vrijdag 19 november 2021

Pechvogel...

 

Behalve mijn vele quiltprojecten liggen hier ook nog een aantal 
borduurwerkjes te wachten op hun voltooiing. Bij het zoeken naar
iets bepaald zie ik altijd wel zo'n zakje liggen. 


Zo ook het zakje met het patroon van een antiek borduurlapje.

Het patroon komt uit een nummer van Ariadne. 


Wanneer ik de inhoud bekijk stel ik vast dat ik toch al halfweg ben
met dit project. Twee avondjes goed doorwerken en het werkje is klaar.
Soms begrijp ik niet waarom zulke zaken zijn blijven liggen!


Voor het inkaderen ga ik naar Kunsthandel Evens in Pelt.
Zoals steeds hebben ze ook nu weer prachtig werk afgeleverd.
Het is precies geworden zoals op de foto in het nummer van
Ariadne.


Wat ben ik blij met zo'n fijne vakman zo dicht in de buurt.


Alweer een werkje wat afgevinkt kan worden!!


Ik zit nog steeds in een goeie "hexagon"flow en daar haal ik dan
ook het maximum uit. 


Een volgende blok kan bij op de stapel reeds gemaakte blokken.


Ik steek veel tijd in het zoeken naar het juiste kleurenpalet voordat
ik aan een nieuw blok begin te naaien. Soms lukt dat vrij snel maar bij
dit blok ben ik er al uren mee bezig geweest. Totdat ik besluit om er 
eens een foto van te nemen. Soms helpt het om een blok vanaf een foto
te bekijken. Omdat ik een iets hoger standpunt wil gebruik ik mijn stoel
(met wieltjes) om op te staan. Ik heb dit al vaker gedaan maar altijd zéér
voorzichtig omdat ik me toch bewust ben van het hachelijke van zo'n
situatie. Deze keer is het echt mis gelopen. Nadat ik afgedrukt had verloor
ik mijn evenwicht en ben ik naar beneden gedonderd. Om mijn camera te
beschermen heb ik de zware val volledig opgevangen met mijn linker pols.
Met een zéér pijnlijke zware verstuiking als gevolg.
Voorlopig kan ik alleen maar rusten en hopen op een volledige
genezing! Fingers crossed (auwww)!


Enkele weken geleden was het prachtig herfstweer. Ideaal om
de vallei van de Abeek te gaan verkennen. Dit boek is een
prachtig naslagwerk over dit gebied!! Ik heb het gebruikt
als bron voor het schrijven van dit verslag.


We parkeren de auto aan de kerk van Ellikom. Een klein
stukje verder komen we op een pleintje waar deze route
vertrekt. Het is een route van ongeveer 20 km. We besluiten
om ze in twee delen op te splitsen. We volgen het onderste
symbool van de watermolen.


Altijd een prachtig zicht zo'n plantenkwekerij!


De Dorpermolen is de eerste van de 28 molens die hun kracht
haalden uit het water van de Abeek. De zakken met koren of
vers gemalen bloem hebben plaats moeten ruimen voor een
gezellige horecazaak.


De moleninrichting dient nu enkel als decoratief item.


Overal waar men gaat langs Vlaamse wegen,
komt men kapelletjes of kruisbeelden tegen.


Wat is het toch fijn wandelen wanneer de weg zo goed is aangegeven!
Nog steeds op het juiste pad.


Soms zien we dat het molenrad werd verwijderd en rest er
alleen nog de stuw.


Maar het blijft nog steeds een mooie site.


De boeren zijn druk bezig met het binnenhalen van de oogst.


Even voor vakantiepark Erperheide wandelen we langs rietvelden.
De rietvelden zijn een gastvrije biotoop voor tal van dieren en
planten.


Het is lang geleden maar hier spot ik nog eens een pareidolia.
(ik heb daar in het verleden nog over geschreven)


Wat een prachtig seizoen is de herfst toch!
Natuurpunt heeft ervoor gezorgd dat er op een drietal
plaatsen wandelbruggen zijn aangelegd over de Abeek.
Zo wordt dit mooie gebied ontsloten voor de avontuurlijke
wandelaar.


Wanneer we de Hoogmolen bereiken zijn we bijna terug bij ons vertrekpunt.
Ook dit is nu een horecazaak geworden.


De volgende keer trekken we weer onze stevige wandelschoenen 
aan voor het tweede deel van deze prachtige 
vallei van de Abeek wandeling.
Ondertussen hoop ik op een snel herstel zodat ook de
lapjes weer aan bod kunnen komen in een volgend blogje!
Groetjes,

LILIANE

14 opmerkingen:

  1. Ai ... en je was zo mooi bezig met je hexagonen en prachtige foto's. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig mooie foto's, we hebben al heel vaak gefietst door dat gebied. Nog niet gewandeld, als we willen wandelen zijn er nog zo veel wandelingen dichterbij die we niet hebben gedaan. Maar om te fietsen moeten we vaak verder weg.

    Je borduurwerk is prachtig, weet je nog uit welk nummer dit komt? Ik vind het prachtig en wil het ook wel gaan maken maar moet kijken tussen mijn Ariadne-jaargangen of ik het juiste nummer heb. De naam van Evens in Pelt ga ik ook opschrijven, hier in Weert is de winkel er niet meer waar ik mijn borduurwerkjes liet inkaderen.

    Sterkte met de pols!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marion,
      Nadat ik dit werkje had afgerond heb ik de Ariadne waar het instond zo goed weggelegd dat ik het nummer niet meer vind.
      Ik dacht dat het een nummer van begin jaren '90 was ('92 of '93). Wanneer ik het terug tegenkom zal ik het je melden.
      Het is een lapjes uit 1892 en toen geborduurd op papier. Ik vond de boodschap ook zo vertederend. Daarom heb ik het gemaakt denk ik.
      Bij Evens in Pelt ga je zeker tevreden zijn. Ik kies meestal voor ontspiegeld glas omdat ik dat mooier vind. Geen reflecties in mijn werk!
      Je kan misschien wel voor een borduurstof kiezen met een meer antieke uitstraling. Dat had ik niet gedaan maar dat hebben ze wat proberen te camoufleren door er een donkerdere passpartout onder te steken.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
    2. Dank je Liliane, uit die jaren heb ik nog wel aardig wat nummers dus ik ga ze een keer doorspitten. Maar mocht je het nummer alsnog vinden of van iemand anders doorkrijgen, dan hoor ik het graag. Dat maakt het zoeken wat makkelijker en als ik het nummer niet heb, dan wordt het zoeken naar dat nummer op tweedehands-boeken sites ook makkelijker.

      Ik heb borduurlinnen met inderdaad wat wolkjes en een donkerdere kleur. Maar vroeger legde ik vooraf ook wel eens het linnen opgefrommeld in de thee of koffie en dan in de magnetron.

      Volgens mij zat er jaren terug ook in Lommel een zaakje wat allerlei verschillende borduurstoffen had, zeg maar behalve de gewone wit linnen.

      Verwijderen
  3. Toen ik las dat je op je stoel met wieltjes ging staan voor een foto, dacht ik al "oeps!"
    Dat is vragen om problemen Liliane, maar dat weet je nu helaas zelf ook wel.
    Waarom leg je het blok niet op de grond? Dan kan je voldoende van een afstand fotograferen.
    Maar goed, dat ga je nu ook nooit meer doen.
    Hebben ze wel een foto gemaakt, want het kan ook gebroken zijn en dan moet je in het gips.
    Maar de hexjes zijn weer prachtig en ik kijk met bewondering naar je stofkeuze.
    Wat ook zo schitterend is, dat borduurwerkje en het inlijsten. Lijkt net al echt heel oud.
    Van de echte oude op de foto is het passe-partoutkarton verzuurd, dat geeft nog een ouder uiterlijk.
    Misschien gebeurd dat met de jouwe ook nog over een aantal jaren.
    Jullie hebben een prachtige herfstwandeling gemaakt. Dat kan gelukkig nog wel momenteel.
    Verder afwachten totdat het weer beter gaat met je pols.
    Wens je heel veel beterschap. Met wat lezen (in quiltboeken?) en wandelen kan je je vast ook vermaken.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is voor jou als bezige bij een groot probleem om dan stil te zijn. Maar boekjes kijken en ideeën opdoen om daarna er tegenaan te gaan is ook heel mooi. Neem toch maar je tijd om te herstellen en kijk maar uit naar bezoekjes van de kleinkinderen die je al een handje kunnen helpen als iets moeilijk gaat. Vorige keer heb ik ook een reactie geschreven maar is die op een andere media verschenen denk ik. Spoedig herstel en weer mooie foto's, ik kijk al uit naar de abele aan Reppel kant. Fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Ik durf nog niet te denken aan de periode daarna 😉. Ik ga dadelijk naar de wachtpost in Pelt om foto's te laten nemen. Hopelijk valt het mee 🤞🤞.
      Ik vrees dat we weer dicht bij een lockdown staan. Veel hulp van de kleintjes zal er dan niet komen. Ik kende dit deel van de Abeek wandelroute niet. Wat was het prachtig 👌
      Fijn weekend!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
    2. Dat de operatie vlot mag verlopen en dan een spoedig herstel van ons drie uit Reppel.

      Verwijderen
  5. Dat is voor jou als bezige bij een groot probleem om dan stil te zijn. Maar boekjes kijken en ideeën opdoen om daarna er tegenaan te gaan is ook heel mooi. Neem toch maar je tijd om te herstellen en kijk maar uit naar bezoekjes van de kleinkinderen die je al een handje kunnen helpen als iets moeilijk gaat. Vorige keer heb ik ook een reactie geschreven maar is die op een andere media verschenen denk ik. Spoedig herstel en weer mooie foto's, ik kijk al uit naar de abeek aan Reppel kant. Fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Liliane, ik had op Instagram al gelezen van je val en ook gereageerd. Ik hoop voor je dat de gevolgen nog meevallen. Ik wens je in ieder geval een voorspoedig herstel zodat je weer verder kunt met de prachtige hexagonnen. Wat een mooie verstilde kleuren. Ik kan me voorstellen dat je een tijd bezig bent met de juiste kleuren bij elkaar te vinden.
    Wat een mooie wandeling heb je gemaakt. Met wandelen zie je zoveel meer.
    Fijn weekend.
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marja,
      Ik ben ondertussen in het ziekenhuis geweest. Mijn pols is gebroken. Dinsdag volgt een operatie. Geen fijn nieuws 😭
      Hopelijk komt alles goed 🤞🤞
      Fijne avond.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
    2. Goedemorgen Liliane, wat een vervelend bericht. Sterkte voor dinsdag en de periode daarna.
      Groetjes,
      Marja

      Verwijderen