vrijdag 16 oktober 2020

Herfstquilt...


Na het voltooien van mijn Oak Tree Family Quilt
kon ik een volgende project van de nog af te werken
stapel nemen. Gezien het nieuwe seizoen was een project
in herfsttinten een logische keuze. Gelukkig waren de langste
rijen al doorgequilt en moesten op ieder van de 4 hoeken
nog 14 rijen worden gequilt.


Vorige week was deze quilt helemaal klaar. Vrijdagnamiddag
was het eindelijk een lange periode droog. Lang genoeg om
erop uit te trekken voor een fotoshoot met deze quilt.
Ik ben naar het Klankenbos in Pelt gereden omdat ik daar
de juiste sfeer voor deze shoot vond. Als zo'n plaatje dan 
helemaal klopt is dat voor mij ook quilt geluk!


Maar eerst even terug naar het beginstadium van deze quilt.
In 2014 selecteer ik een stapeltje lichte lapjes en een stapeltje
donkere lapjes.



Als patroon kies ik het eenvoudigste patroon dat er is
nl. een vierkantje. 


16 van deze vierkantjes worden aan elkaar genaaid 
(afwisselend een licht en een donker vierkantje) 
en geven dan een 16-patch blok.




Dan volgt een scenario dat zich hier telkens opnieuw voordoet
wanneer er een quilttop klaar is. De top wordt gedubbeld
(van een vulling en achterkant voorzien) en ik kies een quilt-
patroon. In dit geval quilt ik rechte lijnen van hoek naar hoek.
Wanneer ik zie welk effect het gekozen quiltpatroon aan de 
quilt geeft ben ik tevreden en denk ik "De rest doe ik later wel".
En zo groeit die "Nog te quilten stapel" steeds verder.
Nadat het project jaren vergeten wordt komt eindelijk het
moment dat het terug aandacht krijgt en zowaar
in de quiltring belandt. 


En nu ben ik terug bij het begin van mijn blogpost nl 
deze afgewerkte quilttop. Na het laatste quiltsteekje
is het tijd om de bies aan de quilt te zetten.


Helemaal blij met het resultaat trek ik dus naar het bos
om foto's te maken. Kijk nog even mee!




Alweer een project dat van de lijst kan afgevinkt worden.
Een volgende top zit al in de quiltring. Hopelijk is ook
die klus voor het einde van het jaar geklaard.
Dat zou mooi zijn want het project dat nu in de quiltring
zit is een kerstquilt. 


Het gaat niet goed met de corona besmettingen.
Hadden we hier vorige week nog een verjaardagsfeestje
van onze schoondochter Greet dan zal het feestje voor
Klaas zijn derde verjaardag niet kunnen doorgaan.
Ook de grens oversteken naar Nederland mag enkel
nog voor zéér essentiële verplaatsingen. Ik betwijfel 
of een bezoekje aan een quiltwinkel onder zulke
verplaatsingen valt -:)


Maar ik had die bui al zien hangen en heb het zekere
voor het onzekere genomen. De voorbije weken
ben ik enkele keren bij Wendy op bezoek geweest.
De echte kermis kon dit jaar niet doorgaan in Weert.
Maar Wendy had wel voor een lapjeskermis gezorgd
en dat was zeker zo leuk!


Ik had enkele tops in wording meegenomen om er een 
leuke achterkantstof bij uit te kiezen.


"Fantastische Fat Quarter Feest"
Dit was ook weer zo'n leuke actie die Wendy bedacht had.
Een ideale gelegenheid om de voorraad FQ's nog eens 
aan te vullen.


Even kijken of de nieuwe stofjes passen bij de blokjes
die al klaar waren.


Oud en nieuw door elkaar gebruikt.
Perfect toch?

Dit handige tasje heb ik ook bij Wendy gekocht.
"Ik ga dit Sinterklaas geschenkje nu alvast meenemen
want stel dat die grenzen weer dichtgaan" dacht ik nog.
Ik heb zowaar gelijk gekregen.........
Oef, het eerste blogje met de vernieuwde versie van Blogger
is een feit. Ik hoop dat het er een beetje deftig uitziet als ik
op de knop "Publiceren" druk. En anders tja, dan zal je het
moeten bekijken zoals het is haha!
Fijn weekend en hou het veilig en gezond!!

 Groetjes,
Liliane





9 opmerkingen:

  1. Het is gelukt en twee coronaproof elementen bij elkaar. Zuiden en natuurwandeling en daarbij nog fotôs maken. Echt weer de moeite. Het begin is gemaakt met de nieuwe werkmethode en doe zo verder. Groeten van Mia Leen uit Reppel en een fijne avond en tot wederhoren of zien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Het is idd gelukt. Alleen twijfel ik over de grootte van de tekst. Ik vraag me af wat het aangenaamste is om te lezen. De grote of de kleine letters? Ik vind dit nogal dominant overkomen. Volgende keer misschien toch een formaat kleiner kiezen.
      Jullie ook een fijn weekend en misschien treffen we ons weer eens als we in de mooie omgeving van Reppel komen wandelen!!
      Groetjes, Liliane

      Verwijderen
  2. Voor mij is de grootte niet storend en leest het vlot. Verder een goede nachtrust en wellicht morgen weer nieuwe kijk en ideeën. Fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dat weer mooi gedaan! 👌 De herfst met al zijn kleuren is toch prachtig he, je quilt past er uitstekend bij. Maak je geen zorgen over de tekst, was mij niet opgevallen hoor, waarschijnlijk door de mooie foto’s 😉
    Het is inderdaad alles tijdig plannen nu met die Corona, we weten niet wat er ons nog te wachten staat, onze kleindochter kijkt zo uit naar haar verjaardagsfeestje in november, hoe leg je dat uit aan een kind?
    Nog veel succes met je nieuwe quilt in wording👍🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, mooi, mooi allemaal! En veel succes met je kerstquilt. Ik wed dat dat best goed komt, je zit zo lekker in de flow :)
    Hoe vreselijk het coronavirus ook is, wij hoeven ons in elk geval niet te vervelen, toch?
    Jij ook een heel fijn weekend en ja, blijf alsjeblief gezond!

    Hartelijke groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jee wat een prachtige quilt, mooie kleuren en zeker nu helemaall in herfstsfeer top!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat je eerste blogberichtje met de nieuwe Blogger prima gelukt is! Goed gedaan hoor, ook de letters vind ik fijn zo groot.
    De affe quilt ziet er fantastisch uit. Zo te zien ook lekker warm, dus fijn voor op bed of op de bank.
    Mooi om foto's te maken in het bos, ziet er zo lekker herfstig uit op deze manier.
    Jij hebt ook al een tweeling kastanje gevonden zie ik.
    Natuurlijk vallen lapjes kopen in Nederland tot de uiterst belangrijke grensovergangen! :-)
    Maar je hebt gelukkig al het nodige ingeslagen bij Wendy. Je kunt weer vooruit.
    Ben benieuwd naar de kerstquilt, die wordt vast mooi, en hopelijk klaar voor de kerst.
    Fijn weekend,
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je quilt komt goed tot zijn recht in het bos, stoere quilt met die vierkantjes.
    Gezellig lapjes gekocht bij Wendy zeg. Veel plezier weer met je nieuwe quilt........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat moet deugd doen: weer een afgewerkte quilt strelen. Wat worden ze vertroeteld in telkens een nieuwe fijn uitgedachte omgeving om te fotograferen. 'k Ben benieuwd naar de volgende quilt! Veel aangename quilt-uren ... en genieten maar!

    BeantwoordenVerwijderen