donderdag 29 april 2021

Moet er nog stof zijn...

 

Onze keuken verbouwen was een plan dat al héél lang op ons 
verlanglijstje stond. Omdat het toch om een serieuze verbouwing
zou gaan bleven we dat plan steeds maar voor ons uitschuiven.
Ondertussen was mijn quiltmaatje Krista klaar met de verbouwing
van haar keuken. Nadat ik bij haar thuis het resultaat kon gaan
bekijken is alles in een stroomversnelling terechtgekomen. 


De verbouwing bij haar vond ik zéér geslaagd en daarom
zijn we met dezelfde architecte in zee gegaan.
Tussen het eerste contact en de uiteindelijke aanvang van de werken
 liggen ongeveer 2 jaar. Corona heeft zeker voor veel vertraging gezorgd.
Maar het gaf ons ook de kans om alles rustig te bekijken en geen overhaastte 
beslissingen te nemen. Met de oude keukenapparaten hebben we een "noodkeuken" ingericht in de garage en dat werkt prima.
Over 2 maanden zeggen we waarschijnlijk
 "Dit hadden we veel eerder moeten doen"


Omdat de gewone gang van zaken toch een beetje op zijn kop staat trek
ik me nog het liefst terug met dat andere stof. Ik wil aan iets eenvoudig
werken wat ik snel weg kan leggen of terug op kan pakken hoe het
nu uitkomt. Een foto van een hexagonquilt op Pinterest zorgt voor de inspiratie.


Het kleurenpalet van dit project is blauw/bruin/ecru/beige


Het stapeltje hexagon bloemen tot nu toe.


Ik was precies weer even vergeten hoe bewerkelijk zo'n hexagon project toch is.
Eerst een stapeltje hexagon patronen uitprinten. Deze moeten worden uitgeknipt.
Daarna het hexagon malletje op stof overtekenen en uitsnijden. De stofjes
worden om een papieren malletje geregen. Daarna kunnen de bloemen genaaid
worden. Ondertussen worden er ook al ecru kleurige hexjes gemaakt om straks
al die bloemen te verbinden. Amai mijn vingers!!!


Als ik dit jaar vooral projecten wil afwerken dan zal ik toch ook
quiltsteekjes moeten maken.


Deze 2 persoons quilt zit momenteel in de quiltring. Het verschil met
zo'n poppenquiltje is dan gigantisch. Quilten is voor mij echt doorbijten.
Zeker als het zo'n joekels van quilts zijn. Ik hou vol omdat ik het effect
van die kleine steekjes zo mooi vind.


Hier heb ik alvast het jaartal al toegevoegd. Geen excuus om deze quilt te
laten liggen tot volgend jaar. Deze quilt zit afwisselend met de vorige in de 
quiltring. Hier wordt een rasterpatroon gequilt maar de voortdurende onder-
breking van de lijnen door de figuurtjes en het borduurwerk is echt vervelend.
Ook hier is het dus doorbijten -:)


"Sarah's quilt"
Deze quilt heb ik in 2012 voor mijn schoondochter Sarah gemaakt.
Een tijdje geleden liet ze me deze quilt opnieuw zien en vroeg of ze
deze nog in de wasmachine mocht steken. Er waren nl nogal wat
slijtageplekken te zien.




Omdat ik de originele stofjes nog heb kon ik ook zien hoe erg
de stoffen verschoten waren. De stofjes van Lecien zijn precies toch
veel fragieler dan ik had verwacht.


Kijk eens naar dit originele stofje.


Omdat er zoveel herinneringen aan deze quilt kleven is ze niet
herstellen geen optie. Ik haal de meest beschadigde stofjes uit de quilt
en probeer ze te vervangen. Hier heb ik het eerste stuk eruit gehaald. 
Eens kijken of het lukt om dit te vervangen. De kleine beschadigde
patroondeeltjes ga ik niet vervangen. Ik denk dat ik dan beter een 
nieuwe quilt kan maken. Maar dat was nu net niet wat we willen.


Ondertussen heb ik ook nog zitten denken over Rosalie haar Horse quilt.
Deze afbeelding van een paard heb ik met vliesofix op de stof aangebracht.
De vraag is of ik de festonsteek met de hand of met de machine ga aanbrengen.
Met de machine heb ik hier geen ervaring mee maar ik ga het toch eens uitproberen.
Indien het lukt wil ik meer blokken maken telkens met een verschillende
kleur voor de achtergrond en voor het paard.


Met Pasen hebben we de 1ste verjaardag van Christiaan gevierd.
Wat een vreemde tijd was dat toch toen hij geboren werd tijdens
die eerste lockdown periode. Geen kraambezoekjes maar enkel
een raambezoekje. Eens in je armen nemen durfde je toen al
helemaal niet. Toen hij vijf maanden was kwam hij voor het eerst
op maandag naar hier. Vanaf dan kon ik foto's beginnen maken
voor zijn verjaardagscadeau. 


Een mooie herinnering met alle foto's die ik gedurende dat eerste jaar
gemaakt heb aangevuld met tekstjes en gedichtjes. Van de oudste kleinkindjes
weet ik dat ze regelmatig in hun album kijken. Zo leuk om zichzelf als baby
terug te zien.


Heerlijk om te zien hoe de ontdekkingstocht van de wereld rondom
hem in sneltempo verder gaat. Iedere week kan/wil hij weer iets meer.
Ik noem hem altijd mijn liefste knuffelbeer want zijn knuffels deelt hij graag!


De week afsluiten doen we met een wandeling op zondag.
Wanneer onze wandeling erop zit rijden we naar mijn schoonmoeder
voor het wekelijkse stukje theekoek. Half mei wordt ze 93 jaar.
Haar grootste wens is om haar verjaardag met gans de familie te kunnen
vieren. Door de recentste versoepelingen van de corona maatregelingen
zal er iets meer mogelijk zijn. Maar een groot familiefeest zit er toch
nog niet in. We verlangen allemaal naar normale tijden!!
Groetjes,
Liliane

8 opmerkingen:

  1. Prachtige leeftijd van je schoonmoeder, 93 jaar! Helaas mogen er nog maar 2 mensen op bezoek komen, tenminste dat is bij ons zo, misschien bij jullie anders?
    Wat een heerlijk mannetje is Christiaan toch, echt een knuffelbeertje.
    Ik denk dat de kleuren van de oude quilt van je schoondochter ook zo verschoten zijn door het vele gebruik en het wassen.
    Dat ie versleten raakt is wel een goed teken, ze heeft er veel van genoten.
    Je kunt veel makkelijker stukjes kapotte stof vervangen. Niet de oude stof er uit halen, maar een nieuw passend stukje er overheen appliqueren, dat heb ik ook eens gedaan, gaat prima en je ziet er niets van.
    De grote quilt die je aan het doorquilten bent, ziet er schitterend uit, dus gewoon lekker doorgaan en straks genieten van dat moois.
    Hexjes is veel werk. Ben er ook eens aan begonnen, maar toch afgehaakt.
    De meeste mensen gebruiken gekochte malletjes, of gebruiken stempels, dat gaat sneller, maar het aan elkaar naaien is en blijft veel werk.
    Die verbouwing..... als ik die container vol afval zie zakt de moed me al in de schoenen.
    Maar jullie durven het aan, nou ja er is nu geen weg meer terug, dus doorbijten.
    Het wordt vast heel mooi als het klaar is. Dan vergeet de al de stof weer snel.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattige kleinzoon, Liliane, een knap ventje, met hoog knuffelgehalte zo te zien. Hopelijk kan zijn volgende verjaardag weer in een normale situatie doorgaan. Ook voor je schoonmoeder zou het fantastisch zijn om deze verjaardag met heel de familie te mogen vieren. Laat het ons hopen hè.
    Je quiltwerken zien er allemaal weer mooi uit. Wat een ijver! Met die verbouwingswerken is het wel goed om iets om handen te hebben, je zou je anders teveel ergeren aan dat soort “stof” 😉.Maar je hebt fijne vooruitzichten, een splinternieuwe keuken .
    Hopelijk vlot het een beetje! Ik haat het als ze zo beginnen rommelen in je huis maar achteraf ben je dubbel zo content.
    Geniet ondertussen nog van je handwerken.Weeral een stap verder met je to do lijstje hè.👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marie-Louise,
      Een verjaardagsfeestje met gans de bende samen, daar hopen we voor volgend jaar toch op. Volgende week krijg ik mijn eerste vaccin. In juli het tweede. Hopelijk komt onze vrijheid terug in zicht. Wat zal het deugd doen!
      Ondertussen houden de verschillende projecten hier ten huize mij wel bezig.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Wens Lens van ons drietjes uit Reppel fam Leen een heel gelukkige verjaardag , een goede gezondheid en vooral veel geluk in de komende levensjaren. En aan jullie veel succes met de verbouwing en als tussendoortje je quilten. Geniet van het mooie voorjaar met zijn pracht van kleuren waarin je kan wandelen met je kleinkinderen. De paardenquilt zal ook weer heel tof zijn Succes ermee. Fam. Leen uit Reppel en de werken hier in het centrum zijn gedaan dus alle problemen qua vervoer zijn gedaan. Tot wederhoren of zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Ik ga mijn schoonmoeder zeker jullie wensen overbrengen. Het zal haar veel plezier doen!
      Fijn dat de wegenwerken in jullie dorpscentrum voltooid zijn. Nu kan je weer overal naartoe rijden zonder een omweg te moeten volgen. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet. Daarvoor moeten we nog eens naar Reppel komen wandelen!!
      Fijn weekend en tot bij gelegenheid!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Dag Liliane,

    Ja, we verlangen zeker naar normale tijden. Gelukkig zijn er heerlijke kleinkinderen en quilts om ons op te beuren als het nodig is :) Wat leuk om de vrolijke Christiaan zo te zien!
    Sterkte met de verbouwing, ben benieuwd!

    Liefs en groeten, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Carolien,
      Kleinkinderen en quilts waren zeker lichtpuntjes tijdens deze vervelende tijden. Beiden wisten mij steeds op te vrolijken en hebben veel gecompenseerd van wat we moesten missen.
      Fijn dat je hier op bezoek kwam!
      Liefs,
      Liliane

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen