maandag 21 december 2015

Het jaar loopt ten einde.....




Het was alweer veel te lang geleden dat mijn quiltmaatje en ik
elkaar nog eens gezien hadden. Toen mijn favoriete quiltwinkel
deze actie aankondigde was dat een uitgelezen moment om nog eens
 samen "op de lappen" te gaan. Het is altijd al een feestje om naar
dat snoepwinkeltje te gaan, maar nu was het dubbel feest.
 Vele prachtige stoffen gingen aan kleine prijsjes de deur uit.
Nadat we onze lapjeshonger en culinaire dorst hadden gestild
namen we afscheid van elkaar.
Enkele dagen later overviel onze familie een ander afscheid.
Totaal onverwacht hebben we afscheid moeten nemen
van mijn schoonzusje. Ze was amper 59 jaar.
"Als het duister neer gaat zijgen
slaapt de vogel tussen twijgen
en zijn keeltje komt tot rust.
Ook mijn avond is gekomen
die mijn levenslust komt tomen
en mijn stem tot slapen sust."
(Uit Afscheid: Mathieu Gijbels)
Vorig jaar vroeg mijn schoonzusje me of ik haar een quiltje kon maken.
De volgende tekst heeft ze toen voor mij geschreven:
"Gekregen van mijn lieve schoonzus L.B., kunstenares
in de Kunde van De Quiltenkunst. Dank U wel, Zus.
Een prachtige quilt, gemaakt door haar liefdevolle,
geduldige, fijngevoelige en naarstige handen.
Het draagt zelfs mijn naam: Simonne's Quilt.
Diep ontroerd ben ik en heel fier. Het heeft de
kleuren van de zee, waar ik zo graag ben!
Honderden steekjes, allemaal even klein, prachtig,
een meesterstuk.
Ik zal mijn Simonne's Quiltje eeuwig koesteren
en het zal mij eeuwig snoesteren!"


Onnodig te zeggen dat ik deze woorden voor eeuwig
zal koesteren!



En ja, het zijn alweer de lapjes die me op zo'n momenten
de nodige rust brengen. Zo zijn vorige week deze zachte,
tere blokjes ontstaan. De bestemming is nog onzeker, maar
ik ben er wel zeker van dat ook dit quiltje gekoesterd zal worden.


Eindigen wil ik met een foto van het meisje dat ons dit
jaar immens veel vreugde heeft gebracht. Zo blijft onze
weegschaal toch perfect in balans.
Merry Christmas
 RO - RO - RO .....salie.




4 opmerkingen:

  1. Dag Liliane,

    Ja, zo wisselen vreugde en verdriet elkaar af. Gelukkig dat er een balans in zit ... Mochten we niet meer 'posten' voor die tijd, dan wens ik je een hele fijne kerst toe (ongetwijfeld met een lach en een traan). Ik neem aan dat Rosalie een stralend kerstkind zal zijn!

    Alle goeds en liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. P.S. Je quilt 'van de zee' is prachtig en o jee, die zachte blokken, dat belooft ook wat! Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Liliane,
    Wat intens verdrietig om zo plotseling afscheid te moeten nemen van je schoonzus. En wat had je een prachtig quiltje voor haar gemaakt. Die woorden dan nog eens terug lezen, verdiept de betekenis zich...
    Je nieuwe quilt gaat ook prachtig worden, zo aan de kleuren te zien.
    En wat een heerlijk meisje... die kleine Rosalie...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo maken quilts herinneringen, mensen blij en later zeer dierbaar.
    Prachtige krullen heeft Rosalie. Ik kan mij voorstellen dat zij de vreugde geeft in al zijn prilheid.

    BeantwoordenVerwijderen