donderdag 14 maart 2024

Dear Jane tot de finish....

 

Vorige week had ik een lunchafspraak met mijn quiltmaatje Krista.
Het was véél te lang geleden dat we mekaar nog eens gezien hadden.
Toen ik vroeg hoe het met haar quiltactiviteiten gesteld was bleek
dat er op dat vlak zo goed als niets meer gepresteerd werd.
Thuisgekomen heb ik daar nog over zitten nadenken. In het verleden
waren er enkele quiltprojecten die we beiden aan het maken waren.
Ieder zijn eigen versie maar toch steeds zéér gelijkend omdat onze
smaak nu eenmaal héél erg goed overeenkomt.
Om haar terug op het quiltpad te brengen heb ik haar een voorstel
gedaan.
We gaan samen ons Dear Jane quiltproject terug oppakken.
"Dear Jane tot de finish" hebben we het project gedoopt.
We gaan er wekelijks aan werken en op vrijdag sturen we een
update naar mekaar via een WhatsApp bericht.



Gelukkig kan ik haar overtuigen om mee te doen.
Terwijl zij een 25-tal blokjes van het middendeel af heeft moet ik
er nog 22 maken. Deze nota's hangen al 17 jaar aan de kast op
mijn quiltkamer. Telkens een blokje af was werd het afgekruist op
het quiltdiagram.

Het eerste blokje werd gemaakt in 2007. Ik heb me voorgenomen
om deze quilt binnen de 20 jaar (!!!) af te hebben. Daar durf ik wel
niets op verwedden.


Wat ik erg vreemd vond is dat ik tijdens al die jaren slechts
1x over deze quilt heb geblogd. Wil je dit blogje herlezen
kijk dan in mijn blogarchief bij Dear Jane.


Wanneer ik mijn map opensla zie ik een hoekblok in wording.


Ik hoef de naald maar te nemen en ik kan de applicatiesteek
gewoon verder afmaken.


In de tijd dat ik met dit project gestart ben was ik nog wat
groen achter mijn "quilt"oren. Daarom dat ik alle informatie, die
me kon helpen bij het maken van deze blokjes, verzamelde
en in mijn map stak.


Soms waren het gemakkelijke blokjes met grote onderdelen die
ik op Freezer Paper overnam om zo op de stof te strijken.


Soms plakte ik het patroontje op dun karton en knipte
zo de onderdelen uit om ze op de stof over te tekenen.


Nu gebruik ik het opstrijkbaar vlies H250.
Zo zie je maar dat een werkwijze door de jaren heen nogal
kan veranderen.


Ondertussen zag ik via sociale media de meest uiteenlopende
versies van deze quilt voorbijkomen. Ook op de speciale
Dear Jane tentoonstelling in Nantes in 2013 deden we veel
inspiratie op. Vanaf het begin heb ik de originele quilt gevolgd.
Later vond ik de versies in pasteltinten erg mooi.
Even heb ik getwijfeld om ook voor een lichtere versie te gaan.
Maar dan zou ik veel te veel blokjes opnieuw moeten maken.
Ik blijf dus trouw aan de originele kleurindeling.


Hier en daar is er een blokje dat ik nu niet mooi meer vind.
Zo'n blokje ga ik wel opnieuw maken en vervangen.


Nu er toch al zoveel blokjes klaar waren was ik wel benieuwd 
hoe het eruit zou zien met de sashings ertussen.
Op de Instagrampagina van Kathleen Tracy zag ik dat zij 
blauwe cornerstones had gebruikt tussen de sashings.
Omdat ik dit erg mooi vond ging ik op zoek naar iets gelijkaardigs.
Ik vond nog een grote lap van deze blauwe stof in de kast.
Door de stof op de juiste manier te snijden was dit voor mij 
precies wat ik zocht.



Hoe meer blokjes er aan elkaar genaaid werden hoe
enthousiaster ik was.


Niet gemakkelijk om een rij van 13 blokjes in zijn geheel
te fotograferen.


Rij G is helemaal klaar en hier zie je ze op haar zijkant hangen.


Tot mijn grote verbazing had ik ook al een aantal punten klaar.


Krista laat je niet ontmoedigen door mijn voorsprong.
We gaan samen die finish halen!!!


Afgelopen zaterdag stond onze jaarlijkse familiedag op de agenda.
Deze bracht ons dit jaar naar Den Bosch.
Starten deden we met een lekker ontbijt in deze mooie zaak.


Met een beetje verbeelding waande je je in hartje Londen.
Zo'n leuke Engelse sfeer hing er in deze zaak. 


De kleinkinderen waren deze keer niet van de partij behalve eentje.
Begin mei krijgt Stella er een broertje of zusje bij.
Voor ons zal het ons zesde kleinkind zijn. Iets waar we met
z'n allen weer erg naar uitkijken!


Na het ontbijt gingen we naar het Noordbrabants Museum
waar een gids ons al stond op te wachten.


Altijd leuk om een foto te nemen in een spiegelend voorwerp.


Na het museumbezoek en een lunch stond er nog een
stadswandeling op het programma.


De blikvanger in de stad is zeker de Sint Janskathedraal.


Een boottochtje kon pas geboekt worden vanaf april.
Dan zo maar genieten van de mooie plekjes!


Moe maar voldaan keerden we 's avonds terug naar huis.
Organisatie, eetadresjes, het weer en het fijne gezelschap
waren allemaal dik in orde. 
Dit zijn dagen met een gouden randje waar we zéér 
dankbaar voor zijn.
Fijne avond en tot blogs!
Groetjes,
Liliane

13 opmerkingen:

  1. Het werk vlot snel en wat een prachtige combinatie qua kleuren en stofkeuze. Nog even volhouden en uitkijken naar de komst van jullie kleinkindje oma en opa. Geniet van het bolle buikje en kijk al maar uit naar een quiltje voor dit op komst zijnde spruitje. Lentegroetjes van de Leentjes Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Nu ik de beslissing heb genomen om de kleuren van de originele quilt te volgen is er rust in mijn hoofd gekomen. Dat is nodig wanneer je zo'n groot project wil maken.
      De uitgerekende datum komt nu snel dichterbij.
      Maar eerst gaan ze nog verhuizen naar hun nieuwe huis.
      Alle helpende handen zullen welkom zijn !!
      Fijne avond en de groetjes van ons.
      Liliane

      Verwijderen
  2. Wat een mooie blokjes en de kleuren zijn prachtig!
    Ben een paar maanden geleden ook begonnen aan de Dear Jane. Heb "al" 6 (!) blokjes af. Het ene gaat al vlotter dan het andere. Het zal allicht een project van (20) jaren worden (want ook nog teveel tussendoortjes).
    Plan is om alleen stofjes te gebruiken, die in mijn quiltkastje liggen. En dat is nóg een grotere uitdaging dan het maken van de quilt zelf.
    Leuk dat jullie mekaar motiveren, dat werkt altijd beter.
    Lieve quiltgroetjes van Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Carla,
      Welkom bij de club 😀
      De Dear Jane is toch de moeder aller quilts!
      Dit project tot een goed einde brengen is toch de droom van vele quiltmakers.
      Wat leuk dat jij ook gestart bent.
      Misschien kan je via dit blog inspiratie en motivatie opdoen.
      Er gaan momenten komen dat Jane je niet meer kan bekoren.
      Daar kunnen jaren overheen gaan.
      Maar telkens opnieuw komt ze haar plekje weer opeisen in je quiltleven.
      Het zal met vallen en opstaan verlopen.
      Tot de dag dat we de finish halen.
      Dat gaat een grandioos moment zijn.
      Fijne avond en groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Knap om de Dear Jane weer op te pakken ,vind de quilt schitterend maar een stap te ver om daar aan te beginnen , samen kun je elkaar stimuleren dat mis ik ,ooit in Eemnes bij Quiltstudio het Gooi een bee gehad was zeer geslaagd maar ze zijn ermee gestopt jammer genoeg !
    Heel veel succes ben benieuwd naar het vervolg .

    Groetjes Femke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Femke,
      Het is idd een mega groot project.
      Soms heb ik een echte Jane opstoot en kan ik niet stoppen met blokjes maken.
      Maar na een tijdje kan ze me niet meer boeien en wil ik graag aan andere projecten werken.
      Dan is zo'n groepsaanmoediging wel goud waard.
      Mekaar gemotiveerd en gefocust houden is zo belangrijk op moeilijke momenten.
      En die kom je sowieso tegen tijdens dit hele proces.
      Ooit hoop ik de finish te bereiken 🤞
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige dag hebben jullie beleefd in Den Bosch! Toch wel een echte Bossche bol gegeten?
    Dat boottochtje hebben we ooit eens gemaakt, zeer de moeite waard.
    Wat een goed idee om samen de Dear Jane af te gaan maken.
    Wel jammer voor je vriendin dat jij al veel verder bent, maar ze kan er ook altijd voor kiezen om niet alle blokken te maken, zodat het een kleine Jane wordt.
    Jij ben er wel heel lang geleden aan begonnen, maar ik vind het er prachtig uit zien.
    Nu lekker verder met deze prachtige quilt.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt me een inmens groot project waar je terug mee aan de slag bent gegaan. Chapeau dat je na al die jaren terug de drive vindt om er aan verder te doen. Het zal het echte “ quiltersbloed” zijn 😉. Hoe leuk om samen met Christa dit op te nemen, het zal allicht de motivatie versterken. Als ik al die verschillende stappen overlees is het toch wel een ingewikkelde hobby, enfin voor een buitenstaander als ik toch. Maar het resultaat mag er zeker weer zijn, dat zie je nu al. Daar moeten jullie toch maar een glaasje op drinken als we de Dear Jane quilt volledig zullen zien!
    Jullie familiedag ziet er een zalige bijeenkomst uit. Heerlijk, ook eens zonder de kleintjes een uitstap met alles erop en eraan.
    Weer spannend, de komst van jullie 6 de kleinkind…Omi en opi zullen zeker weer weten wat doen, zalig zo een klein dutske, ze zijn zo rap groot hè.
    Die zeker de groetjes aan je quiltmaatje en veel succes nog met de steekjes!!!
    Fijn weekend,
    Groetjes, Marie-Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Marie-Louise,
    Dit is een project waar de meeste quiltmakers jaren over doen. Ik denk wel dat ik hier een record ga breken 😅
    Daarom dat ik Krista als motiverende factor heb ingeschakeld 😄.
    We hadden mekaar niet meer gezien sinds die dag dat we samen zijn gaan lunchen . Aan iets werken met hetzelfde doel voor ogen, dat kan toch alleen maar motiverend zijn.
    We hebben genoten in Den Bosch.
    De beroemde Bossche bol hebben we onder de liefhebbers verdeeld.
    "Seulement pour le goût" zeggen we dan.
    Zo'n ganse bol naar binnen werken is toch iets te machtig voor mij.
    Het chocoladelaagje was wel super lekker.
    Ze zorgen zeker voor de nodige animo in de familie, al die kleinkindjes.
    Ik ga Krista zeker de groeten doen!
    In de zomer moeten we nog maar eens afspreken!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat leuk dat je er ook mee bezig was, de Dear Jane. En wat een leuk initiatief om samen de quilt af te maken. Ik heb deze quilt in 4 jaar afgekregen, het enige wat nog nodig is, een biais langs de golvende rand naaien, maar heb niet genoeg stof ervoor. Zodra ik terug ben van mijn vakantie ga ik het af maken. Heel veel succes, ook voor je vriendin. Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Ineke,
    Wow, in 4 jaar. Daar kan ik alleen maar veel bewondering voor hebben.
    Eerst genieten van je vakantie en daarna de eindsprint inzetten!!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi, hoi Liliane, ik heb een beetje achterstand met het lezen van blogs. Maar nu kom ik eindelijk weer eens op bezoek. Het is en blijft een prachtige quilt de Dear Jane. Ik durf het bijna niet op te schrijven maar ik heb er iets meer dan een jaar aan gewerkt. Zou er zo nog eens aan beginnen en dan in van die zachte pasteltinten. Maar er staat nog veel op mijn "wil ik nog eens maken " lijstje. Je bent al een heel eind op weg met de jouwe. Nog even doorzetten en dan is daar een waar kunstwerk.
    Hartelijke groeten,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Marja,
    Wow, dat is pas een mega prestatie van jou 😮💪
    Maar die reputatie heb jij wel. Mega grote quiltprojecten vlot afwerken 👌👏
    Daar heb ik veel bewondering voor.
    Bij mij blijft zoiets gemakkelijk jaren liggen.
    Zeker wat het doorquilten betreft.
    Dankjewel voor je aanmoediging.
    Nu ik deze challenge ben aangegaan is opgeven bijna geen optie meer 😀
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen