donderdag 30 januari 2020

The Oak Tree Family Quilt...

"The Oak Tree Family Quilt"

Precies 1 jaar geleden was mijn 
"Lucy has a secret" quilt klaar.
Als je nu zou denken dat ik na zovele maanden
werken aan een quilt die lapjes ook eens moe zou 
worden dan ben je goed mis.



Het enige waar een quiltmaker aan kan denken is aan
een volgende project zodat het hele proces weer van voor af aan
kan beginnen.
De quiltbibliotheek wordt weer doorgenomen op zoek naar een
ontwerp dat mij aanspreekt.


In dit boek staat een antieke quilt die ik graag wil maken.


In de quiltwereld staat dit patroon bekend als
"Tree of life" of levensboom.
Het is het symbool van krachtige groei, eeuwig leven en onsterfelijkheid.


Deze quilt werd in 1904 (op 12-jarige leeftijd) gemaakt door
Lona Bell Frame Rexroad.
Meestal worden deze blokken met de stam naar beneden geplaatst.
Bij deze quilt liggen ze op hun zijkant. Het is deze a-typische schikking
die mij aanspreekt.


Zoals mij al zo dikwijls overkomen is zal ik zelf een patroon
moeten uittekenen. Na wat mislukkingen (te groot/te klein)
vertrek ik van een stempeltje van Jeanneke.com .
Eenmaal de kruin klaar kan ik de andere delen meten
en tekenen.


Dit stempelen werkt erg handig en nauwkeurig.


De uiteinden van de wybertjes worden mooi rond afgeknipt.
Dit werkt zoveel fijner bij het aan elkaar naaien van deze delen.


Een eerste taartpunt is klaar.


Ik maak proefblokjes voor de verschillende kruinen om op
voorhand te kunnen inschatten of de kleurcombinaties zullen
werken.


Het vijfde en laatste stukje van de kruin ligt klaar om
genaaid te worden.


Wanneer er zo'n tien blokken klaar zijn wil ik ze al
eens uitleggen om het effect te kunnen bekijken.


Ik verschiet me een bult wanneer ik zie dat er een
serieuze fout in het patroon zit. De onderste driehoek
(die gevormd wordt door het uiteinde van de stam met
de twee kleine gekleurde driehoekjes) is groter dan de
ecru kleurige driehoeken.


Ik moet het patroon aanpassen en wanneer er eindelijk OK
op staat kan ik de blokken die fout zijn verbeteren.


De verbeterde blokken worden gespeld en dit ziet er gelukkig al veel beter uit.


Na een half jaar met tussenpozen aan deze blokken te hebben
gewerkt waren ze vorige week allemaal klaar.
Nu zou de proef op de som volgen!!


Net zoals bij de antieke quilt kies ik ook voor een blauwe stof
voor de grote driehoeken. De aanpassing van het patroon
heeft gewerkt en de blokken vallen als puzzelstukken in elkaar.

Hier nog eens een foto van de originele quilt.
Ik ben best tevreden met de gelijkenis tussen mijn quilt
en het origineel model.


"The Oak Tree Family Quilt"
Al de bomen in deze quilt staan voor familieleden
die zo sterk als een eikenboom in het leven 
stonden/staan.
Oh ja, jullie willen weten hoe het met dat
borduurpatroon is afgelopen. 
Dat is een verhaaltje voor een volgende keer!
Groetjes Liliane

12 opmerkingen:

  1. Prachtig! Mooi opgelost en uitgerekend...ook met de stempels van Jeanneke :0))
    (Ik gebruik ze ook regelmatig!:0)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat! Ik ben dus echt een buitenstaander wat het quilten betreft, M.a.w.,ik ken er niks van. Maar zie wel dat dit heel fijn en prachtig handwerk is. En zo nauwkeurig. Je bent een krak , wat dat betreft . Heel mooie en duidelijke foto’s !!!
    Ben nu al benieuwd naar je borduurtalent 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Congratulations Liliane, those blocks are wonderful! and so are the pictures, I admire your work!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allereerst: ik ben smoorverliefd op dat mooie paardje op de foto!!! Die zou ik ook graag willen hebben. Ga maar eens op zoek :-)
    Jouw Lucy has a secret quilt zier er zo gezellig uit, maar je nieuwe werkstuk is ook schitterend.
    Wat mooi gemaakt en ook nog het patroon aangepast. De stofjes zijn ook zo mooi zacht en hebben een antieke uitstraling.
    Mijn complimenten hoor.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige blokken en wat knap dat alles zo mooi past na je aanpassingen!!! En dat (houten?)paardje is prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Whowwww wat een mooie kleuren/stofjes en je gaat als een speer. Prachtig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had het al op Instagram gezegd, heel erg mooi. Hier staan meer foto's. Een erg mooie compositie heb je met dat paardje gemaakt. Overigens staat je quilt, door die ladder geweven, daar ook prachtig.

    En nu? Weer een nieuwe quilt uitzoeken? Of door aan een oudje?

    Fijn weekend!

    P.S. Ik moest pas aan je denken. Er was hier in mijn woonplaats een lezing over Pieter Breughel, een Belgische geleerde kwam vertellen waarom Pieter Breughel waarschijnlijk écht uit Grote of Kleine Brögel kwam. Volgens mij heb jij daar ook ooit iets over geschreven, n.a.v. een fietstocht. Het was een erg boeiende en smakelijk vertelde lezing trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neem me niet kwalijk, Pieter Brueghel moet dat natuurlijk zijn.

      Verwijderen
  8. Dag Liliane,

    Een diepe buiging voor de originele maakster (12 jaar, jemig ...) en jou. Je quilt is weer een juweel geworden! En wat een werk, ongelooflijk.
    Ik ga de uitdrukking 'ik verschiet me een bult' onthouden, moet er erg om grinniken. Al was die patroonfout natuurlijk verre van leuk. Mooi opgelost!

    Fijn weekend gewenst en geniet van het zicht op de prachtige top,

    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gorgeous! I’ve been staring at the photos of your amazing quilt and enjoying it so much! Also appreciate the sharing of process and pattern adjustments you show. Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een fantastisch mooie quilt is het geworden en wat een heerlijke blogpost. Enig om het verhaal achter deze quilt en het ontstaan van deze quilt zo te zien op je mooie foto's . De kleuren van de quilt zijn ook prachtig. Onvoorstelbaar dat deze eerder door een meisje van 12 gemaakt is. Dat maakt mij nieuwsgierig naar andere quilts die ze in haar leven gemaakt heeft, maar daar zullen we wel nooit achter komen. Voor jou: een prachtige quilt met een mooi verhaal, je mag er trots op zijn. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig knap van je dat je het zelf tekent en uitprobeert. Ik vind de gebruikte stoffen en kleuren prachtig!
    Succes verder het wordt vast een hele mooie quilt.
    groetjes Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen