maandag 22 september 2014

Dag 601

Wijze moeder

Ach moeder, ik weet zoveel woorden meer
en ken van dichtkunst de geschreven wetten
om woorden treffend naast elkaar te zetten
tot larie over pijn en zoveel meer.

Maar als ik op een avond bij slecht weer
de vangst verzamel uit mijn reeks sonnetten
en troost zoek in de schat van mijn coupletten,
vind ik mijn stem wel, maar mijn ziel niet meer.

De lieden die met toetsen kennis meten
vonden dat 't met je taal slecht was gesteld
en dat je woordenschat vlug was geteld.

Die wetenschappers hebben nooit geweten
hoe jij met honderd woorden, ruim geteld,
veel wijsheid aan ons allen hebt verteld.
Mathieu Gijbels

(Dit is mijn grootmoeder, de moeder van mijn moeder.
Dit gedicht werd voor haar geschreven door haar zoon/priester,
mijn heeroom Mathieu Gijbels. Ik vind het prachtig!)

4 opmerkingen:

  1. Een wondermooie ode aan een moeder. Ontroerend.
    Verteld in, als ik me niet heb verteld, honderd en zeven woorden... Dus ruim honderd geteld.
    Een rijke familie (woorden)schat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Priceless! Thanks for sharing a bit of your wonderful family/life!

    Hugs from Texas!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je lieve reactie op mijn blog.
    Wat een prachtig gedicht, en wat spreekt daar een liefde uit.

    BeantwoordenVerwijderen