donderdag 10 september 2020

The Oak Tree Family Quilt...

"The Oak Tree Family Quilt"
is helemaal klaar!

Al honderden jaren worden er quilts gemaakt om speciale
gelegenheden te herdenken, om verhalen te vertellen, 
om troost te brengen, om leefruimten op te fleuren en
om warmte te geven tijdens frissere dagen en nachten.
Deze quilt heb ik gemaakt als eerbetoon aan familieleden
die sterk als een eikenboom in het leven staan/stonden.
De stoere steunpilaren 
waarop we altijd kunnen/konden
rekenen. Ik denk daarbij aan ouders, partner, kinderen.
Dit is mijn persoonlijke "expression of love" voor mijn familie.


Het begon allemaal met deze foto van een quilt die ik zag
in het boek "West Virginia Quilts and Quiltmakers".

Ik had net mijn driehoekjes quilt voltooid en was op zoek
naar een nieuwe uitdaging.


Het was de a-typische plaatsing van het tree block
dat ik zo bijzonder vond. Ik heb de foto van de originele
quilt naast een foto van mijn quilt gezet. Ik ben zéér tevreden
met het resultaat. Een geslaagde reproductie volgens mij -:)!


Na het mandjespatroon,  is het boompatroon een van de vroegste en
populairste quiltpatronen.
Jinny Beyer heeft 75 verschillende tree blocks verzameld.
24 van deze blokken dragen de naam Pine Tree. Waarschijnlijk
omdat de kolonisten uitgestrekte bossen van dennenbomen
tegenkwamen tijdens hun trektochten. Het zou kunnen dat
het blok zo aan zijn naam gekomen is.
Andere mooie namen zijn bv. Tree of Paradise, Evergreen Tree,
Christmas Tree, Weeping Willow enz.


Ik heb eens in mijn quiltboeken gezocht naar voorbeelden
van deze quilts. Deze staat in het boek 
"Quilts, a living tradition" van Robert Shaw.


Hier een voorbeeld uit het boek
"Country Quilts" van Linda Seward.


Deze komt uit het boek
"Quilts from the Henry Ford" Fons&Porters
De top van deze Pine Tree is genaaid door Susan McCord
maar verder nooit afgewerkt. De familie heeft de quilt verder
afgewerkt en uiteindelijk gedoneerd aan The Henry Ford.


In de traditionele setting zou mijn quilt er zo
uitgezien hebben. Dit is ook mooi. Misschien nog eens

ooit eentje in deze uitvoering maken -:)


Maar het is deze quilt waar ik voor gevallen was!




Omdat er geen patroon is moet ik het quiltblok zelf
uittekenen. Dit zijn de eerste proefblokjes.
Het ene is te groot, het andere is te klein.


De redding komt uit dit stempeldoosje van Jeanneke.
Dit stempeltje heeft de juiste maat. Hiermee kan ik 

de boomkruin maken.
Met de hulp van mijn quiltmaatje kan
 daarna het volledige blok uitgetekend worden.
Dit patroon maken was een serieuze uitdaging. 


Toen het patroon eenmaal op punt stond werd een eerste
blok gemaakt. Wanneer ik dit blok, met de foto's van mijn
ouders erbij, bekijk  weet ik onmiddellijk waarom ik deze
quilt wil maken (zie inleiding).


Ik zoek stofcombinaties bij elkaar en maak een hele
reeks proefblokjes. 


Door dit schattige waslijntje aan de kast te hangen krijg ik een
goed overzicht van het geheel. Er zijn maar enkele afvallertjes
die de quilt niet halen.


Dan volgt er een periode waarin het maken van deze blokken
als vanzelf gaat. 












In mei van dit jaar ben ik gestart met het quiltwerk.
Het plan was om deze quilt in juni aan zee te fotograferen.
De duinen leken me een perfecte locatie voor een fotoshoot
met  deze quilt. Uiteindelijk leek het onmogelijk om het
quiltwerk op tijd af te krijgen. Dan maar geen foto's

nemen aan zee. De druk was van de ketel en 
ik quilt wanneer ik zin heb. Geen haast meer!
Deze week heb ik het laatste quiltsteekje gemaakt
 De binding of bies kon eraan 
gezet worden. 
Heerlijk om nog eens een afgewerkte quilt te hebben!
Na al dat quilten is het fijn om de benen nog eens te strekken.
Daarvoor trekken we naar de Resterheide. Het hoofd
leegmaken voordat ik aan een volgend project ga werken.
Trouwe blogvolgers zullen zich misschien de gedichten van
mijn Heeroom zaliger nog herinneren die ik weleens aan bod
liet komen in mijn blogverhaaltjes. Ik wil dit blogbericht
afsluiten met een toepasselijk gedicht door hem geschreven.
Groetjes Liliane


De eikenboom
Hoe machtig staat gij daar
gemaakt als voor uzelve,
gij stoere steunpilaar
van wijde wolkgewelven:
met ruwheid op uw korst
en sterkte in uw borst.

Gij drinkt de morgendauw,
gij zeeft de zonnestralen
die uit de hemel blauw
in uwe takken dalen:
gij werpt uw schaduw rond
uw voet, tot avondstond.

Gij zendt uw schaduw rond
en heet hen wel-gekomen
die met de middagstond
bij u ter ruste komen:
gij staat daar en bewaakt
die 's middags bij u slaapt.

Ik lig...., maar heel gezwind
en ruw komt opgetreden
een onvoorziene wind
met zijn narigheden:
het wemelt, wolkt, en waait
het stuift en zwiept en zwaait.

O eik, gij kraakt een keer
en geselt met uw takken
mijn hoofd en schouders neer
om zo me beet te pakken:
misschien, o eikenboom
wordt gij mijn kist, o boom.
(Mathieu Gijbels)


10 opmerkingen:

  1. Wat is je quilt prachtig geworden Liliane! Echt schitterend! Zo mooi die kleuren en helemaal zoals het patroon in het boek dat jij zo mooi vindt.
    Om eerlijk te zijn zou ik de bomen liever rechtop gezet hebben, maar jij viel juist op de liggende bomen, dus heb je dat gedaan.
    Weet niet precies hoe groot ie is, maar aan de schutting te zien moet de quilt wel zo'n 170 lang zijn.
    Je hebt hem ook prachtig gequilt en afgewerkt.
    Zo dapper om dat zonder patroon te doen en dan al die proefstukjes!
    Heerlijk genieten nu van je prachtig quilt, hij krijgt vast een ere plekje in je kamer.
    Misschien van de zomer nog eens mee naar zee nemen voor wat foto's.
    Deze foto's zijn trouwens ook weer zo mooi, dat is ook al genieten.
    Ben benieuwd wat je volgende project gaat worden, vast ook weer iets moois.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige quilt en heel mooie kleuren, toevallig ken ik iemand die deze in andere kleuren heeft gemaakt. Kunstwerkje hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Coby!!
      Oh, wat toevallig!! Zou ze dezelfde inspiratiebron gebruikt hebben?

      Verwijderen
  3. Lieve Liliane,

    Ja, nou ja, jemig, ik kan alleen maar zeggen: WOW WOW WOW!!! Zo ongelooflijk prachtig!!!
    Je hebt weer een meesterwerk geleverd. Zucht. Dank voor het meegenieten. Ga hier vast nog vaker terugkomen ;)
    Ik hoop dat je supertrots bent, maar dat kan niet anders, toch?

    Fijn weekend en vergeet niet heel veel naar deze schoonheid te kijken :)

    Liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet zoveel woorden nodig deze quilt.........Prachtig !!!!!!
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig mooie quilt, ik heb het al eerder gezegd: prachtig, die ingetogen kleuren. Daarnaast is de styling van je foto's ook geweldig, ze zouden zo in een tijdschrift gebruikt kunnen worden. Erg knap!

    Ik ben zeer benieuwd naar je volgende project.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig en mooie kleurencombinatie en dan nog de geschikte achtergronden en attributen erbij. Mooi en doe zo verder. Het gedichtje van heeroom zaliger is net voor deze herfsttijd. Groeten fam Leen uit Reppel en een fijne dag gewenst van ons drie uit Reppel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je fijne reactie!!
      Jullie ook een fijne week en geniet van dit heerlijke nazomertje!
      Groetjes van ons

      Verwijderen
  7. Dit is echt een kunstwerk geworden. Zulke mooie kleuren en een prachtig patroon!
    Hoe mooi die gedichten van je heeroom, toch wel speciaal dit in je bezit te hebben.
    Al de foto’s zijn weer zo verrassend, een plezier om te bekijken.
    Ik zou zeggen, zeker verder doen....maar af en toe ook eens iets anders, niet?
    Groetjes 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige quilt,ik heb het hele verhaal 3 keer gelezen en de prachtige foto's uitvoerig bekeken.Zo knap dat je een quilt op deze eigen manier maakt.Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen