูหนังออนไลน์

    BeantwoordenVerwijderen