donderdag 29 maart 2018

Souvenirs van maart....


Ik kan het me niet meer herinneren dat ik het nog heb
weten sneeuwen in de maand maart. De voorbije maand
heeft toch regelmatig voor een echte winterprik gezorgd.
Hopelijk is de winter nu voorbij en kan de lente echt beginnen.
Nog even geduld en dan bloeien er weer bloemetjes in de wei
in de meest mooie en frisse lentekleuren! De schaapjes zullen ook
tevreden zijn -:)


American style Lone Star Quilt.
Dat is het quiltproject waar ik deze maand vooral aan gewerkt heb.
Voorlopig alleen wat detail foto's. Het is een project wat al héél lang
te wachten lag en waar deze maand echt vooruitgang mee geboekt is.


De quilt bestaat uit acht sterpunten van telkens 144 wiebertjes.
Vijf sterpunten zijn klaar. Ik teken ieder malletje af op de stof en
naai ze daarna met de hand aan elkaar. Een gigantisch werk maar
tot nu toe vallen de sterpunten als een puzzel in elkaar. 


Met Pasen gaan onze kinderen altijd samen op verlengd weekend.
Toen ze zondagavond lijstjes aan't opstellen waren zag ik daar dit op
staan. Super leuk om te zien dat mijn quilts met veel liefde gebruikt
worden. Zelfs op vakantie!!


De voorbije maand waren we uitgenodigd op enkele fijne
feestjes. Gezelligheid troef hier ondanks het feit dat de
tafelgenoten ons onbekend waren.


Dit is mijn schoonmoeder die een tasje koffie voor mij maakt.
Zonder na te denken heb ik deze foto genomen. Het is pas bij
het zien van de foto op mijn computerscherm dat ik besefte
hoe bijzonder dit moment is. Hier kan ik naar blijven kijken
omdat er emotie en herinnering in zit.


Ook dit is een momentopname van iets doodgewoon.
Het is de manier waarop Rosalie tot rust komt met haar
knuffel. Altijd op dezelfde manier! Ook hier een foto
die later emotie en herinneringen zal oproepen.


Het wekelijkse aperitiefmoment op zondagavond met gans
het gezin.


Nostalgie troef in deze foto. Lauwwarme vanillepudding
met een LU koekje in inox schaaltjes. Een vaste waarde
uit mijn jeugd die ik op mijn beurt ook weer doorgeef.


Omdat vele handen licht werk maken zijn we vorige week
met zeven personen naar zee getrokken om ons familieverblijf
 in orde te maken voor het vakantieseizoen dat dit weekend
weer van start gaat.


Gelukkig komen we allemaal goed overeen en kunnen we
zo veel zorg dragen voor de erfenis die onze ouders ons
nagelaten hebben!

Is hier een kleine quilt"ster" in de maak?


Iedere keer opnieuw weer een succes, die omvallende toren.


Bij de les blijven Klaasje want die vingervlugge Juliette gaat
er met jouw knuffel vandoor.


Deze maand heb ik me een dubbele buggy aangeschaft.
Onmisbaar als je met twee kleintjes van deze leeftijd
naar buiten wil gaan.

Om de maand af te sluiten stond er nog een bezoekje aan
Wendy haar snoepwinkeltje gepland. 


Bij het binnenkomen stonden we al direct oog in oog met deze
prachtige William Morris stofjes. Aangevuld met andere stofjes
uit de winkel maakt Wendy weer de mooiste combinaties voor
nieuwe quiltinspiratie.


De grote longarm quiltmachine heeft een ander plekje gekregen.
De vrijgekomen ruimte in de winkel is al helemaal ingenomen
door de nieuwste stofcollecties.


Deze hexagon quilt blijft één van mijn favoriete
"Wendy"quilts.


Hier een mooi voorbeeld van de cathedral window techniek.


Nog een werkje in uitvoering.


Dit is zo'n quilt die we hebben zien groeien tijdens
onze verschillende bezoekjes aan de winkel. 


Hier een mooie verzameling lapjes.
Leuk om het voor jezelf te kopen of om het
aan iemand als cadeau te schenken.
Deze twee lappen gingen mee naar huis. Thuis gekomen zag
ik pas wat een mooie toepasselijke naam dit stofje had -:)
Mijn quiltmaatje had het boekje "The Wander Society" bij voor mij.
Toen ik de omslag zag moest ik direct denken aan de Hobo symbolentaal.
The Wander Society is een manifest om jezelf te openen voor het
onbekende en het leven te benaderen als een avonturier.
Zie de wereld niet alleen door beeldschermen maar vooral door
je eigen ogen. Leef niet op automatische piloot maar laat los en
sta open voor nieuwe ervaringen, ideeën en de enorme mogelijkheden
van het toeval. In het boekje staan zelfs opdrachten die je hierbij op
weg helpen. Volgens mij is dit een héél bijzonder boekje.



Geen bezoekje aan Wendy zonder te stoppen bij De Luysmolen
in Bocholt. In ieder seizoen een ideale pleisterplaats!


We leven 't zaligst in ons vroegst verleden
zo op de rand van ons geheugen
gedenken wat we toen als kleuter deden
is bron van weemoed en van diep verheugen.

Al kan ik niet opnieuw een kind gaan worden
ik denk toch vaak aan sprookjes en verhalen
die ik verslond als zoete pap uit borden
zodra de lange winternacht ging dalen

Het oude gezinsportret aan onze wanden
met 't kind op schoot en in vertrouwde handen
is 't mooiste om op aarde te aanschouwen

De kinderogen, die zo teder spreken
zijn van de pure onschuld 't heilig teken
waarvoor we dromend onze handen vouwen.
(Gedicht geschreven door mijn Heeroom Mathieu Gijbels)

Fijne paasdagen en tot een volgende keer!

Groetjes Liliane

6 opmerkingen:

  1. Ook fijne paasdagen ( met elkaar) gewenst !
    Mooie , dierbare, en lieve foto's ... heel bijzonder :o))
    Ook veel plezier met je sterpunten ( lijkt me heel mooi worden zulke grote sterren bij elkaar !)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Nog fijne paasdagen en hopelijk ook een portie zon zodat de dubbele buggie gebruikt kan worden !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een hoop prachtige foto's laat je zien Lilianne!
    Vooral de foto's met de handen zijn prachtig. Gek dat daar toch zoveel aan te zien en te beleven is.
    Die kleine quilster in de dop heeft aanleg, dat zie je zo.
    Fijne paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's, zeker de laatste, vergezeld van een mooi, toepasselijk gedicht. Een mooie maand voor jou dat is te zien en prachtige quilts ook. Fijne Paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Liliane,

    't Was net of ik een heerlijk boek aan het lezen was bij jou. Zo mooi, heel gevarieerd maar toch een goed geheel. Dank weer! Je foto's zijn subliem, ik wou dat ik zo kon fotograferen. Alleen die foto van de schoonmoeder bij het Senseo-apparaat al ... Moest aan de handen van mijn oma denken. Ik draag soms de ring van mijn oma en dan zie ik alleen maar haar handen, terwijl mijn handen toch heel anders zijn. En de kinderen, hoe kostbaar die foto's. En ja tot slot: alweer zo'n fantastisch gedicht van je heeroom. Is er een bundel uitgekomen van de goede man? Ik zou er meteen een bestellen ...

    Fijne week & hartelijke groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wederom prachtig. Jouw blog is zo'n mooi verslag.

    BeantwoordenVerwijderen