zaterdag 12 december 2020

Dear Jane...

 

En toen kwam de Sint langs. Toch fantastisch dat die man zo goed op de hoogte
is van wat ons hartje verlangt. Wat ik ook héél verbazend vond is dat de Sint
die lapjes zo mooi kan vouwen!! Ja, de Sint moet van alle markten thuis zijn!!


De mooie lapjes die ik gekregen had leken me perfect voor het maken van 
wat Dear Jane blokjes. De laatste keer dat ik nog aan deze quilt gewerkt heb
moet ongeveer 8 jaar geleden zijn. Laat ik maar eens beginnen met het boek terug op te
zoeken. De eerste plek waar ik begin te zoeken is deze kast. In eerste instantie
kijk ik er gewoon overheen. Dan volgt een zoektocht door alle laden, kasten en
dozen waar ook maar iets van quiltspullen in kunnen zitten. Om uiteindelijk weer voor
deze kast komen te staan. Nu zie ik het boek gelukkig wel staan!! 


De map met alle gekopieerde patroontjes was sneller gevonden.
Oh, ik zie dat er ook al punten gemaakt zijn. Dat is een meevaller!


Waarom heeft deze quilt zovele jaren in een doos gezeten zonder ernaar
om te kijken? Omdat ik héél hard twijfel aan de stofkeuze die ik gemaakt
heb. 
Ik vind de DJ een ongelooflijke quilt en wil er graag mijn eigen versie
van maken. Om mij te laten inspireren kijk ik graag en veel naar voorbeelden
van deze quilt op Pinterest en Instagram. Het valt mij op dat de quilts die ik
het mooist vind een zéér lichte achtergrondstof hebben. Laat ik nu zelf voor
een donkerdere achtergrondstof gekozen hebben omdat ik graag een 
antiek look wou bekomen. En dat is wat mij nu tegensteekt . 


Omdat ik van het middendeel nog maar 20 blokjes moet maken ga ik toch verder
met die donkere stof. Ik kies een blokje waar niet veel van de ecru stof voor nodig
is. Wat me ook wel duidelijk wordt is dat ik zeker niet toe zal komen met de
achtergrondstof die ik heb. Hoe ga ik dat oplossen?


Blokje J-2 "Picture Perfect"


Blokje J-11 "Twin Sister"
Het was lang geleden dat ik deze kleine blokjes nog gemaakt had maar
al héél snel had ik het toch weer in de vingers.


Blokje I-6 "Viewer's Choice"
Omdat ik toen nog met een ingepakte vinger zat had ik een stapeltje
Dvd's geleend in de bibliotheek. Zo kon ik wat films bekijken die al lang
op mijn verlanglijstje stonden maar wat er nog steeds niet van gekomen was.


Blokje I-1 "Raph & Nelda's Wedding"
Ik heb eens ooit gelezen dat de echte Janiacs de quilt zo identiek mogelijk
willen namaken. Zij ondernemen echte speurtochten om stofjes te vinden die
zoveel mogelijk de originele stofjes benaderen. Daar dacht ik aan toen ik
zag dat ik met dit stofje het originele toch héél goed benader.


Dit is nog zo'n film die op mijn verlanglijstje stond om te bekijken.
Dit is echt een aanrader! Zó prachtig!!
De filmmakers hebben 3 jaar Hatidze gevolgd terwijl ze op zoek gaat
naar bijenkolonies in het adembenemende gebergte van Noord-Macedonië.
"Neem de helft van de honing en laat de andere helft voor de bijen" is haar
gouden regel. Als je goed bent voor de natuur is de natuur ook goed voor jou.
Maar dan krijgt ze buren die het met die regel niet zo nauw nemen......


Blokje L-7 "Town Square"
Het was liefde op het eerste zicht toen ik dit schilderijtje in de kringwinkel
zag liggen. Misschien herkent iemand van mijn Noorderburen deze kerk wel?
Het is de kerk van een Nederlandse stad.
Vanaf nu begin ik blokjes te maken met een lichte ecru stof. Eens kijken wat het
geeft als ik lichte en donkere blokjes ga mengen?


Blokje I-11 "Coyote Chase"


Blokje J-4 "Adelaine's Apron Strings"


Blokje C-7 "Megan's Mountain Laurel"


Blokje A- 13 "Starlight-Starbright"
Een blokje dat helemaal in de kerstsfeer past.
Ik vind dat de stofjes met een print veel beter uitkomen tegen
een lichtere achtergrondstof. Maar nu heb ik dus wel een probleem.
Om al die blokjes die al af zijn nu opnieuw te gaan maken daar heb ik
geen zin in. Maar hoe ga ik dan wel vrede kunnen hebben met mijn 
DJ top? Dat moet ik nog zien uit te vissen.


Voor het antwoord op de quizvraag zal ik het schilderijtje
eens even omdraaien. Had iemand het goed geraden?


Kijk hier eens! De "Saltbox Sampler" in al zijn glorie!
Drie dagen waren nodig om dit borduurwerkje af te maken.
Maar daar heeft het wel eerst 8 jaar voor in de kast gelegen.
Super blij ben ik ermee. Nu ga ik er een mooi plekje voor
uitzoeken zodat ik er iedere dag van kan genieten!
Fijn weekend en geniet van alle voorbereidingen in aanloop
naar Kerstmis!
Groetjes,
Liliane

10 opmerkingen:

  1. Wat heb je weer hard gewerkt! Allemaal even mooi, je blokjes, voor mij ook een lichte voorkeur voor deze met lichte achtergrond.
    Heel origineel cadeau van de Sint, net een taart op je bord, handige Sint als je het mij vraagt 😉.
    Je borduurwerk is heel mooi Liliane, het geeft zoiets gezellig in huis en toch ook speciaal, zo een eigen borduurwerk, knap ingekaderd.
    In een krungwinkel kan je toch wel toffe dingen vinden he, heb pas enkele oude kerstboek voor kinderen meegebracht, de foto’s zijn zo leuk. De kaft van de boekjes alleen al doet Je een
    kerstgevoel krijgen, raar maar waar! Zal eens een foto sturen ervan.
    Het was weer plezant je mooie foto’s te bewonderen. Ook voor jou een gezellige Kerstperiode ( ondanks de Corona ) ! 🎄🍷⭐️🥮☕️🥂.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag MLouise,
      Dat is nu mijn dilemma. Ga ik verder met de lichte of met de donkere achtergrondstof. Voor één keer vind ik het jammer dat ik al zo ver ben met een quilt. Anders wist ik het wel 😉.
      Ik ben héél blij met het borduurwerkje. Geeft toch een persoonlijke toets in het interieur.
      Ik ben een grote fan van kringwinkelen. Je kan daar zo toffe vintage dingen op de kop tikken.
      Die oude boekjes zijn zooo leuk 😊.
      Fijne avond!!

      Verwijderen
  2. Liliane je hebt weer vele mooie stofjes en dit zal weer snel een mooi eindresultaat opleveren. Langs deze weg willen we jullie en ook Lena een sfeervolle kerst en een gezond 2021 toewensen in beperkte kring. Is het mogelijk om mijn 2 vorige berichtjes van vandaag te verwijderen want er is iets fout gelopen. Fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Wat vervelend als de computer niet doet wat je wil.
      De berichtjes zijn ondertussen verwijderd 👍.
      We gaan jullie kerstwensen zeker overbrengen aan mijn schoonmoeder. Jammer dat we niet met gans de familie kunnen vieren maar het is niet anders. We maken er het beste van.
      Fijne kerstdagen gewenst en een gelukkig en gezond 2021 🥂

      Verwijderen
  3. Dag Liliane,

    Sint heeft zeer kundige Pieten, dat staat vast. Mooie stofjes. Ben benieuwd hoe het afloopt met je Dear Jane. De blokjes zijn prachtig! Ik bedacht me dat ik het blokje met de apron strings best kan gebruiken: Mrs. Tiggy-Winkle heeft immers ook een mooie strik op haar schort. Dank voor het idee, denk dat dat ook een blokje in mijn quilt wordt. Pikken bij klaarlichte dag heet dat geloof ik hè?!
    Ik had Venlo niet geraden, hoor! Ben niet zo thuis in de Limburgse kerkjes, vrees ik. Oei!
    Je borduurtje is schattig geworden en lekker op tijd klaar voor de kerst. Ik hoop dat het met je vinger alweer een stuk beter gaat.
    Jij ook goede voorbereiding op het kerstfeest gewenst!!!

    Liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die twijfel is zo herkenbaar, ik heb het nog steeds bij elke quilt waar ik aan begin.
    Een bepaald beeld voor ogen hebben en dan is het resultaat toch anders dan je voor ogen had.
    Om vervolgens tot de conclusie te komen, wanneer de top af is,dat het toch wel weer heel mooi is geworden.
    Soms snap ik zelf niet dat ik dat quilten zo leuk vindt 😃
    Ik vind je stofkeuze prachtig.
    Succes met Dear Jane, het is een geweldig leuke quilt om te maken.
    En wat is je borduurwerk leuk geworden, echt een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zie dat sommige projecten bij jou lang moeten "rijpen", eer je er verder aan gaat. Soms kan de zin in één keer over zijn, maar gelukkig ga je nu verder aan je mooie Jane. Toch zonde om te laten liggen, je bent al zo ver.
    Je hebt de quilt met veel donkere antieke stoffen gemaakt tot nog toe. Zelf hou ik daar wel van, hoewel ik de quilt ook met een lichte achtergrond heb gemaakt.
    Nu ga je met lichte stoffen verder. Denk dat dit heel goed kan, maar dat ligt er aan of je de blokken precies in de goede volgorde gaat zetten.
    Als je hem half af hebt met donkere, en dan opeens licht, ziet het er misschien wel vreemd uit, dus misschien lekker husselen en de lichte tussen de donkere zetten, dan wordt het vast heel mooi.
    Je borduurwerk is ook al zo mooi gemaakt. Fijn dat het af is en dat je er elke dag van gaat genieten.
    Vind het trouwens zo goed van Sinterklaas dat hij jou de perfecte stofjes geeft. Denk dat er ook een quilt-Piet is meegekomen :-)
    Lekker genieten nu van de a.s. kerstdagen.
    GRoetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Liliane. Ik zou lekker doorgaan en straks komt alles bij elkaar..

    BeantwoordenVerwijderen