vrijdag 3 juli 2020

Independence Lone Star Quilt....

Eindelijk is de top van mijn Lone Star quilt helemaal af.
Hoera, lijkt het beeld naast de quilt wel te zeggen. 

Met een afmeting van 2m60 op 2m60 is dit de grootste
quilt die ik tot nog toe gemaakt heb. En neen, ik ga dit record
 nooit/never/nie/jamais/mai/nunca verbreken!!

Wanneer ik in mijn fotoarchief duik dan vind ik op 2 september 2014
de eerste sporen van deze quilt terug. De Patriotic fabrics had ik
in die tijd overzee besteld. Het was een beetje puzzelen met welk stofje
ik waar zou gebruiken want ik moest het doen met wat ik had.
Nabestellen was geen optie.


Hier hangt een eerste sterpunt op mijn design wall.
Grappig om te zien met welke projecten ik toen nog
bezig was. Oooh, die samplerblokken. Ze zijn zó mooi
maar ze zitten ook nog ergens in een doos te wachten
om terug opgepakt te worden.


Ik denk niet dat er in die tijd al gebruik werd gemaakt van stempeltjes
om de patroondelen op de stof te stempelen. Dat doen we nu wel en
dat is een super handige en snelle manier van werken.
Ik heb ieder patroondeeltje van de ster gesneden en daarna de
naadwaarde afgetekend met dit liniaal.


Ik weet niet meer waar dit getal op slaat maar dat het er
véél waren dat is wel duidelijk.


Dit is nog zo'n oude foto. Hier is nog héél wat werk aan de winkel!!


Na jaren met tussenpozen werken staat de grote ster uiteindelijk 
in elkaar. Daarna is het de beurt aan de vier ganse en vier halve
sterren van de buitenrand. De eerste stof die ik had gekozen om
de delen tussen de sterpunten op te vullen was veel te licht van kleur.
De tweede stof was perfect van kleur maar ik had mijn twijfels
omdat het geen echte quiltstof was. Tussen de stofjes die ik besteld had
zat deze ecru kleurige stof met bedrukking. 


Ik had deze stof al eens uitgeprobeerd maar vond het toen te druk
worden. Nu beslis ik om voor de gulden middenweg te kiezen.
De hoekblokken worden opgevuld met de stof met bedrukking.
De halve sterren worden opgevuld met effen stof. Dit lijkt
uiteindelijk het beste compromis te zijn.
Wanneer ik naar aanleiding van dit blogje wat geschiedenisboeken
uit de kast neem en dit zie ben ik toch verrast. Hoe leuk is dit!!
In het boek zie ik een scene die ik ook op de stof terugvind.
We zien hier Washington die de Delaware river oversteekt.
Het is een schilderij van Emanuel Leutze, geschilderd in 1850 en 1851.
 


Een andere afbeelding op de stof is deze.
Common Sense (gezond verstand) is een pamflet geschreven
door Thomas Paine. In dit pamflet vertolkt Paine de wrevel van de
kolonisten die verlangen naar onafhankelijkheid van Groot-Brittanië.


Hier zie je hoe ik deze tafereeltjes in de hoekblokken heb verwerkt.


Voor de opvulling van de halve sterren gebruik ik effen stof.


Jammer dat de kleuren niet goed overkomen op deze foto's.
In het echt zijn de kleuren prachtig. Veel warmer dan op de foto.

Morgen vieren ze in de Verenigde Staten van Amerika
Independence Day, ook wel Fourth of July genoemd.
Dit is de nationale feestdag waarmee ze hun onafhankelijkheids-
verklaring op 4 juli 1776 vieren.
Over 6 jaar vieren ze dus hun 250 jaar onafhankelijkheid.
Het zou mooi zijn als tegen dan deze top gequilt zou zijn.
Als ik tegen die tijd nog blogjes schrijf zullen jullie te weten
komen of het gelukt is!!
Happy Quilting
Groetjes Liliane

13 opmerkingen:

  1. Weer een top prestatie maar ook het Quinten vraagt nog veel werk. Toch nog grote dromen en wellicht nog vele stofjes in voorraad. Breien is zeker geen tijd meer voor? Dat ben ik bezig in deze coronatijd. Doe zo verder en ik kijk al uit naar het eindresultaat. Mia Leen uit Reppel en een fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen Mia. De corona "tijd" zit er zeker voor iets tussen dat dit project nu eindelijk af is. Breien heb ik nooit zoveel gedaan. Vroeger wat truitjes voor de kinderen. Dat is lang geleden hooe😉. Ik weet dat jij daar expert in bent. Fijn dat je deze tijdsbesteding hebt. Zeker nu we in ons kot moesten blijven 😄.
      Groetjes Liliane

      Verwijderen
  2. Your quilt is SO Beautiful! What an accomplishment.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend, dat quilten gaat ook lukken. Iedere dag 1 draadje is in 3 jaar zeer zeker deze quilt klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige top! Leuk dat je met de oude foto's nog even terugkijkt. Succes met het quilten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is wel een hele mooie bijzondere quilt,leuk ook dat je de oudere foto's laat zien.Heel veel succes met het quilten.Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met deze mooie affe top! Wat een enorme joekel is dat geworden.
    Als je dan de oude foto's bekijkt, toen je nog maar pas bezig was.... maar goed dat je toen niet wist dat je er nog zo lang mee bezig zou zijn.
    Wat fijn dat je genoeg stof had en dat het er zo mooi in uit komt.
    Ja, nu het quilten... zou bijna zeggen laat het maar doen, want het lijkt me zo moeilijk zo'n grote quilt te quilten.
    Maar je hebt nog 6 jaar de tijd, dus het zou moeten lukken.
    Vooruit dan maar, vandaag beginnen! :-)
    Dat quiltje met de hondjes op de ontwerpwand is ook erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi om de progressie te zien en mooi, die speciale stoffen en taferelen. Het is een heel bijzondere quilt geworden. Driewerf hoera! zeggen ze hier ;)

    Liefs en fijn weekend, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fantastische en mooie quilt! Hij is echt prachtig, wat een prestatie. En wat maak je er weer een mooie blogpost bij. Zo leuk om de geschiedenis erbij te zien en wat toevallig dat dat precies zo in je quilt voorkomt. Een stukje geschiedenis, hoe mooi past dat bij onze quilt passie. Hier mag je echt trots op zijn, wat een prestatie.
    Hoe snel gaat de tijd ook, je schrijft dat de VS over 6 jaar 250 jaar onafhankelijkheid zal vieren. Ik herinner met het Bicentennial nog, toevallig was ik op die dag als tiener (zoals dat toen heette) in de VS, het werd overal meer als uitbundig gevierd, maar wel in andere tijden als nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een super prestatie zeg, zo groot.
    Heb net een mini lonestar afgemaakt, maar jij zo een grote weet hoeveel werk dit is...........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige ster Liliane!
    Waar blijf je de energie vandaan halen? Maar ja, iets wat je zielsgraag doet wordt je niet beu he?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een vraagje of jij het recept van de progres van jullie pa nog hebben omdat iemand mij dat vroeg. Het heeft ooit in een bijlage van belang gestaan maar kan het niet meer vinden. Je zou die vrouw er echt een plezier mee doen. Dank u fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Ik heb dat artikel nog. Zal er eens een kopie van maken en het jou bezorgen.
      Leuk om te horen dat er nog steeds interesse voor is 👍.
      Groetjes Liliane

      Verwijderen