zaterdag 8 oktober 2016

Kunstroute Neerpelt....

Dit weekend kan je in Neerpelt de kunstroute volgen. Het is een fijne
manier om de aandacht van het grote publiek op kunst te vestigen.
Wanneer ik op het dichtstbijzijnde punt vanaf mijn woonplaats de
route start dan is het al meteen bingo! Een vrolijke gele vogeltjesquilt
heet me vanaf de straat welkom in het huis en de tuin van Anne-Marie Klerkx.

Je merkt onmiddellijk dat Anne-Marie gepassioneerd is door kleur
en verschillende soorten stofjes bij het maken van haar quilts.
Het is één groot kleurenfestijn in de tuin en de grote schuur.



















Dit is de toegangsdeur tot haar tuinatelier.
Eigenlijk zit ze hier niet zo vaak omdat het er een beetje
te donker is . Aan haar quilts werkt ze vooral op de
bovenverdieping van haar huis.

Voor de bezoekers van de kunstroute was het natuurlijk
wel héél leuk om hier een kijkje te mogen nemen.

Behalve deze voorraad stofjes waren hier ook vele quilts te zien.
Om echt goeie foto's te nemen was het er inderdaad iets te donker.
Terwijl ik hier nog volop sta te genieten wil Anne-Marie me plots
meenemen naar haar echte werkplek binnen in huis. Uit respect
voor haar privacy heb ik binnen geen foto's genomen. Ik kan je
verzekeren dat er daar nog zoveel meer te zien was. Heel veel
prachtige, kleurrijke quilts. De rondleiding eindigde boven in haar
atelier. Wat is het toch fijn om eens iemand anders haar werkplek te mogen
betreden. Kijken hoe zij stofjes opbergt en sorteert. Waar bij haar de
boeken staan. Hoe haar werkplek georganiseerd is enz...

Dankjewel Anne-Marie voor de genereuze rondleiding.
Ik heb ervan genoten!!
Nog een laatste foto en dan ga ik op weg naar een volgende
kunstenaar.

Als ik de kerk van Sint-Huibrechts-Lille binnenstap valt
mijn mond open van verbazing. De manier waarop kunstenaar
Wietse Palmans zijn kunstwerkjes hier tentoonstelt is zo cool!
Sinds een klein jaar tekent Wietse op de achterkant van bierviltjes.

Waarom op bierviltjes? Is dit de kunst van de arme tekenaar?
De tekenaar die moet roeien met de riemen die hij heeft?

Bierviltjes geven hem de ruimte om te experimenteren met
verschillende stijlen en technieken. Het kost niets dus fouten
maken mag. Met bierviltjes op zak, observeert hij en probeert
hij een sfeer of moment vast te leggen.









Ik ben nog maar twee kunstenaars ver en ik heb al zo genoten
van wat ik tot nu toe gezien heb! Op naar de derde.....

Voor mijn derde stop op de kunstroute rij ik naar de Broeseinderdijk
 in Neerpelt. Daar wonen mama Marijke Voortmans en dochter Lotte (7 jaar).
Samen hebben zij de passie van het schilderen ontdekt. Als de 3 kleinere
broertjes van Lotte in bed liggen trekken mama en dochter de schildersschort
aan. Ze toveren de speelkamer om tot een echt atelier. Ze kiezen samen
waarover ze gaan schilderen en maken elk hun eigen schilderij.



Deze schilderijtjes hebben alles te maken met het werk van papa.
Papa is een jonge ambachtelijke chocolatier. Hij maakt de lekkerste

taarten en pralines.

Deze taart had hij vorige week voor onze schoondochter Greet gemaakt.
Het was om duimen en vingers van af te likken!

Met een héél warm gevoel ga ik naar huis. Het was zo leuk
om bij deze drie kunstenaars over de vloer te komen. Ik
heb genoten van hun creativiteit en de passie voor hun kunst.
Nu is er alleen nog het nagenieten......
Groetjes Liliane



3 opmerkingen:

  1. Erg leuk om al je mooie foto's te zien van de kunstroute en de quilts vind ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Liliane,

    Nou, je hebt ons ook laten genieten, wat een heerlijke tour! Prachtige quilts en wat ontzettend leuk, die bierviltjes in de kerk. Zouden ze bij ons in de kerk ook wel mogen doen ;) Erg handig bij saaie preken, oei wat zeg ik nu?!
    En wat leuk dat de derde mevrouw samen met haar dochter schildert, gaat fantastisch samen ...
    Krijg meteen zin in taart bij de koffie ...

    Fijne dag, Liliane, en bedankt voor de leuke tour!
    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Liliane,
    Wat geweldig mooi allemaal. Die quilts zijn verrukkelijk. Maar ook de schilderijtjes op de bierviltjes zijn fantastisch.
    De schilderijen van moeder en dochter vind ik heel ontroerend en de echte taart van de papa is ook een kunstwerk.
    Dat nagenieten zal wel lukken denk ik zo...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen