dinsdag 2 mei 2023

Een terugblik....

 

Het voorbije paasweekend hebben we met de familie doorgebracht in
vakantie- en wijndomein "De zwaluw" in Kasterlee. Met de fijne herinneringen
aan ons weekend van vorig jaar (Ferme Filly) nog steeds in onze gedachten
hadden we héél veel zin in ons tweede familieweekend.

De hoge temperaturen van vorig jaar moesten we deze keer missen.
Geen waterpret in de hottub maar wel een zoektocht
naar de slapende reus. Het kunstenaarsduo Gijs Van Vaerenbergh
( ook bekend van het doorkijkkerkje in Borgloon) vervaardigde
een immens groot, hol hoofd uit staal. Dit is één van de attracties
die je kan ontdekken tijdens een avontuurlijke wandeling
 in dit Kempische bos.


Op het vakantiedomein zelf was er ook van alles te beleven. 
  Een leuk fietsparcour, minigolf, voetbal en binnen een kast vol
 spelletjes zorgden ervoor dat niemand zich ook maar één seconde
zou vervelen.


Wanneer de kindjes in bed lagen waren er de avondactiviteiten door onze kinderen
georganiseerd. Op de tweede avond van ons verblijf speelden we de 
"Giro di omi & opi"
Een fantastische avond in elkaar gestoken door zoon Carl.




Hij had zes landen uitgekozen waar "omi & opi" samen op vakantie
waren geweest. Per land had hij één wijn gekozen die aan ons werd
voorgesteld en gedegusteerd. Nadien kregen we een aantal quizvragen
voorgeschoteld over dat land. Het feit dat onze zoon héél goed is in 
Storytelling maakte van deze avond een onvergetelijke belevenis.
Zéér boeiend om de verhalen achter deze wijnen te ontdekken!


Maar onze kinderen hadden ook ons aan het werk gezet.
Mijn man en ik kregen de opdracht om tijdens de eerste avond 
van het weekend ons levensverhaal te vertellen. De manier waarop we dat 
zouden brengen daar werden we volledig vrij in gelaten.
Omdat ik graag met foto's werk viel mijn keuze op het maken van een
PowerPoint presentatie. Het probleem was wel dat ik zoiets nog nooit
gedaan had. Na een spoedcursus PowerPoint maken van jongste zoon kon ik
aan de slag.


Eerst maar eens alle materiaal verzamelen. 
Daarna een tijdslijn opstellen en uitwerken met het beschikbare 
materiaal. Mijn schooljaren, het leven in de bakkerij, de jaren in
de jeugdbeweging, mijn buurmeisje en hartsvriendinnetje, mijn 
jaren in het onderwijs....
Dit en nog veel meer is aan bod gekomen.


Ook mijn hobby's kwamen aan bod.
Fotografie en het maken van quilts.


Bij het maken van zo'n overzicht verschiet je toch hoe snel het
leven voorbij gaat. Het is dit jaar al dertig jaar geleden dat ik het
quilten heb ontdekt en samen met A. en M.J. een clubje vorm.
Daar moeten we over 14-dagen toch eens op klinken wanneer we
voor een weekje naar zee gaan om te quilten.


Dit was zo'n mooie passage in de presentatie.
Ik heb de leukste foto's van ieder kindje uitgezocht en het
waren stuk voor stuk pareltjes van geluk.


Een mooiere gedachte om mijn presentatie mee af te ronden kon ik 
niet bedenken!! 
Ook deze avond was super leerrijk, gezellig, verrassend en onvergetelijk!
Het weekend voor volgend jaar is al geboekt. Dan gaan we weer richting
de Ardennen. 



Het was geleden van voor de coronatijd dat we nog eens naar het buitenland
waren geweest. Omdat mijn jongste zus en ik getrouwd zijn met twee broers
is het altijd gezellig om samen op stap te gaan. Mijn schoonbroer werd 
voor zijn pensioenviering verwacht bij de Duitse firma in Coburg waar 
hij voor werkt. Omdat zijn bedrijfswagen terplekke moest blijven
hadden we beslist om mee te gaan zodat ze terug in België konden geraken.


Onze eerste stop houden we in Sankt Goarshausen.
Een gezellig plaatsje waar de koekoeksklokken, het
houtsnijwerk en de overheerlijke Schwarzwalder Kirschtorte
ons een instant vakantiegevoel bezorgen.


Hier hebben we vandaag geen tijd voor want we moeten straks
nog verder rijden tot in Nürnberg.


Sankt Goarshausen is een stadje aan de Rijn dat deel uitmaakt van de Unesco
Werelderfgoed Bovenvallei van de Middenrijn.
Het plaatsje staat bekend om haar nabijheid bij de rots de Lorely.


De Lorely is een 132m hoge leisteenrots. Bij de Lorely is de Rijn
tot 25 m diep en slechts 113m breed. Omdat deze plek zo smal
en diep is behoort ze tot de gevaarlijkste plek van het Unesco
Werelderfgoed Bovenvallei van de Middenrijn. Hier zijn in de
middeleeuwen vele tragedies gebeurd met de schippers en hun
houten bootjes. Ook nu zien we het ene na het andere schip passeren.
Het is enorm druk en de schepen moeten hun beurt afwachten om deze
smalle bocht veilig te kunnen nemen.
Volgende keer neem ik jullie mee naar Nürnberg, de eerste overnachtingsplaats
op deze trip .
Fijne avond en tot blogs!
Groetjes,

Liliane

11 opmerkingen:

  1. Dat was me een weekendje wel zo te zien. Wat een goed bedachte bezigheden!
    Leuk om mee te mogen kijken.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Coby. Het was zéér gevarieerd en we hebben er ontzettend van genoten!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Dat moet een geweldig weekend geweest zijn, originele activiteiten , das genieten hè! De foto’s zeggen genoeg, amai, ben benieuwd naar de volgende aflevering😉
    Groetjes!
    Marie-Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marie-Louise,
      Het is even stil geweest op mijn blog. Ik ben met zoveel andere dingen bezig geweest dat er weinig tijd was om te bloggen. Volgend weekend vieren we mijn schoonmoeder die 95 jaar wordt. Daarna ga ik een weekje quilten aan zee. Stof genoeg voor nieuwe blogjes!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Je eigen levensactiviteiten benoemen die heerlijke momenten gedenken is erg mooi.ook fijn dat jullie beiden je schoonbroer hielpen met afsxheid nemen van Reichenbacher. Toch een hele trip maar wel een mooie natuur en cultuur. Nu kunnen jullie toeleven naar jullie volgend samen zijn als familie en als quiltgroep en zussendag, geviet van dit alles vanwege de Leentjes Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Ik was vergeten dat jullie ook een connectie met dat bedrijf hadden.
      Het was te ver om enkel op en neer te rijden. Daarom hebben we er enkele vakantiedagen aan toegevoegd!!
      Het waren fantastische dagen!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Wat een prachtig weekend hebben jullie beleefd met de familie! Jeetje en wat een activiteit!
    Knap hoe iedereen druk met van alles was en genoten.
    Zo leuk dat er veel werd verteld en dat jullie je levensverhaal gingen vertellen.
    Dat is inderdaad heel leuk om dat met foto's te doen.
    Je hebt er genoeg zie ik.
    Vind die van de jaren 70 zo schattig. Zo'n braaf meisje met gevouwen handjes...
    Leuk om je leven zo in sneltreinvaart voorbij te zien gaan.
    Natuurlijk werd er afgesloten met de kleinkinderen, die schatjes die jullie leven nog mooier hebben gemaakt.
    Lekker doorgaan met quilten en foto's maken, zodat er op je 80ste verjaardag nog een langere presentatie kan komen.
    Lekker nagenieten nu maar.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk om weer een verslag van jullie familieweekend te lezen, een prachtige samenkomst met al je naasten. Prachtige power-point en foto's heb je gepresenteerd. Gefeliciteerd met je schoonbroers pensioen. Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ineke,
      Dankjewel Ineke!
      Hoe gaat het met jou? Nog steeds in een quiltdip?
      Soms komen er andere dingen op ons pad waardoor het quilten even naar de achtergrond verschuift.
      Totdat het weer begint te kriebelen.......
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  6. Annelies Bral4 mei 2023 om 12:05

    Wat heb ik genoten van de mooie foto's en de creatieve uitdagingen die uitgevoerd werden tijdens jullie familieweekend. Toch heerlijk dat je met zo'n fantastische familie een topweekend kunt beleven.
    Het tochtje naar Duitsland gaan wij ook niet meer vergeten. Guy en ik waren zo blij dat jullie spontaan kandidaat waren om mee te rijden zodat wij op een aangename manier terug naar huis konden komen. Daar moest natuurlijk een fijne vakantie aan gekoppeld worden. Het werden weer vier onvergetelijke dagen.
    De foto's spreken weer voor zich. Al een gelukje "Heute is das wetter shön". Ik kijk uit naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen