zondag 17 april 2022

Dresden Plate quilt blok....

Tijdens de corona periode heb ik eens een stapeltje Dresden Plate
quiltblokken gemaakt. Helemaal afgewerkt waren deze blokken niet toen
ik ze in een doos heb opgeborgen. Nu, twee jaar later, heb ik het
stapeltje nog eens uitgelegd om te zien wat de stand van zaken is.



Het Dresden Plate quiltpatroon was vooral populair in de
jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Het patroon vind zijn
inspiratie bij de mooie porseleinen borden die in de buurt
van de Duitse stad Dresden werden gemaakt. Ze werden
mooi versierd met sierlijke bloem- en fruitmotieven.


Er bestaan verschillende uitvoeringen van dit patroon.
De bloemblaadjes kunnen rond van vorm zijn of ze
kunnen in een punt eindigen. Soms zien we een
combinatie van de twee.


Vroeger gebruikte men vooral stofjes met bloemmotieven om
het blok te maken. Zo kreeg men een bijzonder kleurrijke quilt
die voor een frisse toets in het interieur zorgde.


Het quiltpatroon was ideaal om de kleinste stukjes stof
te verwerken. Een echte scrap- of restjesquilt dus.


Ik ben nog op zoek naar een manier om de blokken te verwerken.
Dit miniquiltje van Jeanneke.com ga ik zeker in gedachten houden
als inspiratiebron!


Enkele weken geleden was er even paniek in het huishouden.
Omi had zich ergens stevig aan mispakt met alweer een zéér
pijnlijke pols tot gevolg. Omdat ik het ergste vreesde trokken
we weer richting spoed voor een onderzoek.
Gelukkig viel het allemaal mee. 
Pijnstillers en de nodige rust zorgden snel voor beterschap.
Om omi wat op te beuren werd er zelfs een héél bijzonder
pakje afgeleverd. 


Wat zit hier allemaal in???


"Het moet nu maar eens gedaan zijn met omi haar polsproblemen",
moet Rosalie gedacht hebben (anders raakt die Horsequilt nooit af).
Van oude sokjes, truitjes en t-shirts heeft ze polsbandjes gemaakt.
Als omi die nu draagt zal ze eraan denken om voorzichtig te zijn.


Ik kies er onmiddellijk eentje uit om te proberen.
Wat is dit zalig om te dragen. Het tot brace omgetoverde
kousje heeft zijn werk perfect gedaan. Een heerlijk zacht
en warm gevoel rond mijn pols (en in mijn hartje).


Gisteren trokken we naar de Maasvallei voor het vervolg van 
de Maasvallei route. 


Aan de Spaenjerd in Kinrooi nemen we het veerpontje
richting de Nederlandse kant van de Maas.


Via Ohé en Laak wandelen we richting Roosteren.


De Konikpaarden hebben het prima naar hun zin
in de Maasvallei!


Een kastje voor vleermuizen in een boom.
Dat had ik nog nooit eerder gezien.


Als je op de grens wandelt zijn de grenspalen
nooit ver weg.


Vanuit Roosteren wandelen we richting Maaseik.


Via het ijzeren draaipoortje links komen we op de Pater Sangersbrug.
Deze brug heeft tijdens de watersnood van vorig jaar zwaar geleden
zodat er beslist is om een volledig nieuwe brug te bouwen.


Op de brug merken we plots een toename van het aantal
wandelaars. Ze komen vanuit het centrum van Maaseik
en wandelen zo richting Roosteren.


Wij vervolgen onze tocht richting Aldeneik.


In Aldeneik wordt ons duidelijk waarom hier zoveel
wandelaars passeren. Ze lopen allemaal de Kennedy-Mars.


In 1908 stelt de toenmalige president van de US 
Theodore Roosevelt dat een officier van het US Marine Corps
over voldoende uithoudingsvermogen dient te beschikken.
Hij moet een afstand van 50 mijl (80 km) te voet kunnen
afleggen in 20 uur. In 1963 vraagt John F. Kennedy
zich af of legerofficieren nog steeds tot deze prestatie
in staat zijn. Het is uiteindelijk zijn broer Robert Kennedy
die deze tocht in Amerika zal organiseren.
Beelden van deze tocht worden in Nederland op
TV uitgezonden.


In Sittard zien 4 tieners van het Bisschoppelijk college
deze beelden en komen op het idee om in de Paasvakantie
ook de 80 km te gaan lopen. Op 20 april 1963 verschijnen
er uiteindelijk 7 jongens en 4 meisjes aan de start.
10 van de 11 deelnemers komen na een tocht van 19 uur
doodmoe over de streep.


De geboorte van de Kennedy-Mars Sittard is een feit.
Dit jaar werd de 57ste Mars gelopen.
De stichting Kennedy-Mars organiseert op dezelfde dag
ook de Swentibold-Mars (40 km) en de Mini-Mars (10 km)
Jong- oud- fris- afgepeigerd- alleen- in groep.......
allemaal loopt het je voorbij.


Na 18 km bereiken wij ons vertrekpunt aan de Spaenjerd.
Terwijl wij op het terras van een lekkere salade genieten
zien we nog steeds wandelaars van de Kennedy-Mars

voorbijkomen.
Respect voor al deze mensen!!!
Vandaag was het Pasen en hebben we van deze eitjes
gesnoept. Die extra calorieën lopen we er morgen wel weer af.
 Dan trekken we opnieuw de wandelschoenen aan voor
een vervolg van onze tocht door de Maasvallei.
Groetjes,
Liliane

14 opmerkingen:

  1. Thank you so much for the good news and beautiful pictures!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst zie ik weer de mooiste kleuren voorbij komen. Leuk ik vroeg mij altijd af zou het iets met de plaats Dresden te maken hebben, ja dus. Oh zo herkenbaar de pols. Ik heb ook ooit mijn pols gebroken en het blijft altijd een zwakke plek. Heb alleen nog nooit zulke mooie polswarmers gekregen, bofkont ben je.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Coby,
      Altijd leuk om iets over de achtergrond van zo'n quiltblok te lezen. Vanwaar het komt en in welke periode een bepaald blok erg populair was.
      Ja, die pols is toch niet meer de pols van voor het vallen. Het zal een aandachtspunt blijven!
      Gelukkig heb ik lieve hulptroepen achter de hand!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Weer een prachtige quilt in wording en veel geluk gehad met je pols. Maar met de extra steun van kinderen en kleinkinderen overwin je alles. In Maaseik herken ik me nog omdat we daar op school en intern waren en dan woensdagnamiddag te voet naar Heppeneert en soms over de Sangersbrug naar Roosteren wandelden. Het mooie paasweekend zit er weer op. Nu uitkijken naar 1 mei en OhHemelvaart. En hopelijk kan je snel weer quilten. Groetjes van de Leentjes Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Ik vreesde het ergste voor die pols. Zoveel pijn als ik weer had. Gelukkig viel het allemaal wel mee. Rosalie was een kaarsje gaan branden en heeft me een grote voorraad polsbandjes gemaakt. Met zoveel steun moet het wel goed komen!
      Ik wist niet dat jij in Maaseik op internaat bent geweest. Dat zullen mooie tochtjes geweest zijn op woensdagnamiddag.'t Is allemaal al lang geleden hé!!
      Geniet nog van de zonnige dagen!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige Dresden plate blokken heb je gemaakt. Vooral die mooie zachte kleuren spreken me erg aan.
    Zo'n klein quiltje kan je er niet meer van maken, want je hebt al meer blokken dan 4, dus misschien een quiltje van 9 blokken?
    Wat superlief van Rosalie om polsbandjes voor je te maken.
    Dat is wat ik ook bedoelde, ook al is het niet elastisch en strak om je pols.
    Je denk er nu wel de hele dag aan en je bent dan extra voorzichtig.
    Heb nog nooit van de Kennedy mars gehoord, maar jullie hebben er weer een mooie wandeling opzitten.
    Natuurlijk heb je dan Paaseitjes verdiend, minstens een stuk of 10 :-)
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er bestaan toch nogal wat Quiltpatronen, amai, je kan nog heel lang doorgaan…dat maakt dit handwerk heel interessant denk ik.
    Mooie patronen met mooie kleurtjes. Succes ermee!
    Ai, die pols, voorzichtig blijven , maar die leuke polsbandjes maken weer veel goed. Hoe schattig van Rosalie, ook handige vingertjes precies!
    Inderdaad een prachtige streek om wandeltochten te maken, en de bijhorend foto’s , je zou zo een wandelgids kunnen samenstellen.
    Bij ons staat het wandelen op een laag potje, zonde thans nu met het mooie weer. Die Corona heeft roet in het eten gestrooid, bij mij is het veel beter maar Rudi zijn hoest blijft maar duren.
    Maar ja, er komen nog wel zonnige dagen , over 14 dagen een weekend weg met kinderen en kleinkindjes, daar kijken we enorm naar uit!
    Geniet nog van de tochten en eet gerust wat chocolade eitjes…..dathoort erbij hè😉

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag nog eens de draad opgenomen om te genieten van je mooie blog. Amai, ik had veel in te halen. Wat kan jij toch mooie plaatjes vastleggen van de mooie natuurbelevenissen , jouw fantastische quiltwonderen, de kleine mooie dingen uit het leven. En vooral jullie schatten van kleinkinderen nemen toch steeds een bijzonder plekje in in jouw blog. Heerlijk om het nog eens allemaal bij te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Marie-Louise,
    Ik heb een boek waarin 5000 quiltpatronen staan dus we kunnen wel een tijdje verder -:))
    Rosalie is altijd zéér geïnteresseerd in wat ik doe. Wanneer ik iets voor haar maak is ze altijd erg betrokken bij het maakproces. Zelf keuzes maken dat doet ze graag.
    De Maasvallei heeft ons al vele heerlijke wandeluurtjes opgeleverd. Tijdens het Paasweekend hebben we er in totaal 34 km gelopen.
    Héél vervelend als de gevolgen van een coronabesmetting zolang blijven aanslepen. Gelukkig toch één van de twee die zich al wat beter voelt.
    Hier staat ook zo'n familieweekend op de planning. De eerste keer dat we dat doen. Ik ben benieuwd.
    Jullie ook veel plezier gewenst tijdens die dagen. Hopelijk met evenveel zon als nu!!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi verslag weer, Liliane. Het mooiste was wel dat pakketje met die fantastische hulpmiddelen. Zo lief! Ik hoop dat dat polsgebeuren nu eens goed verleden tijd wordt.
    Wat een tocht, die Kennedy-mars. Ik kijk veel te veel naar de bloemetjes, de grassprietjes, de planten, de vogels etc. onderweg. Ik zou nooit aankomen, denk ik ;)
    Heel veel wandelplezier, het is er een prima tijd voor!

    Liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Carolien,
      Ik ben ook dikwijls op achtervolgen aangewezen omdat ik steeds van alles foto's wil nemen hihi!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  9. Wat mooi, de Dresden plates, mooie kleurkeuzes weer.

    Wat je loopt (ik val in herhaling) fietsen wij vaak. Heel vaak zetten we dan de auto op de parkeerplaats van de Spaenjerd, fietsen richting Maaseik, gaan daar de brug over, fietsen via een omweg terug en pakken uiteindelijk het pontje. Ook hebben we vaker tegenover de Spaenjerd een fluisterboot gehuurd om over de Maas te varen met de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Marion,
    Het is dan ook heerlijk vertoeven aan beide kanten van de Maas!!
    Een fluisterboot huren hebben wij nog nooit gedaan. Misschien een leuke tip om eens uit te proberen!!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  11. un coucou de Paris ... hum ... des assiettes de Dreste ... un joli projet en construction j'ai hâte de voir la suite .... belle et gentille idée pour votre poignet ... un bon et rapide rétablissement
    katelle

    BeantwoordenVerwijderen