maandag 18 oktober 2021

Quilten aan het zeetje...

 

Vorig jaar hebben we omwille van corona onze quiltvakantie
in het water zien vallen. Gelukkig ligt die vervelende tijd achter
ons en waren we vorige week weer terug op ons vertrouwde
plekje aan zee. Niets fijner dan een weekje quilten met zicht
op zee. Even een foto door het raam nemen zodat jullie 
kunnen zien hoe dat er vanuit ons appartement uitziet.

Omdat we dit al zovele jaren doen zijn we na aankomst in een
mum van tijd geïnstalleerd. De strijkplank staat weer op haar
vertrouwde plekje. Dat dit een ongewoon zicht is langs de zeedijk 
bewijzen de vele verbaasde blikken van voorbijgangers.


Quiltmaatje Marie-Jeanne had haar vingerhoedjesproject
meegenomen. Deze grote bak gevuld met gestempelde
vingerhoedjes zal haar de komende dagen bezig houden.


Eerst worden de vingerhoedjes per twee op elkaar gespeld.
Licht en donker wisselen elkaar af.


Gans de week snort haar machientje om zo lang mogelijke
slingers aan elkaar te stikken.


Dit is het resultaat na een weekje hard doorwerken.
(de quilt had al een behoorlijke lengte toen we aankwamen)


In deze doos zitten mijn spulletjes. Ook ik maak een eerste
voorzichtig beginnetje met de vingerhoedjes.


Als kleurenpalet kies ik kleuren die mij aan de zee
en de duinen doen denken. Geen idee hoe groot dit
zal worden. Voorlopig blijft het bij dit testlapje om te zien
of de kleuren goed zitten en of de techniek me ligt.


Ik zou vooral werken aan mijn hexagonproject.
Daar ben ik voorlopig nog zéér druk mee bezig.
Nog een paar hexjes naaien en dan is dit blok ook
afgewerkt.

Wanneer het blok klaar is ga ik ermee naar de duinen om
er een foto van te nemen. De sfeer van dit blok is helemaal
geworden zoals ik het voor ogen had.


Het feit dat ik slechts 2 blokken tijdens deze
week heb afgekregen bewijst dat het maken van een
hexagonquilt een zéér intensief project is.
 Gelukkig stond er nog één strandhuisje recht voor
 het nemen van deze foto.


Zo'n huisje heeft de perfecte uitstraling om foto's van dit
blok te nemen. Ook met dit blok ben ik helemaal tevreden!!


Quiltmaatje Anita werkt aan de Stella quilt van Jeanneke.
Iedere ster is voorbereid en moet enkel nog genaaid 
worden. 


Dit lijkt ingewikkeld maar moet gewoon als een 
8-pointed star genaaid worden.






Soms moet er ook al eens achteruit genaaid worden.
Hier is het beter om het buitenste stofje te vervangen door
een ander.


Dat het zomerseizoen er nu echt op zit bewezen de
vele bandensporen op het strand. Strandbar, springkastelen,
strandhuisjes alles wat tijdens de wintermaanden niet
buiten kan blijven staan moest afgebroken worden.


Soms leek zo'n bandenspoor wel op een
Stairway to Heaven.


De zon heeft ons zeker niet in de steek gelaten tijdens
deze dagen. Prachtig was het om lange strandwandelingen
langs het schuimende water te maken.


In De Panne zie ik de fototentoonstelling "Contrast"
van Frank Lambrechts. Het zijn prachtige portretten
van Vlaamse muzikanten.


(Sam en Gert Bettens)
Vorig jaar was deze tentoonstelling reeds te bezichtigen in
het Antwerpse Vleeshuis, maar door de coronapandemie
was deze tentoonstelling een tijdlang gesloten zodat slechts
een beperkt aantal bezoekers deze expositie kon bezoeken.


(Bart Peeters)
Dit was ontzettend jammer gezien de bijzonder kwaliteitsvolle
en uitzonderlijke foto's.


(Camille Dhont)
Met deze openlucht versie "Contrast De Panne"
werd de expo gedeeltelijk hernomen als een
coronaproof editie met een aantal dezelfde,
maar ook met een reeks nieuwe portretten.
(nog tot 7/11/2021)


Op de laatste avond van deze mooie week loop ik nog even
naar het strand om de zonsondergang vast te leggen.
De appartementen lijken wel van goud in het licht van
de ondergaande zon. Prachtig moment!!


Om te eindigen wil ik graag een paar foto's met jullie
delen waar ik vol bewondering naar kan kijken.
Iets wat me altijd weet te boeien zijn patronen en 
hoe ze voorkomen in de natuur. Dit zijn 2 foto's van
schelpen die ik op het strand zag liggen.




De laatste 2 foto's zijn patronen zoals ik ze vandaag
in het bos bij enkele paddenstoelen zag. Prachtig toch!


Dit lijkt meer op een tafellampje dan op een paddenstoel.
Dit patroon werd zichtbaar doordat het zonlicht even op 
de paddenstoel viel. Heb de foto wat bewerkt zodat het
effect goed zichtbaar is.
De herfst is nu volop bezig. Ik zou zeggen geniet met al
je zintuigen van dit mooie seizoen. Misschien ook eens
op zoek gaan naar een mooi patroon in de natuur.
Groetjes en tot een volgende keer!
Liliane


11 opmerkingen:

  1. Ohhh natuurlijk Liliane alles in jouw prachtige kleuren. Ik blijf het knap vinden hoe jij dit steeds bij elkaar zoekt. Mijn vriendin Nicolette kan het ook zo goed. Alle foto's zijn trouwens zo mooi en ook geheel in kleur, ja ik ben daar heel gevoelig voor. Op insta moet het bij mij meestal ook aan kleur voldoen. Jarenlang ben ik met een vriendin naar de Haan geweest en ohh wat genoot ik van jullie kust. Te voet langs het strand lopen en met het trammetje terug. Volgens mij schreef ik het al eens in Nieuwpoort zag ik dat huis wat cosy-cot heet en dacht als ik ooit......een tweede huisje krijg. Wat nu ook zo is en dat heet cosy-cot en natuurlijk mijn insta. Nou lieve Liliane ik kijk weer uit naar de volgende foto's!
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Coby,
      Dat zijn weer veel complimentjes in één reactie 😊. Dankjewel hiervoor🌺.
      Ja, de kust is altijd genieten. Fijn dat jij er zo'n mooie herinneringen aan hebt!!
      Geniet nog van je vakantie (als ze tenminste nog niet voorbij is).
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Ooohhh Liliane, wat heb je weer een schitterende foto's gemaakt! Je hebt er ook oog voor om al dat moois te zien en daarna vast te leggen.
    Die mooie paddenstoelen, schelpen en het licht op de appartementen.
    Jullie hadden daar een prachtig uitzicht.
    Wat leuk dat jullie aan de vingerhoedjes werken, altijd een mooi patroon waar je heel veel restjes in kwijt kunt.
    Die kleuren van de 2 quilts waar je mee bezig bent zijn weer zo mooi!
    Vreemd dat ik dat soort kleuren nooit gebruik, terwijl ik het wel mooi vind.
    Wie weet gebeurd dat op een dag vanzelf.
    Die bandensporen op het strand zijn heel decoratief. Straks met de herfststormen wordt alles weer glad.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een sfeervolle foto’s Liliane. Al de kleuren zijn precies op elkaar ingesteld, stofjes, de natuur, mooie beelden van de omgeving!
    Je hexagonproject is zeker geslaagd 👌
    Ook de vingerhoedsuilt is leuk, wat een prutswerk..Ik kan me inbeelden dat zo een strijkplank voor het raam gefronste wenkbrauwen oplevert. Maar andersom, zo achter je strijkplank met zicht op zee...Mijne strijk zou nogal vooruitgaan.
    De kleuren die je koos wordt je nooit beu denk ik, heel goede keuze.
    Volgende week gaan we ook 3 dagen naar de kust, in Zeeland, Vrouwenpolder. Uitwaaien en lekkere vis eten. Meer moet dat niet zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag MLouise,
    Ook jij weer bedankt voor je complimentjes. Ik geniet er altijd van. Er zijn idd veel nieuwsgierige blikken onze richting uit gekomen 😅. Velen zullen zich afgevraagd hebben wat die dames daar toch uitspookten 😂.
    Wat fijn dat jullie ook een paar dagen naar de kust trekken. Heerlijk uitwaaien en de plaatselijke restaurantjes uitproberen 😋.
    Geniet ervan !!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was een vruchtbare week! Met zicht op zee heb je geen tv nodig tijdens de strijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's, hele mooie kleurencombinaties en ze zijn zeer op hun plaats in de natuur.

    Ik vraag me al jaren af: waarom spreek je over het zeetje? Is dat de naam die je kinderen er vele jaren terug aan gaven, spreken jullie onderling misschien over quilten aan het zeetje? Slechts nieuwsgierig ben ik.

    Koksijde was dit toch? Een badplaats waarvan ik niet zo vaak hoor. Ik ga hem onthouden. Mensen uit mijn regio gaan vaak naar Knokke of Cadzand.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Marion,
    Ik lees en hoor dat hier regelmatig hoor "het zeetje". Ik zal het wel ergens hebben opgepikt en blijven gebruiken 😊
    Hoe kom je in een bepaalde badplaats terecht? Meestal door vrienden of kennissen die er een verblijf hebben. Zo is het 40 jaar geleden met mijn schoonouders en ouders gebeurd. Doordat we er een tweede verblijf hebben is het ondertussen onze 2de thuis geworden. Het voordeel van een verblijf aan de westkust is dat je de westhoek met zijn oorlogsverleden kan bezoeken. Er is veel geïnvesteerd in mooie musea en belevingscentra ivm WOI. De streek ligt bezaaid met oorlogskerkhoven. Echt indrukwekkend en zéér de moeite van het bezoeken waard.
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat jullie zo'n gezellige quiltgroep hebben waarmee je elk jaar een weekje naar zee gaat! Leuk om te zien dat jullie mijn Stella patroon en stempeltjes waarderen!
    Groetjes, Jeanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw stempels en patroontjes zijn dan ook erg leuk en handig om mee te werken!!
      Fijn dat we ze kunnen gebruiken!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen