woensdag 8 januari 2020

Een schietgebedje voor de Heilige Antonius.....

Nadat we waren bekomen van het oudejaarsfeestje gingen we
op 1 januari naar mijn schoonmoeder om nieuwjaar te vieren.
Zoals de traditie het wil leest ieder klein- en achterkleinkind
een nieuwjaarsbriefje voor oma om haar het beste te wensen
voor het nieuwe jaar. Onze dochter Birgit is de oudste van 18
kleinkinderen en zij mag ieder jaar de spits afbijten.


Op de eerste foto zie je rechts het zelf getekende kaartje van Rosalie.
Lezen kan ze nog niet maar ze had haar gedichtje prima voorgedragen.
Snel nog een dikke zoen van oma want zus Juliette staat al te dringen.

Omdat ik altijd het gevoel heb dat ik tussen kerstmis en nieuwjaar
meer aankom dan tussen nieuwjaar en kerstmis besluiten we om
enkele wandelingen in te lassen.
Met vrienden trekken we naar het Hageven in Pelt.
Het Hageven-De Plateaux spreidt zich uit over België en Nederland.
Het is een oase van 600 hectare met heide, vennen, bossen en
graslanden, waar de Dommel zich kronkelend een weg baant
langs het prachtige landschap.


Twee zussen die in december jarig waren hadden tijdens
die laatste dagen van het jaar nog een gezellig feestje
voor ons in petto. We gingen van start met een fikse wandeling.


Wanneer we een geschikt plekje hadden gevonden kwamen
we eindelijk te weten wat er in die rugzakken zat.
Tegen dit opkikkertje zei niemand neen. Iedereen tast toe en
in een mum van tijd bleven er alleen nog wat kruimels over.


Ten huize gingen we gezellig verder met kokkerellen.
Bij pot en pint blijft er altijd heel veel te vertellen!!


Na een weekje onderbreking staat op 2 januari de verver
terug voor de deur. Weer moeten er kasten leeggemaakt worden
om ze te kunnen verschuiven. Een ideaal moment voor mij om
te beslissen wat ik straks weer in de kast wil leggen en wat nu
definitief weg mag. Boeken, tijdschriften, zelfs stofjes worden
geselecteerd voor kringwinkel of containerpark.
Deze stapel mag alvast weg.


Na 10 jaar achter een kast te hebben gestaan krijg ik
deze kader terug onder ogen.


Hier ben ik ooit aan begonnen met de bedoeling al deze vakjes
vol te maken. Het is bij twee gebleven maar nu krijg ik wel
ontzettend veel zin om dit af te werken. Deze kader zou

namelijk erg mooi zijn in onze vernieuwde slaapkamer.


Het is een borduurontwerp uit Ariadne januari 1997.
Bij het originele ontwerp zijn alle blokjes op één
lap geborduurd. Toen ik jaren geleden tegen deze
kader aanliep wist ik onmiddellijk waarvoor ik deze
wou gebruiken. Het zou de perfecte display zijn
voor dit borduurontwerp.
De Ariadne vind ik terug met de kaartjes waarop ik de
namen van de borduurtechnieken had afgedrukt er nog in.
Maar natuurlijk ontbreekt het werkschrift waar het
borduurpatroon in staat.


Wat volgt is een urenlange zoektocht doorheen tientallen van deze
mappen. Mappen boordevol knipsels doorheen de jaren verzameld.  


Mijn zoektocht levert niets op en ik bekijk de cover van het
tijdschrift nog eens goed.


Daar zie ik een quilt waarvan ik zeker weet dat ze in mijn map
steekt want dit blok heb ik ooit gemaakt.


Na lang zoeken vind ik uiteindelijk het bewuste artikel terug.
Groot is mijn ontgoocheling wanneer ik naar de datum kijk.
Deze quilt komt uit het decembernummer van 1993.
Ze hebben deze quilt gewoon nog eens gebruikt op de cover
van het januarinummer 1997.
Mijn hoop om het werkschrift terug te vinden is om zeep.
Zal ik dan toch een schietgebedje voor de Heilige Antonius
moeten doen?
"Heilige Antonius beste vrind,
geef dat ik dit borduurpatroon weer vind"


Wanneer de verver verft mag ik boven niet in de weg lopen.
Dus heb ik al mijn spullen naar de keuken verhuisd waar
ik rustig verder werk aan mijn Life Oak Tree Quilt.
Dit is blok nummer 15 van 18.
Nog even en ik kan beginnen met het in elkaar zetten
van deze blokken. Ik ben zelf super benieuwd naar het resultaat
Dat het maken van deze blokken een weg was die over rozen
ging dat is absoluut niet waar. Maar daarover vertel ik een
volgende keer weer meer.
Groetjes Liliane

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk om die borduurtjes in vakjes te plaatsen. Tja als je die Ariadne hebt gehad, moet hij nog wel in huis zijn zou je denken. Maar waar....
    Zo grappig, ik roep ook altijd de heilige Antonius aan en hij helpt me altijd!
    Wel moet je daarna gewoon weer verder zoeken hoor, hij komt het niet bij je thuisbrengen :-)
    Dus het hem vragen en dan opnieuw zoeken, en dan vind je het zeker.
    Zou leuk zijn om het af te maken.
    Wel lekker om eens op te ruimen en dingen weg te doen.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frustrerend he , zo iets echt terug willen hebben en niet vinden. Hopelijk brengt Antonius geluk! Ik zou zeggen, ik zoek hier eens tussen al mijn tijdschriften en allerhande uitknipsels, maar van Ariadne heb ik niks in huis. Misschien kan je het via internet terugvinden, of in de bib?
    Leuk he zo al die feestjes in deze periode maar spijtig genoeg begint alles zo te knellen...dus wandelen maar 😋🏃‍♀️🏃🏻‍♂️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig, ik ben niet de enige die soms iets kwijt raakt en niet meer vind. Maar het komt vast weer tevoorschijn, maar erg tijdrovend! Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb meteen even voor je gekeken want ik heb hier de Ariadnes uit de jaren 90 mooi op volgorde staan. Jahoor januari 1997, maar in die tijd moest je de patronen bestellen en zat er dus niet standaard in. Er staan 4 voorbeeldjes in en voor de rest moest je het patroon bestellen.
    Mocht je toch rechthoekjes willen maken, kijk eens bij Simone van Soedidee (borduurwebwinkel) zij heeft een boekje uitgegeven ....per week, met allemaal rechthoekjes erin. Succes!
    cbreitner@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Liliane,

    Oei, ik hoop toch dat je je patroon mag vinden met hulp van Antonius! Ik las inmiddels dat het een patroon was dat je moest bestellen, dus dan weet ik helaas zeker dat ik hem niet bij mijn Ariadne knipsels heb zitten. Ik vind het nog altijd jammer dat de Ariadne als handwerkblad is opgehouden te bestaan en meer richting woninginrichting etc. opschoof, trouwens. Succes met de zoektocht!
    Kostelijke foto's van een feestelijke tijd. Die foto van je schoonmoeder met haar achterkleinkinderen is toch zo mooi!

    Warme groet en fijne dag, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Liliane, probeer het eens bij tweedehandswerk, van Margriet. Zij heeft een weblog en een online tweedehands handwerk boeken en tijdschriften winkeltje. het zou me niet verbazen als ze ook geinteresserd is in al de boeken en tijdschriften die je weg wilt doen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk begin van het nieuwe jaar.
    Misschien kan Margriet je helpen: https://www.tweedehandswerk.nl/blog/
    Ik zag de tip hierboven ook al staan, maar zonder linkje. Succes met je speurtocht.

    BeantwoordenVerwijderen