vrijdag 24 december 2021

Een jaar is weer voorbij...

 

Op Sinterklaasavond verscheen er een fonkelnieuwe ster aan het universum.
Ons vijfde kleinkind werd geboren. Deze keer bij onze dochter.
Wij zijn héél gelukkig met dit prachtige kleine meisje.
Het is en blijft het allergrootste wonder.

Ondertussen heeft iedereen van onze familie Stella in het echt gezien.
Ieder gezin apart en met de nodige voorzorgsmaatregelen.
Rosalie, Juliette, Klaas en Christiaan vonden haar mooi, super mooi!


Door die gebroken pols heb ik al vijf weken geen naald meer kunnen vastnemen.
Kon ik me voor mijn val geen leven zonder lapjes voorstellen dan vind ik het wel
héél bizar dat ik tot op heden mijn hobby nog geen seconde gemist heb!
(Hoe vreemd is dat? Ik was toch niet op mijn hoofd gevallen -:))
Het heeft zelfs weken geduurd voordat ik mijn werktafel ging opruimen.
Alles lag er nog zoals het lag net voor de val. Ik had er totaal geen interesse in.


Wanneer je zo beperkt bent in je mogelijkheden dan moeten er manieren
gezocht worden om de uren van de dag in te vullen.
Een puzzel van 3000 stukken zou me wel een tijdje zoet kunnen houden.
Dit was té optimistisch gedacht. Ik vind aan tafel zitten met arm in het gips
een heel moeilijke houding. Op de duur weet je niet meer hoe je die arm
nog moet houden of leggen. Laat ik de arm hangen dan beginnen mijn nek-
en schouderspieren te protesteren. Een kussen helpt even maar ik moet te dikwijls
over de tafel heen buigen om overal bij te kunnen.
Die puzzel heb ik snel aan de kant geschoven.


Dan maar terug naar de zetel met een boek. 
(met dank aan Rosalie voor de foto -:))
Ook dit boek heb ik snel terug aan de kant geschoven. Veel te groot
en te zwaar dus moeilijk te hanteren.
Neen, het gemakkelijkst is nog een gewoon leesboek.



Door de coronamaatregelen duurt de kerstvakantie dit jaar drie weken.
Rosalie is zelfredzaam genoeg en kan daarom bij omi op bezoek komen.
Zo kwam ze hier deze week binnengestapt met een schaakbord onder de arm.


Blijkbaar zit ze op school in een schaakgroepje en wou ze omi laten
kennismaken met dit spel. Eerst kreeg ik uitleg over de verschillende
schaakstukken en hoe je ze over het schaakbord mag verzetten.
Lang geleden zag ik deze doos met schaakstukken in de kringloop
liggen. Nu komen ze goed van pas om mee te oefenen wanneer
Rosalie haar eigen schaakspel mee terug naar huis neemt.


Een bezoekje aan de bib is nodig om wat oefenmateriaal op te halen.


Vorig jaar tijdens de kerstperiode hebben we ontzettend genoten
van de Netflix serie "The Queen's Gambit"
Deze gaat over een 8-jarig meisje dat een groot schaakwonder blijkt
te zijn. Heerlijk om me nu via het boek helemaal terug onder te dompelen
in de wereld van het schaken.


Aan de ernst van haar blik zou je denken dat hier een nieuwe
Beth Harmon achter het schaakbord zit -:)


En daarmee is het laatste blogje voor 2021 geschreven.
Bij deze wil ik alle bezoekers van mijn blog gezellige kerstdagen
en een gezond en creatief 2022 toewensen.
Tot in het nieuwe jaar. Tot blogs!
Groetjes,
LILIANE

11 opmerkingen:

  1. Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie 5e wondertje! Stella, een mooie naam en een heel origineel geboortekaartje.
    Hopelijk is ze geboren onder een goed gesternte.
    Wens haar een mooi en gezond leven toe en dat jullie veel van haar mogen genieten.
    Die Rosalie met haar ernstige gezichtje.
    Het ziet er inderdaad uit of zij later een beroemd schaker gaat worden, je weet maar nooit.
    Veel oefenen oma, dan kan je haar misschien verslaan :-)
    Het is helemaal niet vreemd dat je opeens geen zin meer hebt in de lapjes.
    Het is niet alleen lichamelijk ongemak, maar geestelijk krijg je ook wel wat te verduren door de val en een arm waar je niks mee kunt.
    Weet zeker (en hoop het ook) dat het allemaal weer goed komt als je weer alles kunt met je arm straks.
    Wat een lief klein quiltje hangt daar bij de kerstboompjes.
    Lekker genieten nu van de kerst en wie weet wordt er nu voor je gekookt nu je het zelf niet meer kunt.
    Fijne avond en fijne dagen.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh Liliane, wat een sof he en ergens goed dat je het toch niet gemist hebt want anders wordt je nog gefrustreerd ook. Interesse zoeken in iets anders maar wat? Vorig jaar toen ik zo ziek was heb ik ook veel gepuzzeld, netvlix wat ik nog nooit had gekeken. Ook Queens Cambit wat een serie zeg, mooie kleding. Maar aan echt schaken heb ik me niet gewaagd.
    Ik hoop voor jou dat de mood om te handwerken snel terug keerd en dat het ook lukt natuurlijk.
    Ik wens jou en je familie het allerbeste voor 2022!
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Coby,
      Idd, die frustratie heb ik tenminste gemist. De frustratie over het 1-armig zijn is al groot genoeg -:)
      Dankjewel voor de wensen!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Ook aan jullie en kinderen en kleinkinderen een zalig kerstfeest en een gelukkig Nieuwjaar en alle goeds in 2022 van ons drietjes. Ook een dikke proficiat met jullie 5de kleinkindje Stella. Geniet van deze kleintjes zoveel je kan en maak er maar dikwijls foto's van want oh zo snel zijn ze groot en zitten ze niet graag meer stil en op je schoot. Nu maar een lekker bakje koffie en wat taart om te genieten van de kerst want buiten is het erg koud maar dan waardeer je ook weer je knusse huis waar je dan van houden kan. Verder vele groeten van Fam Leen uit Reppel en een fijne avond van ons drie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Ik hoop dat het gips er snel definitief vanaf mag (dat weet ik dinsdag) zodat ik weer voluit Omi kan zijn.
      Ook voor zoveel andere dingen hoop ik snel weer minder afhankelijk te zijn.
      Dat zou toch een positief begin van het nieuwe jaar zijn!!
      Dankjewel voor al jullie wensen!
      Ook wij wensen jullie een ongelooflijk mooi 2022 toe.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Proficiat met jullie kleindochter Stella, mooie naam! Zo leuk weer een baby’tje in de familie.
    Het zal wel wat frustrerend zijn zo met die pols in het gips, hoe lang nog? Dan maar andere bezigheden zoeken. Een mooie serie op tv kan best ontspannend zijn. Ja, ja, Rosalie een schaker in wording! Dit is nu een spel waar ik niks van ken, je moet er natuurlijk wat moeite voor doen. Succes ermee.
    En zo zitten we weer aan de feestdagen. Met Kerstmis de kinderen en kleindochters hier.,Een beetje druk maar wel gezellig. Ben toch weer blij als het menu achter de rug is. Ik kook heel graag maar je bent al de tijd in de weer hè.
    Half januari gaan we een weekje naar Madeira, enfin, als het mag doorgaan….je weet het niet deze tijden.
    Zo Liliane, ook voor jou fijne eindejaarsfeesten met het gezin en geniet van Stella😍. Hopelijk gauw verlost van je gips en dan kan je weer aan de slag. De beste wensen voor 2022 🥂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marie-Louise,
      Dankjewel voor alle wensen!
      Ik probeer zoveel mogelijk mijn plan te trekken. De strijk heb ik de eerste weken laten doen. Nu probeer ik het zelf. Duurt veel langer en is niet zo perfect als met 2 handen maar de voormiddag gaat ermee voorbij.
      Denk dat ik het schaken laat voor wat het is zodra ik weer steekjes kan maken (haha).
      Toch fijn dat we dit jaar kerst wel met familie mochten vieren. Doet zo goed om iedereen samen te zien!
      Die keukenstress is me dit jaar bespaard gebleven -:)
      Jullie hebben alvast een vakantie in het vooruitzicht (dat lijkt hier al een eeuwigheid geleden). Ik hoop voor jou dat het door kan gaan. Een weekje andere lucht opsnuiven kan zo deugd doen!
      Dinsdagmorgen ga ik terug naar het ziekenhuis. Gips eraf en foto's laten nemen.
      Ik hoop op goed nieuws!!
      Ik wens je een sprankelend eindejaar en een fantastisch 2022
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  5. En hoe is het intussen met je pols ben je gipsvrij en kan je weer handenarbeid verrichten ? Fam Leen uit Reppel en een fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Ik ben gipsvrij!
      De foto's lieten zien dat de breuk nog niet volledig hersteld was. Er was wel voldoende kalkafzetting zodat ik nu verder kan herstellen met een brace.
      Ik ga ook naar de kinesist. Van handenarbeid is nog geen sprake. Daar zal ik nog goed voor moeten oefenen met mijn linkerhand. Het zal vooral tijd nodig hebben!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  6. la dernière ligne droite avant la fin ... de janvier et juste le temps pour vous souhaiter une bonne année 2022 ... j'espère que votre poignée va mieux ... et que cette petite Stella éclaire vos jours et toujours plus en grandissant ... merci pour vos billets plein de charme que j'attends avec impatience ... pleins de beaux projets, de beaux patchworks pour cette année à venir .... et à vous toutes qui passez chez Liliane une bonne année 2022
    Katelle ... de Paris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chère Katelle,
      Merci pour votre gentil commentaire sur mon article de blog.
      Je voudrais moi aussi vous souhaiter tout le meilleur pour la nouvelle année.
      J'espère pouvoir bloguer à nouveau bientôt.
      Toujours bienvenu ici sur mon blog!!
      Cordialement,
      Liliane

      Verwijderen