vrijdag 12 februari 2021

Attack of the unfinished projects.....

 

Gebrek aan inspiratie was de reden dat het hier de laatste maanden
zo stil was. De beste wensen kan ik al achterwege laten want daar is
het nu echt te laat voor. Het begin van een nieuw jaar was voor mij 
de gelegenheid om eens een stockopname te doen. Een stockopname
van alle ufo's die er hier te vinden zijn. Dat de lijst lang zou zijn dat
was geen verrassing voor mij. Hier heb ik een "kleine" selectie bij elkaar
gehangen.  


De eigenlijke aanzet tot het aanleggen van deze lijst was dit artikel.
Ik kwam het tegen in een oud nummer van het Australische quiltblad
Country Threads. Het feit dat quiltbladen daar een artikel aan wijden
wil dus zeggen dat ik niet de enige ben met dit "probleem".
Het volgen van deze tips zou de lijst met ufo's wel eens kunnen doen krimpen.
Het proberen waard dus!!


Als eerste pik ik er deze tip uit.
Kies één van uw ufo's uit en maak een stand van zaken op.
Kijk of je de zaak terug op de rails krijgt door er op regelmatige 
tijdstippen aan te werken. Zet die eerste stap!!


Als eerste kies ik een project dat waarschijnlijk de oudste ufo is die ik
heb liggen nl
"Het rad van fortuin" een quilt uit het eerste nummer van het Franse blad
Magic Patch uit 1998. Aan de stofjes is te zien dat deze blokken lang geleden
gemaakt zijn.



Ik denk dat het in 2014 is dat ik een tweede poging onderneem om deze
quilt af te werken. Kijk eens naar mijn blokkenboek van die tijd. 
Een documentenmap van karton. Voor ieder mapje had ik een stukje
uit een oud laken geknipt waar ik dan de losse onderdelen op kon leggen.
Zo kon ik telkens 7 blokken voorbereiden en lag het altijd klaar om op
te pakken. Totdat ik weer eens voorgoed vergat om deze map op te pakken-:)


Met de stockopname en het artikel in het achterhoofd begin ik voor de derde
keer aan dit project te werken. Derde keer goede keer zegt het spreekwoord.
Het is maar een spreekwoord maar meestal zit er toch veel waarheid in.
Behalve dan voor mij zal later blijken.



Malletjes overtekenen op de stof en snijden/knippen.


Ik werk opnieuw volgens de methode die ik vroeger gebruikte en ik moet
zeggen dat dit prima bevalt.


Van de eerste blokken gemaakt in 1998 blijft geen enkel blok meer over.
Een aantal blokken uit 2014 blijven behouden maar het merendeel van de
blokken worden opnieuw gemaakt.


De volgende stap vind ik altijd een moeilijke nl het kiezen van de sashings of
tussenstroken. Het grijze en sombere weer van januari helpt ook niet echt mee
om de keuze goed te kunnen beoordelen.


Zoveel mogelijkheden die de revue passeren.



Wat een toepasselijke naam voor het stofje dat uiteindelijk mee mag doen.


De blokken worden in rijen aan elkaar gezet.


De rijen vormen samen het middendeel van de quilt.


Daarna worden de randen gemaakt. De randen maken ging allemaal prima.
Maar de randen rondom het middendeel aanbrengen dat liep helemaal mis.
Hoe ik het ook bestudeerde en probeerde ik kreeg het niet voor elkaar.
Ik heb het middendeel en de rand wel groter gemaakt dan bij het oorspronkelijke
patroon. Als het daardoor fout gelopen is dan zal ik alles moeten verkleinen.
Jammer want de eindmeet was nu zo dichtbij.
 Misschien krijgt dit ooit een vervolg!



Deze week heb ook ik mijn verjaardag in "coronatijd" mogen vieren.
Geen groot gezelschap rond de tafel, geen gezellige babbels bij een
hapje en een drankje. Zelfs dé familietraditie bij uitstek, het samen
progrèstaart eten, zou niet door kunnen gaan. Maar corona of niet
aan onze familietraditie mag niet geraakt worden. 


De taart werd gemaakt en mooi in vieren gedeeld. 
Als een echt Roodkapje gingen we op weg om mijn broer
en zussen hun deel van de koek te brengen.


Omdat ze allemaal binnen een straal van 6 km wonen was dat prima
op één namiddag te doen.


En nu maar hopen dat er iemand thuis is!!


Het was een zalige tocht door ons prachtige winterse geboortedorp.
Maar vooral het weerzien met onze familie was hartverwarmend.
Sommigen hadden we al maanden niet meer in levende lijve gezien.
Op deze manier was het toch één van de bijzonderste verjaardagen die
ik al heb mogen vieren.


Knibbel, knabbel, knuisje
wie knabbelt aan .....oeps dat is een ander sprookje!


De bestuurder van deze wagen heeft onbewust een super romantisch
plaatje achtergelaten op onze oprit. De perfecte foto om jullie een gezellige 
Valentijnsdag te wensen. 
Zo zijn we weer helemaal bijgepraat voor deze keer. Ik ga nog eens een ufo
van de wand halen. Hopelijk met meer succes deze keer!!
Groetjes,
Liliane


17 opmerkingen:

  1. Wat een bijzondere manier om de verjaardag te vieren en de familie even gedag te zeggen. Gefeliciteerd nog! Succes met de ufo's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over je bijzondere verjaardag hebben we het al gehad, leuk dat iedereen liet ziet er er gesmuld werd van de taart :-)
    Zo jammer dat je eindelijk lekker bezig was met de eerste ufo en dat je er nu niet uitkomt.
    "Voor alles is een oplossing" zeg ik altijd, dus misschien proberen er toch iets mee te doen, anders is al je werk voor niets geweest en blijft het weer jaren in de kast liggen.
    Je hebt veel ufo's, dus keuze genoeg daar niet van.
    Hoop hem toch eerdaags af te zien hoor, kom op, je kunt het! :-)
    Fijn weekend!
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind die twee harten zo mooi op jullie oprit, die zijn vast door je man gemaakt voor Valentijn...
    Want onbewust kan je zoiets moois toch niet maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. What a gorgeous UFO! I'm so proud of you for getting that far. If anyone can do a complicated border, it's definitely you! I always admire your hand stitching projects. And of course, your ability with color astounds me. Thank you for sharing. San / Gypsy Quilter Designs / North Carolina, USA

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerst en vooral nog een “ Gelukkige verjaardag”!
    Toch wel goed gewerkt weer. Moedig dat je je onafgewerkte stukken terug opneemt. Ik neem zo dikwijls een handwerkje vast en leg het dan weer weg😉. Maar ben toch weer aan het breien gegaan. Dit moet af! Een truitje voor Renee.
    Hoe leuk, de lekkere taart gaan uitdelen bij de familie. Dat kan toch alleen maar bij Corona he, en dan in zo een mooi landschap. Zalig dat ze allen zo in de buurt wonen.
    Ben benieuwd naar je volgende UFO: succes ermee!
    Een nieuwtje van mij: ik wordt opnieuw oma, Renee krijgt een zus! In juli, een mooier cadeau voor mijn start van mijn pensioen kon ik niet krijgen. Ik kijk er echt naar uit!
    Grts!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat geweldig mooi nieuws voor jou MLouise. Ik ga je straks een mailtje sturen!

      Verwijderen
  6. Oh ja, die hartjes op je inrit, supermooie, dat het nog maar even vriest he❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lang uitgekeken naar een vervolg op de Sint en ja vandaag op Valentijn een leuk en mooi verhaal. Vooreerst een gelukkige verjaardag in goede gezondheid en veel quiltgenot in je komende levensjaar en tegen het einde van 2021 is ook deze quilt wel klaar. Ook van onze kant treffen we elkaar weer snel dan wil dit zeggen dat we kunnen zeggen aan corona Vaarwel..groeten fam Leen uit Reppel en een fijne avond van ons drie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Mia voor je reactie en verjaardagswensen. Zo fijn!!
      Het was hier idd een tijdje stil op mijn blog. Ik ben met héél veel dingen bezig geweest en toch kon ik het niet in een blogverhaal gieten. Daarbij was de maand januari zo somber en grijs waardoor ik niet veel zin had om foto's te maken.
      Maar met het zonnetje kwam ook de inspiratie en was daar toch weer een verhaaltje.
      Nu is het wachten op het spuitje en daarna zal weer veel meer mogelijk zijn!!
      Fijne avond en tot bij gelegenheid.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  8. Hoi Liliane, wat fijn dat er weer een blogje van je is. Ik geniet altijd van jouw blog.
    De mooie sfeervolle foto's en je verhaal erbij.
    En wat een prachtige UFO, zonde om niet af te maken hoor, jammer dat het even niet lukt. De stofkeuze is zo mooi.
    Natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maar ook wel weer heel bijzonder om het op deze manier te vieren. We zullen dit afgelopen jaar niet snel vergeten denk ik maar zo.
    Fijne nieuwe week.
    Hartelijke groetjes,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De "foto van het jaar", die hartjes in de sneeuw!
    Zo zie je maar dat de patchwork stoffen heel erg veranderd zijn. Jammer van het vroegere werk maar nu is de nieuwe top ook wel echt heel mooi.
    Het resultaat zal wel perfect zijn! Krista

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zijn ze toevallig door de postbode gemaakt. Bijna onmogelijk om dit een tweede keer zo na te maken. Wat een toeval hé!!

      Verwijderen
  10. Lieve Liliane,

    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik begrijp dat het ondanks de minder fijne omstandigheden toch nog een heel bijzondere dag werd. Gelukkig maar! Wat een leuk idee om de taart rond te gaan brengen. Hij zag er trouwens zo lekker uit! Wilde er bijna in happen ;)
    Je quilt is er echt één in etappes. Ik heb ook zo'n quilt, Lea's quilt. Ik kan me er nog steeds niet toe zetten hem af te maken. Maar het gaat ooit eens gebeuren (hoop ik) LOL En ach ja, wat geeft het eigenlijk ... We zijn toch ook van die perfectionisten, denk ik dan weleens. Nou ja, laat ik het bij mezelf houden. Het is ook goed om de touwen te laten vieren en onaffe dingen 'goed te keuren'. Oei, wat zeg ik nu, maar ik ben aan het leren. Grijns!

    Heb een goed nieuw levensjaar, Liliane, blijf gezond alsjeblieft. Ik wens je nu alvast toch voor volgend jaar een huis vol lieve mensen toe, die gewoon met z'n allen taart eten, dicht op elkaar ;)
    Tot de volgende keer en liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hello! I enjoy looking at your blog but have not been able to translate it so just enjoy looking at the photos!! I'm really interested in the wee scottie dog in your first photo - I've been trying to find one that's slightly different. Do you remember where the design came from? Happy sewing and good luck with your ufos!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dear Raewyn,
      What a surprise to see that you are still following my blog.
      And that for such a long time now.
      If you give me your email address I will send you what I have!
      Best regards,

      Verwijderen