zondag 1 november 2020

Postage Stamp Quilt...

 

Soms kom je bij het opruimen iets tegen waarvan je denkt:
"Hier moet ik eerst iets mee doen voordat ik het weggooi"
Zo kreeg ik de inspiratie voor dit blogje bij het zien van deze
postzegel.

Wanneer ik in mijn quiltboeken kijk dan sta ik altijd wat langer stil
bij quilts die gemaakt zijn van heel veel kleine dezelfde stukjes.


Wanneer zo'n stukje de grootte van een postzegel heeft dan is de naam 
voor deze quilt wel duidelijk. 
Deze quilts noemt men Postage Stamp quilt of postzegel quilt.


Tegenwoordig hebben we postzegels in alle soorten en maten.

Vroeger waren de postzegels 1 inch groot. 
Om een Postage Stamp quilt te maken ging men dus
uit van een 1" square.

Er is een Postage Stamp quilt bekend uit Iowa die uit
69.649 stukjes bestaat. Nadien werd dit aantal voorbijgestoken
door een quilt uit Nebraska die uit 87.789 stukjes bestaat.
Veel van die 1.000-piece quilts werden gemaakt door
vrouwen gedurende maandenlange bootreizen op weg
naar een beter leven.

Ik zal al héél tevreden zijn met 20 van deze blokken . 
Dit is het vijfde blok dat klaar is. Twee volgende blokken
liggen klaar om aan elkaar genaaid te worden.
Daarna ga ik weer stofcombinaties zoeken voor de 
volgende blokken.

Deze "prinselijke" schaal staat ook wel altijd ergens in de buurt.
Door de stofjes die ik gebruik wordt dit een heel persoonlijke
interpretatie van het origineel. Een Prince met een -:) !

Via een aanbeveling op Instagram heb ik dit boek gelezen.
Het is een boek waar ik erg door geraakt was en ik heb er
ook veel over nagedacht.

Ondertussen heb ik ook het vervolgboek gelezen.
Bij het lezen van die boeken gingen mijn gedachten terug
naar het "Walk with me" project dat ik voor mezelf
had bedacht in 2018.

De uitdaging was om in 1 jaar tijd 500 km te wandelen.
Vermits ik daar nooit een eindverslag over geschreven heb kunnen
jullie al raden wat er gebeurd is. Ik heb die 500 km niet gehaald.
Als ik het me goed herinner ben ik op 300 km blijven steken.
Door deze boeken te lezen heb ik opnieuw de wandelschoenen
aangetrokken. Het is een stimulans geweest om een nieuwe
start te nemen met mijn misgelopen project.

Verschillende tochten werden al gemaakt en de teller staat
ondertussen al boven de 100 km. 

Ik geniet met volle teugen van de natuur en van mijn
tochtgenoten. En dat het goed is voor lijf en leden dat is 
zeker mooi meegenomen.

Deze zou ik ook wel eens in het echt willen zien.

Sommige dieren willen echt graag voor de lens poseren.

Wat smaakt er beter na zo'n wandeling dan een heerlijk stukje verse 
theekoek bij Oma Leen. Dit was vorige week. Ondertussen zitten
we weer vast in een lockdown. Wandelen  mogen we gelukkig
nog wel. In onze eigen bubbel en zonder terrasjes onderweg.
De maand december zal een stuk minder feestelijk zijn dan anders.
Maar als we gezond kunnen blijven dan is al de rest bijzaak.
Groetjes en tot een volgende keer!
Liliane

8 opmerkingen:

  1. Als je geluk hebt zie je op Mariahof in Beek Bree in de eerste kijkhut heel makkelijk het ijsvogeltje en ook bij ons op het knuppelpad achter de pastorie. Verder veel succes met je nieuwe uitdagingen van patscwerk en droom naar einddoel van je wandeltochten. Succes en met coronatijd voor ogen kan je zo wie zo aan stofjes geraken want dit laat de regering toe. Groetjes van ons drie uit Reppel en een fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip Mia! Daar moet ik dan zeker eens gaan kijken. Wat kan je toch mooie wandelingen maken bij jullie in de buurt.
      Die 500 km wil ik toch héél graag eens bereiken. Misschien zelfs nog voor het einde van het jaar!!
      Fijne week en hou het veilig en gezond!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Een postzegelquilt van meer dan 87.000 stukjes!!! Nee, daar moet ik niet aan denken. Maar ik zit ook niet maanden vast op een boot :-)
    Het zou me snel vervelen, maar ik zie dat jij je best doet op een mooie quilt met ook van die kleine stukjes.
    Het is wel een uitdaging hoor! Net zo als die 500 km lopen.
    Knap dat je weer begonnen bent.
    Zit het even uit te rekenen.... dat is per dag 1,37 km lopen. Eigenlijk is dat helemaal niet zo veel.
    Geen idee hoeveel ik loop met mijn hondje, maar dat zal toch wel meer dan 2 km per dag zijn denk ik.
    Maar jij maakt mooie tochten, die wat langer duren. Heerlijk als je dan leuke dieren tegenkomt.
    Dat schattige snoetje van een geit bijvoorbeeld.
    Hopelijk wordt de decembermaand toch wel een beetje leuk hoor, anders duurt de winter zo lang.
    Veel plezier met je postzegeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Liliane,

    Wat een leuke post weer :) Ik heb nooit geweten dat de postzegels 1 inch waren, grappig feitje!
    Je gaat weer dapper verder met je kleine postzegels, leuk!
    Ik heb 'Het zoutpad' ook gelezen en het doorgespeeld aan Fleur. Ook al eens cadeau gedaan. Goed boek, hè, en voor wandelaars ook heel herkenbaar. Ik vind 300 km. trouwens ook al een hele prestatie! (Wij zijn van die vakantiewandelaars in de Pyreneeën en dan houdt het verder al snel op, schaam schaam).
    En och ja, daar droom ik ook van: om eens een ijsvogel in het echt te zien. Net als een 'cardinal' in Amerika :)

    Dank weer voor je mooie foto's en verhaal. Ik moet André nu toch echt eens gaan vragen om mijn nieuwe telefoon geïnstalleerd te krijgen op mijn computer, kan ik ook weer eens foto's toevoegen voor een blogpost. Met al dat klussen is dat er nog steeds niet van gekomen.

    Groet, fijne week en liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. P.S. En blijf alsjeblieft gezond! Sterkte met de nieuwe lockdown. Ik ben benieuwd hoe ze dat bij ons gaan aanpakken, wij horen dinsdagavond meer. Dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal bij en over de post stampquilt(s)
    Naar de antieke quilt plaatjes kan ik wel blijven kijken :0)))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thank you for the sweet comment on my blog, My Material Creations! I am now perusing you blog posts and am loving what see. Cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een post stampquilt, nooit van gehoord, maar ja, ik ben alleen maar bewonderaar van al die mooie qults, geen maker ervan 😉. Niet te geloven dat zulke kleine vlakjes zo een prachtig resultaat geven, een werk van geduld en precisie! En dan het combineren van al de kleurtjes, heel mooi weer.
    Goed zo, dat je het wandelptoject terug opgestart bent. Inderdaad, wandelen mag nog en het weer zit nog wat mee. De herfst is dan ook het mooiste seizoen om een stevige wandeling te doen. Heb mij ook voorgenomen in de “ verlengde “ herfstvakantie elke dag een wandeling ( ske ),te doen. Laat ons de lockdown periode maar gezond en verstandig doormaken. 🤞
    Een fijne hobby is nu wel echt onmisbaar he?!

    BeantwoordenVerwijderen