woensdag 1 oktober 2014

Dag 602


(gefietst op 17 september)
De voorbije maand september was zo heerlijk zonnig
dat we regelmatig op de fiets zaten om knooppunten te fietsen.
Na de pittige tocht in Riemst kiezen we vandaag voor een tocht
dichter bij huis. We vertrekken aan het kanaal Bocholt-Herentals
en rijden richting St. Huibrechts-Lille. 

Het is heerlijk fietsen zo langs het kanaal en al vlug bereiken
we Neerpelt. Het Neerpeltse gemeentebestuur vindt het
belangrijk dat graffiti-kunstenaars op bepaalde plaatsen
terecht kunnen met hun creativiteit. Zo werd een overeenkomst
gesloten met De Scheepvaart omtrent het aanbrengen van graffiti
op verschillende brugpijlers in de gemeente. In deze tekening worden

de verschillende troeven van de gemeente Neerpelt voorgesteld.
Daarna fietsen we een stukje over het grondgebied van de
gemeente Lommel. Lommel staat bekend om zijn wit zand
wat gebruikt wordt in de glasindustrie. Via Lommel Kolonie

fietsen we naar het natuurgebied Het Hageven in Neerpelt.

Na het mooie Hageven rijden we verder richting Achelse Kluis.
In 1656 stond er al een gebedshuis voor katholieken uit het
protestantse Nederland op de heide in het land van Achel.
Tijdens WOI werd het klooster door de Duitsers bezet en
vluchtten de meeste monniken naar Nederland. Dwars door
de kloostertuin werd de dodendraad gespannen en de abdij
werd leeggeplunderd. Na de oorlog keerden de trappisten

terug naar de abdij. De Achelse Kluis is nu een toeristische
trekpleister waar het een komen en gaan is van fietsers en
wandelaars. Sinds 1999 wordt er ook weer bier gebrouwen.
Achel behoort tot de zes bieren in België die de naam
Trappist mogen dragen.

Halverwege de oprijlaan aan de Achelse Kluis wordt met een witte
lijn schuin over de weg de grens tussen Nederland en België aangegeven.
Op deze grens liep in de Eerste Wereldoorlog "De Dodendraad", een
dodelijke versperring tussen België en Nederland door de Duitsers
aangebracht. Deze Dodendraad greep diep in in het leven van de

grensbewoners en vooral in de kloostergemeenschap van de
Achelse Kluis, die gelegen op de grens van Nederland en België,
door de versperring letterlijk in tweeën werd gedeeld.

Op dit ogenblik loopt in de Achelse Kluis deze tentoonstelling.
Het is een kleine maar mooi verzorgde tentoonstelling over
het wel en wee van de Noord-Limburgers en generaal Deschepper
tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een volgende tentoonstelling
voorzien voor 2015 zal als thema "Den Droad" hebben.

We verlaten de Achelse kluis en steken nu even de grens met
Nederland over. Een mooie dreef leidt ons naar het prachtige
heidelandschap van de Boswachterij Leende.

Boswachterij Leende is een natuurgebied van 2400 ha dat door
Staatsbosbeheer in stand gehouden wordt. Je ziet er heide, zand-
verstuivingen, groene weilandjes en kronkelweggetjes. Op de
heidevelden grazen schaapskuddes.


Grenspaal 176 staat op het raakpunt van vijf gemeenten:
Budel-Soerendonck en Leende aan Nederlandse zijde,
Hamont en Achel aan Belgische kant. Langs de hele
Nederlands-Belgische grens staan bijna 400 van deze
genummerde gietijzeren palen, die er in 1843 werden
gezet ter bezegeling van de Afscheiding van Nederland. 

(Bij het zoeken naar informatie over De Dodendraad kwam ik deze tekst van Leo Oele
en deze foto van Heleen Oele tegen. Bij gebrek aan een eigen foto wil ik jullie deze laten zien.)
Bij fietsknooppunt 216, ontdekken we in het bos de reconstructie
van de Dodendraad of "Den droad" in het plaatselijke dialect.
Deze versperring bestond uit zes stroomdraden, telkens 30 cm
boven elkaar, die met porseleinen potjes op 2 m hoge houten
palen waren bevestigd. De buitenste draden dienden als waar-
schuwing, op de middelste stond 3000 volt. De elektriciteit werd
geleverd door de buskruitfabriek van Kaulille. In Hamont-Achel

lieten 17 mensen bij deze draad het leven.

Tussenstand
Kilometers          :  586 van ?? kilometers
Knooppunten          :  173 van ?? knooppunten
(De pijl duidt de plaats aan waar ik woon.)



4 opmerkingen:

  1. Meid wat heb jij veel gefietst. Ik vind deze berichtjes altijd erg leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. That was very interesting. I like the narration of the places you went on your bike.

    BeantwoordenVerwijderen