zaterdag 3 april 2021

Sampler Quilt....en "Juliette" Quiltje...

 

"Halleluja, het is een quilt top"
Ik val zowaar in herhaling met de openingszin van mijn nieuwe blogpost.
Omdat ik dit jaar zoveel mogelijk projecten wil afwerken zou dit wel eens
de standaard openingszin van alle nog te schrijven posts in 2021 kunnen zijn.


Ik moet teruggaan tot 2014 om bij het prille begin van dit project te komen.
Mijn quiltmaatje Krista en ik zijn als een blok gevallen voor deze pin op
Pinterest. 
"Dat moeten wij toch ook kunnen"
In het begin zijn we zéér gedreven en worden er over en weer blokken en tips
uitgewisseld. 


Terwijl zij veel blokken uittekent ga ik in mijn knipselmap op zoek naar
leuke blokken. Wanneer die blokken dan ook nog eens de juiste maat 
hebben is dat helemaal een meevaller.


De oude Ariadne nummers blijven een geweldige bron van inspiratie.


Zó leuk om die kleine nota's van toen nu terug te lezen!


Dit boek heb ik ooit tweedehands gekocht bij De Slegte in Antwerpen.
Nu was het een prima hulpmiddel bij het uitzoeken van patronen.


Nu eens lagen de blokken op de grond om de stand van zaken te bekijken......


......en moest er al eens een blok opnieuw gemaakt worden.

.....dan weer hingen de blokken aan de muur om er vanachter mijn
strijkplank van te genieten.



Vele blokken hebben de quilt ook niet gehaald.


"Meer perfect als dit kan een quilt niet in een interieur passen"
Dat schreef ik als commentaar bij de Pinterest afbeelding toen
ik in 2014 voor het eerst over deze Samplerquilt schreef.
Wanneer ik naar deze foto kijk dan denk ik dat ik met dezelfde commentaar
dit verhaal kan afsluiten. 
Ondertussen heb ik de top van de muur gehaald en ligt de vulling
en achterkantstof klaar om de quilt te sandwichen. 
Daarna kunnen de quiltsteekjes gemaakt worden. 
Eerst eens horen hoe ver de zaken bij mijn quiltmaatje staan -:))


Na het zien van een foto op Instagram had ik een stapeltje
van deze patroontjes gemaakt. De bedoeling was om ze op
een ondergrond te naaien en dan in te kaderen om aan de
muur te hangen. Dit plan verdween naar de prullenmand toen
kleindochter Juliette een speciale vraag voor omi had.
"Omi kan jij een dekentje maken voor mijn poppen?"
Daar stond omi nu voor een dilemma want vorig jaar
had haar zus ook een vraag voor omi nl.
"Weet je omi, ik rijd horse. Kan jij voor mij een 
horse quilt maken?" Dit project had omi stilletjes voor zich
uitgeschoven want met horse quilts had ze nog geen ervaring.
Maar voor een poppendekentje leken me deze Orange Peel
blokjes ideaal.




De pitjes werden per vier op telkens een ander achtergrondstofje 
geappliqueerd.



Daarna de overtollige stof wegknippen aan de achterkant.


Het maken van deze blokjes is zo leuk dat ik er moeilijk
mee kan stoppen. Wanneer er 12 blokjes aan elkaar staan
beslis ik toch dat het genoeg is. Anders is het eerder een 
quiltje voor het poppenmoedertje zelf ipv. voor haar poppen.


Daarna volgt het kiezen van de randstof.
Zoveel mogelijkheden zorgen voor evenzoveel twijfels.


Uiteindelijk valt de keuze op dit stofje van Di Ford.


Dit ronde quiltpatroontje doet het héél goed tussen de pitjes.
Zo mooi om het effect van die kleine quiltsteekjes te zien.


Voor de rand kies ik dit quiltpatroon. 


Al bij al is het toch een behoorlijk groot quiltje
geworden. Jammer dat het quiltpatroon van de rand
volledig verdwijnt in het drukke randstofje.
Dat is weer een les voor de volgende keer.
Een drukke stof moet geen intensief quiltpatroon.


Hoe leuk is het om een quiltje te hebben dat je eigen naam draagt!


"Duimpje voor omi" 
(hopelijk wel in de andere richting -:))
Er staat een ijskoud paasweekend voor de deur. Een verschil van
20 ° met het begin van deze week. Wij gaan gezellig binnen de 
1ste verjaardag van Christiaan vieren.
Tot een volgende keer!!
Groetjes,

Liliane


16 opmerkingen:

  1. Weer prachtwijken en het gaat zo snel. En zo prachtig aan de muur. Onbetaalbaar met al die hobbyisten die erin steken en hoeveel keer doorstoken om te quilten. En nog boordevol met ideeën zeker. Geniet van de verjaardag en Pasen en help de paashaas en de kindjes maar zoeken. Ze zullen zeker niet smelten. Groeten fam Leen uit Reppel en een fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Inderdaad Mia, het hoofd zit altijd vol ideeën. We vervelen ons nooit. Maar morgen gaan we gezellig vieren met de ouders van Christiaan.
      We wensen jullie ook een gezellig Paasweekend.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Zo lief en mooi, de poppenquilt!😍 Juliette zal er fijn mee kunnen spelen. Als ik zie hoe onze kleindochter alles bijeenzoekt voor haar poppenfamilie. Maar zo een dekentje zit er niet tussen hoor.
    Volgende week inderdaad weer winters weer, kan je gezellig binnen verderzetten aan je To Do quilts😉.
    Geniet van het Paasweekend met het verjaardagsfeestje. 🐣🎂🐰

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag MLouise,
    Toch geweldig om die kleine poppenmoedertjes zo bezig te zien met hun poppen. Dan maak je toch met alle plezier zo'n quiltje voor die kleine meid. Volgens mij kan jij er wel een haken of breien (moest je die vraag krijgen 😉)
    Jullie ook een gezellig Paasweekend gewenst!!!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Juliette houdt haar duimpjes wel goed hoor, maar ja, ze ligt zelf op de kop, vandaar....
    Je hebt supersnel een prachtig quiltje voor haar pop gemaakt, echt heel mooi geworden met een leuke rand er omheen.
    En nu NOOIT meer zeggen dat je niet zo netjes kunt appliqueren, want dat kan je wel. Ik heb de foto vergroot en het ziet er prachtig uit, mijn complimenten. De gequilte cirkels staan ook heel leuk. Heb de foto opgeslagen in mijn map "Wil ik misschien ooit ook nog eens maken".
    De top die je klaar hebt is ook heel mooi geworden, met prachtige kleuren.
    Ik begrijp wel uit je verhaal dat het geen kan en klaar patroon was, maar dat je zelf de blokken hebt uitgezocht. Leuk om te doen, zo wordt het helemaal jouw quilt.
    Weet niet wat een horse quilt is. Is dat een quilt voor een paard, of eentje voor op haar bed met paardenplaatjes?
    Dat laatste is vast wel te doen, er bestaat vast wel stof met paarden er op.
    Jammer dat het koud Paasweer wordt, maar ik wens jullie toch fijne Paasdagen.
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Floor,
      Rosalie was vorig jaar een weekje op Engels taalkamp geweest. Nadien gebruikte ze regelmatig Engelse woorden. Zo kwam het dat ze achter een horse quilt vroeg.
      Ik heb er toen een beginnetje mee gemaakt maar dit is iets wat toch nog wat moet rijpen. Weet nog niet goed welke richting dit uit moet gaan.
      Dankjewel voor je fijne reactie!
      Geniet van het Paasweekend.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  5. Oh jeetje Liliane wat een heerlijk lekker lang blog verhaal. Ik hou ervan met zoveel mooie foto's. Wat ben jij goed bezig geweest zeg. Zo lieflijk de kleuren. Ach ja oude Ariadnes, alle uit de 90er jaren heb ik bewaard. Dat waren degene met veel quiltpatronen, wat ik toen nog niet eens deed. Maar dat zijn gewoon de leukste. Hele fijne Paasdagen, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Coby,
    Denk dat we met veel zijn die met heimwee terugdenken aan die goeie ouwe Ariadne. Ben jaren abonnee geweest. Uiteindelijk toch beslist om de stapel op te ruimen. Maar niet voordat ik er alle "quilt"gerelateerde artikels had uitgescheurd. Nu heb ik dus één hele dikke map met al die leuke quilts erin. Een echte schat aan leuke quilts!!
    Ook voor jou hele fijne Paasdagen!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Liliane,

    Zo, dat is een bofferd, die Juliette, wat een prachtig en gezellig quiltje heeft ze gescoord bij omi :) En wat leuk dat die blokken zo opeens een nieuwe bestemming hebben gekregen. Grappige wendingen in het leven van alledag ...
    Je sampler quilt is een plaatje, nu ik de grotere foto's op mijn beeldscherm zie in plaats van op de telefoon, ziet het er dubbel perfect uit. Ja, die heerlijke Ariadnes van toen, zucht ... Wat was dat een feestje, als de nieuwste uitgave op de deurmat viel.
    April doet wat hij wil! Nou, mogen wij ook nog lekker binnen freubelen ;)
    Ik hoop dat je fijne Paasdagen had en hopelijk tot snel in de echte lente!

    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Carolien,
    Wat moet een mens zich toch aanpassen aan het weer tegenwoordig. Exact 1 week geleden kreeg ik een foto via WhatsApp van een zonnebadende Rosalie. Vandaag kon ze een sneeuwpop maken. Wat een contrast. Een zwaluw maakt de lente nog niet hé!!!
    Gelukkig kunnen wij ons binnen goed bezighouden.
    Foto's op de telefoon bekijken of op een computerscherm is een wereld van verschil. Eén van de redenen waarom ik nog steeds blogjes maak.
    Het vluchtige IG is toch minder mijn ding 😉. Maar dat is héél persoonlijk. Anderzijds is IG een geweldige bron van inspiratie voor ons. Leuk om te zien waar quilters wereldwijd mee bezig zijn. Dat is dan weer genieten!!
    Heb genoten van je reactie 😘
    Lieve groet,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schattige Juliette en haar poppen zullen wel blij zijn met die mooie quilt! Mijn blokken van de sampler zitten nog veilig in een doos. Ze hebben zoals jullie blokken ook al overal gehangen en gelegen om te kijken of het goed is. Als Louise's quilt af is maak ik de sampler ook af. Zo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Liliane, heb ik toch helemaal je blogje gemist.....
    Wat is je quilt prachtig geworden, en zo zie je maar quilten is gewoon tijdloos.
    Die oude Ariadne's blijven inderdaad een inspiratie bron, daar hebben we al eerder over geschreven.
    En wat een schattig quiltje heb je voor je kleindochter gemaakt.
    Met een eerste kleindochter op komst ga ik me zeker ook aan dit soort projectjes maken.
    Ik zie het al helemaal voor me, een door oma aangeklede pop en een bedje/wiegje met klein quiltje.
    Fijne dag Liliane.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is jouw top mooi geworden en zoals jij zegt, hij past perfect in jullie kamer. En wat is het kleine quiltje ook leuk geworden. Die oude Ariadne's heb ik ook nog. Ze blijven leuk. Fijne zondag nog. Groetjes van Wilma Oud

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hello Liliane, I've always loved that particular sampler quilt. What you've designed is equally wonderful. Do you happen to know which magazine the original photograph came out of, and the date it was published. I've tried to find it on Pinterest, with no luck.

    San / Gypsy Quilter Designs / sandolly371@yahoo.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bonjour,
    quel plaisir de flâner sur vos pages ... et toujours de jolis projets ... vous avez trouvé de magnifiques tissus ... j'ai hâte de voir évoluer votre nouvelle courtepointe ...
    je suis tombée amoureuse des triangles avec l'inter bande rose ... et je me suis lancée mais je travaille et je n'avance pas vite ...
    merci
    cordialement katelle ... de Paris

    BeantwoordenVerwijderen