vrijdag 25 februari 2022

Pinwheel Quilt...

 

En toen had het virus ook ons te pakken!!
Waren we de voorbije maanden altijd héél voorzichtig geweest raakten
we, zo dicht bij het rijk der vrijheid, toch nog besmet met het coronavirus.
Gelukkig hadden we beiden onze boosterprik gehad en hadden we enkel
last van griepsymptomen. Hoesten, koorts, spierpijnen en vooral erg moe.
We zaten natuurlijk ook vast aan die 7 dagen quarantaineplicht.
Toen ik weer een beetje energie op overschot had heb ik een quiltproject
gezocht om aan te werken gedurende die dagen.
Omdat ik eens iets anders wou doen dan hexjes aan elkaar naaien
heb ik voor dit project gekozen. Ik denk dat ik hier vorig jaar in het
voorjaar mee gestart ben. Een quilt geïnspireerd op de boeken van
Laura Ingalls "Het kleine huis op de prairie".

Walnut Grove is de naam van een plaats in Minnesota waar Laura's familie
zich settelde in 1874.
Settlers waren mensen die doorheen het land trokken in wagons op zoek
naar een plek om zich te kunnen vestigen. Hun doel was een rijker en
gelukkiger leven proberen op te bouwen voor hun familie. In haar
boeken beschrijft Laura zéér gedetailleerd over het leven op de prairie
in Minnesota. 


Ook het maken van quilts werd uitvoerig beschreven in haar boeken.
Quilts waren van levensbelang in het leven van de settlers.
Tijdens de , dikwijls in barre omstandigheden, trektochten in de wagons
dienden de quilts om de familieleden zo warm mogelijk te houden.


Wanneer ze zich ergens vestigden dan bouwden ze een cabin.
Een houten blokhut die dikwijls maar uit één ruimte bestond.
Centrale verwarming bestond nog niet. Ook in de cabin waren
de quilts van levensbelang om de koude te kunnen overleven.


Quilts werden niet alleen als beddengoed gebruikt. Ze werden ook
voor ramen en in deuropeningen gehangen om de koude buiten te houden.
Ook werden quilts gebruikt om 1-kamer cabins te verdelen in verschillende
compartimenten wat voor enige privacy kon zorgen.
Ook dienden quilts als inpakmateriaal om dierbare spullen te beschermen
tijdens de lange trektochten doorheen het land.


Quilts die rond 1870 werden gemaakt waren vooral scrapquilts.
Als je een quilt wil maken met een hoog "prairie" gehalte dan
kies je best voor effen stoffen- gebloemde stoffen en ruitjes stoffen.
Het kleurenpalet van die tijd was vooral blauw en rood aangevuld
met zachte pasteltinten.


Ondertussen is mijn bakje weer goed gevuld en kan ik starten met het maken
van de pinwheel blokjes.


Ik moet toch telkens goed opletten dat de molentjes allemaal
dezelfde kant opdraaien. Regelmatig moet er een blokje losgedaan 
worden. Gelukkig zijn het maar korte naadjes!


Het ene na het andere pinwheel blok krijgt een plekje aan de design wall.
 

Het moeilijkste onderdeel van het maakproces vind ik altijd
de keuze van de stof voor de effen tussenblokken.
Zeker 5 verschillende stofjes heb ik uitgeprobeerd.
Uiteindelijk kon ik het best leven met deze oud roze stof.


Als quiltpatroon voor deze quilt zou ik graag het baptist fan patroon
gebruiken. Dit patroon zie héél vaak bij antieke quilts. Ik werk het liefst
met quiltstencils. Nu ben ik al jaren op zoek naar een stencil van dit
quiltpatroon maar ik heb het nog nooit gevonden. 


Dan maar op het www. zoeken naar een manier om dit patroon
zelf te tekenen. Dit ben ik eens ooit ergens tegengekomen maar
ik weet niet meer op welke site of op welk blog het was.
Volgens mij moest je dit "latje" vastspelden op de plek die je
wil quilten. Daarna kan je de bogen op de stof tekenen door het potlood
telkens in een ander gaatje te plaatsen.


Dit is een methode die ik zelf ooit bedacht heb. Ik weet niet of het werkt
want ik heb het nooit toegepast -:)


Vanmorgen bedacht ik me dat ik jaren geleden deze snijpen van olfa
gekocht heb met de bedoeling om zelf quiltstencils te snijden.
Echt goed kan ik hier toch niet mee overweg!
Ik ben benieuwd of dit quiltpatroon ooit op deze quilttop zal geraken!


Vanmiddag ben ik even naar mijn schoonmoeder gereden om enkele
sfeerfoto's met deze quilttop te nemen.  Zij heeft nog zo'n mooi antiek
spinnenwiel staan. Denkend aan de settlers vond ik dit wel een 
mooie combinatie.




Deze twee foto's geven naar mijn gevoel goed de sfeer van een
cabin weer.




Naaisteekjes die kon ik terug maken na mijn polsbreuk. Maar
of ik ook al kon quilten dat had ik nog niet uitgeprobeerd.
Gisterenavond heb ik dit blokje gequilt en dat ging prima.
Na 1 blok heb ik toch beslist om te stoppen. Het maken van de 
quiltsteekjes was geen probleem maar het gewicht van de quilt op die
pols dragen dat werd na een tijdje toch wat te pijnlijk.
Voorlopig zal het dus stapje voor stapje, blokje voor blokje moeten gaan.
Maar zo komen we ook vooruit!!

Volgende week is het hier carnaval vakantie.
Alle vijf de kleinkindjes gaan op bezoek komen.
Er zullen weer brilletjes en snorretjes getekend worden.
De koffer met verkleedkleren staat al klaar
dat is met carnaval onmisbaar.
En roepen ze dan alaaf, alaaf, alaaf
staat omi hopelijk klaar als fotograaf!
Groetjes,

Liliane

7 opmerkingen:

  1. Ooohhh, Liliane, wat een mooie quilttop is dit!
    Net als met je andere projecten vind ik jouw kleurkeuze zo bijzonder.
    Ik probeer te bedenken waar dat aan ligt. Dan denk ik, die kleuren heb ik toch ook in mijn laden, maar ja het gaat om het combineren hè?
    Dat kan je als geen ander, mijn complimenten.
    Eenvoudige quilts zijn uiteindelijk het mooist, maar ik heb er niet veel gemaakt omdat ik me snel verveel om steeds hetzelfde blokje te maken.
    Ooit heb ik zelf een quiltmal gemaakt van dat wat je zoekt. Heb het hier nog ergens liggen als het goed is.
    Wie weet lukt het jou ook, want opsturen is niet zo eenvoudig.
    G
    Fijn dat zo af en toe een blokje quilten weer lukt met je pols.
    Wens je een fijn weekend.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Barb Vedder van de https://funwithbarbandmary.blogspot.com/ site verkoopt zo'n Baptist Fan stencil voor quilten. Maar in Nederland heb ik het ook nog niet gevonden. Met de Circle Cut liniaal van EZ quilting kun je een fan tekenen. Zo'n Baptist Fan patroon past inderdaad erg goed bij de quilt die je maakt. Mooi wordt die quilt met kleine molentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken Barb Vedder haar blog. Wist wel niet dat ze zo'n stencil verkoopt.
      Wendy van de Patch&Stitch studio in Weert heeft zo'n stencil maar de maat was te klein voor deze grote quilt. Zo jammer!
      Net zoals de Circle Cut liniaal die ik ook heb. Die vind ik goed voor een kleinere quilt maar moeilijker te gebruiken in mijn geval.
      Hartelijk dank voor je reactie.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Ik zou me voor kunnen stellen dat je eerst moet weten of "zien" hoe dat fan patroon in elkaar loopt, waar je voor de tweede en derde keer het stencil moet plaatsen. En als je dat doorziet (misschien door veel plaatjes of foto's te bekijken, dan zou het moeten lukken met je tweede manier denk ik. Als je in die cirkels telkens gaatjes prikt en je klopt daar krijt in, dan krijg je het patroon veilig op de stof.

    Het is hoedanook een prachtige quilt weer, wat een kleurkeuze. En door jouw verhaal krijg ik zin om die boeken te gaan lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marion,
      Dat is nu net het probleem bij mij. Ik heb het ooit geprobeerd maar ik denk dat ik toen niet goed gestart was. Op de duur "zag" ik het niet meer. Het lijkt zo simpel als je die antieke quilts bekijkt maar ik vrees dat ik gaandeweg de controle vrees kwijt te spelen met dit patroon. Ik ga nog wat opzoekwerk doen!!
      Fijn om met me mee te denken!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Gelukkig is het gebleven bij een griepje. Maar sommige mensen krijgen ook nadien nog regelmatig een weerslag . Fijn dat je afleiding hebt met zulke mooie projecten en quilts. Weer prachtige stoffen. En nu maar uitkijken naar de kleinkinderen en wij kijken nu reeds uit naar je fotoreportage. Vele groetjes fam Leen uit Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      We zijn idd blij dat we er op deze manier langs gekomen zijn. Die weerslag hoop ik niet te krijgen. Daar zitten we hier echt niet op te wachten. We zijn blij dat we met dit zonnige weer weer voldoende energie hebben om prachtige wandelingen te maken. Dat is echt genieten na zoveel sombere dagen.
      Ik heb er zin in maar of de kleinkindjes ook zin hebben om zich te verkleden dat moet ik nog afwachten!!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen