dinsdag 25 april 2017

Nantes 2017 (5)....

Tijdens de tweede beursdag kwam ik voorbij een kleine stand
waar deze quilt mijn aandacht trok. Was het de kleur ( ik ben gek
op ecru), was het het patroon ( ik ben nochtans  geen grote fan
van moderne quilts) of was het het quiltpatroon ( eigenlijk zie ik het liefst
hand quiltwerk). Het zal waarschijnlijk de kleur geweest zijn die mij opviel!


De volgende dag volg ik een presentatie bij het Plateau TV
van Brigitte Heitland. Al snel wordt me duidelijk dat deze dame
bij de ecru quilt van gisteren hoort!


Met volle aandacht volg ik haar verhaal over haar werkwijze
bij het ontwerpen van haar quilts. Ik vond het zéér boeiend,
leerrijk en verfrissend om met deze manier van werken
kennis te maken.


Brigitte ontwerpt stoffen voor Moda. Ze laat zich
o.a. graag inspireren door de Scandinavische stijl
die haar nauw aan het hart ligt. Ze toont ons hoe je
met een uniek kleurenpalet de quilt perfect in een
interieur kan laten passen.


Dit is een werkschema voor de quilt die ze ter gelegenheid
van haar moeder's 70ste verjaardag heeft gemaakt.
Deze lamp (in werkelijkheid met mahoniehouten voet), de blauwe kleuren
van de slaapkamer en een decoratieve kimono (door haar
moeder meegebracht van haar reizen naar Japan) waren haar
inspiratiebron.


In dit ovale quiltblok zie je de voet van de lamp terug.
Haar moeder's fascinatie voor Japan komt terug
in het sashiko quiltwerk . Enkele blokken werden volledig
opgevuld met sashiko steken. Van de andere blokken werden
alleen de contouren gequilt met de sashiko steek.
De mahoniehouten kleur van de voet van de lamp zie je
  héél subtiel terugkomen.
Prachtig!!


Hier volgen enkele foto's die ik van haar website heb geplukt.


Haar bedrijf heet Zen Chic.




Hier een prachtig babyquiltje door haar ontworpen.


Een leuk detail op de achterkant van het quiltje.







Hoe gaat zij nu te werk bij het ontwerpen van haar quilts?
Ze vertrekt meestal van een foto van het interieur waar de
quilt voor gemaakt wordt. Of deze bos bloemen die ze
in een tijdschrift tegenkomt kan ook een inspiratiebron
zijn. Daarna wil ze deze foto's omzetten naar een perfect
kleurenpalet. Hiervoor kan je gebruik maken van sites als
deze. Je kan de foto uploaden en daarna kan je het
kleurenpalet bekijken. Op de site van Moda kan je iets
gelijkaardigs vinden (Moda palette builder).


Met dat kleurenpalet gaat ze dan aan de slag bij het
ontwerpen van de quilt.


Nu onze kinderen allemaal tegelijk aan't verhuizen,
bouwen en verbouwen zijn is het misschien eens
leuk om op deze manier een quilt te ontwerpen
voor al die nieuwe interieurs.
Dankjewel Brigitte voor deze fijne, leerrijke ontmoeting!!




Na drie dagen beurs worden de koffers weer gepakt om
terug naar huis te gaan. En wat ging er mee in de koffer
als aandenken van deze beurs?
Het boek van Brigitte Heitland "Inspired" Zen Chic.


Het boek van Margaret Mew "Quilts from the colonies".


En een quiltblok van bij Jane Lury "Labors of love".
Dit jaar eens geen probleem om de koffer terug
dicht te krijgen -:) !


Het was weer geweldig om al die prachtige quilts van
zovele TOPontwerpers te mogen bewonderen.
Ik hoop dat ik voor de thuisblijvers de sfeer van de
tentoonstelling een beetje heb kunnen overbrengen.
Tot een volgende keer!
Groetjes Liliane

3 opmerkingen:

  1. Een mooi verslag en prachtige quilts. Fijn dat we mee mogen kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, dat denk ik wel hoor, fijn, dank je wel!!!

    Lieve groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een inspirerende lezing.
    En wat een uitgebreid verslag heb je ervan gemaakt.
    Fijne nieuwe week.
    Groetjes Marja
    🌹🌹🌹

    BeantwoordenVerwijderen