donderdag 27 september 2018

Souvenirs van september...

Terwijl ik bij mijn schoonmoeder door het raam kijk lijkt
de zomer voorbij te zijn. Een nieuw seizoen is aangebroken.


Onder de kastanjeboom ligt de grond al bezaaid met bolsters die op
springen staan. Hun prachtig glanzende vruchten zullen snel de
vrijheid krijgen totdat een liefhebber ze komt oprapen.


Even de draad weer oppikken bij de vraag waar mijn vorige blogje mee
beëindigd was. Kan mijn Arbor Window quilt een vleugje roze gebruiken
ja of neen?


Om die vraag te kunnen beantwoorden moesten er natuurlijk
roze blokken gemaakt worden.


Daarna werd alles op een geïmproviseerde design wall gehangen
waarna het schuiven met de blokken kon beginnen.
Terwijl ik het geheel vanop een afstand bekeek waren er toch een
paar zaken die me leken te storen.


Ik werd er zelfs een beetje grumpy van -:))
De blokken met slechts één roze blokje in het midden bleven
me storen en werden daarom door andere blokken vervangen.


Uiteindelijk had ik 64 blokken op de design wall hangen waar ik
heel tevreden mee was. Tijd om met de sashings en de corner stones
aan de slag te gaan. Degenen die mijn blog al langer lezen zullen
zich het stofje van de sashings misschien wel herinneren als
"het dwarsliggertje". Telkens ik met dit stofje wou werken gaf
dat een hoop frustratie omdat het nooit bleek te kloppen.
Het wrong altijd met dit nochtans lieflijke stofje. Maar nu is eindelijk
het "moment de gloire" voor dit stofje aangebroken. Hier komt het
helemaal tot zijn recht en krijgt het de kans om te schitteren.
Ik hoop dat ik volgende maand de top in zijn geheel kan
laten zien.


Ook roze voor de verjaardagstaart van onze dochter!


Tussendoor heb ik ook nog een blokje voor mijn Sue&Sam quilt
gemaakt.


Om de kilometerstand van mijn "Walk with me"project weer wat
aan te vullen heb ik deze maand met een quiltmaatje de
kunstroute in onze gemeente gewandeld.


(Schrijvers Pierre)
Met de organisatie van de kunstroute wil men de kunst
dichter bij de mensen brengen.


(Nouwen Maria)
Kunstenaars samen te brengen en hen te motiveren om
met hun werk naar buiten te komen.


(Mathijs Andrea)
De haren bij dit beeld zijn gebaseerd op de plant "oxalis triangularis" of
"geluksklaver".
"De geluksklaver die uiteenloopt staat voor vrijheid en je eigen weg gaan.
Niet zoeken naar het geluk maar het geluk zelf maken"


(Vaesen Albert)
Dit kunstwerk van troost zoekende personen is ontstaan
door het lezen van een gedichtenbundel. Bij een afscheid
zoekt men steun en troost bij elkaar. Een logisch gevolg
was de keuze van plaatsing: het Kerkhof.


Ook met de familie werden de nodige kilometers gewandeld.
Zalig om zo'n wandeling af te sluiten met het eten van een
knapperige boekweitkoek.


Dit is de pareidolia van de maand.
Iemand een idee wat dit is?


Als mijn schoonmoeder aan de keukentafel zit heeft ze zicht op deze deur.
In plaats van de foto's van haar achterkleinkinderen weg te steken
in een album plakt ze ze gewoon op de deur!!
Super idee van een Super oma!


Over foto's gesproken. Wanneer mijn kleinkinderen hun eerste
verjaardag vieren dan krijgen ze van mij een fotoalbum cadeau.
Een album met foto's genomen op maandag mijn oppasdag.
Foto's over het wel en wee van Juliette gedurende haar eerste levensjaar,
aangevuld met bijpassende tekstjes.





(foto Tessa Steinman)
Een prachtige herinnering aan zoveel mooie momenten met haar.


Welke quiltster heeft ze niet? Tijdschriften en boeken vol met
gele plakbriefjes. Briefjes met plannetjes voor ooit.
Laatst was ik me aan 't bedenken dat er toch wel veel
quilttijdschriften zijn waar ik nauwelijks nog in kijk.


Omdat al die tijdschriften toch behoorlijk wat plaats innemen
neem ik een drastisch besluit. Ik blader ieder nummer door.
Zie ik iets waarvan ik denk dat ik dat nog kan gebruiken dan
scheur ik dat artikel uit het tijdschrift. Wat overblijft gaat weg.
Zo hou ik enkel nog een map met de meest interessante
zaken over.


Dit was zo'n artikel wat absoluut in mijn knipselmap mocht zitten.
Niet alleen omwille van het interessante artikel maar vooral ook
omwille van de foto's die het artikel illustreren.


Ik heb al dikwijls op dit blog geschreven dat dit soort foto's
 voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie zijn.
Dit zijn de quilts waar ik zo van hou.


Het duurt dan ook niet lang of er hangt alweer een nieuw project
op de design wall. Ik word hier zo happy van dat ik al meteen een
naam bedenk voor deze nieuwe quilt: 
"La vie en rose"
Ik wens jullie een rooskleurige maand oktober toe!!
Groetjes Liliane


6 opmerkingen:

  1. Het woord 'pareidolia' moest ik even opzoeken, dat kende ik nog niet. Maar wat er op de foto staat wel! Jarenlang heb ik praktisch iedere dag met Eline op de manege doorgebracht, wan: paardenmeisje en eigenlijk nog steeds, maar eerst met school en nu studie geen tijd meer, komt ooit wel weer in haar leventje terug. Net als pianospelen, heeft ze de 1e twee jaar dat ze student was niet gedaan en ineens de laatste weken wanneer ze thuis is en klaar met studeren is, steeds achter de piano. Je Arbor Window is heel mooi, maar je nieuwe project ben ik helemaal verliefd op. Denk omdat ik zelf hou ik van een beetje meer kleur hou en dat geel ertussen maakt het lekker zonnig. Een mooie oktober toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb weer genoten van je mooie blog.Wat wordt je Arbor Window een prachtige quilt en de Kunstroute wat een mooie beelden.Ik wist de betekenis van de oxalix niet ,heel leuk dat ik het nu weet.Ik wens je een fijne Oktober maand toe.Groetjes Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het roze in je quilt prachtig!Door jouw ijverige handwerken heb ik ook zin gekregen om terug iets te gaan doen, ik heb een haak-workschop gevolgd,het was leuk, een mand gehaakt met superdik lint. Bij de pareidolia heb ik toch even moeten zoeken, ik dacht aan een soort helm, dus ik zat er niet ver naast hé.Prachtige foto's van je kleindochter. Je kan er niet genoeg van maken hé? Voor jou ook een mooie oktobermaand, ik vind de opkomende herfst zo mooi!Ben al benieuwd naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag lieve Liliane,

    Heerlijk, alleen maar kunst. In je quilts (hij wordt prachtig!), in de beelden op straat en bij het kerkhof (heel speciaal, die laatste), in je fotoalbums en hoera! nog merer quilts op stapel. Het was weer genieten, dankjewel!
    Ik heb hetzelfde gedaan met die stapels tijdschriften, Ariadne's en zo meer. Alleen de Quiltmania's laat ik nog heel ;)

    Hartelijke groet en jij ook een fijne maand,
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. P.S. Ik zou zeggen een pet. Leuk raadseltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat vleugje roze staat echt heel mooi. Dat maakt de quilt net iets spannender.
    De stof voor de sashings is echt prachtig, alsof het er voor gemaakt is. Soms blijft een stofje lang liggen eer het te pas komt.
    Wat een schitterende foto's heb jij gemaakt voor Juliette, en dan zo'n mooi aandenken van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen