donderdag 15 februari 2024

Sunbonnet Sue quilt...

 

Quilts maken was vroeger een echt sociaal gebeuren.
De quilting bee was voor veel vrouwen de belangrijkste manier om
in contact te komen met andere vrouwen. Op deze bijeenkomsten werden
de laatste nieuwtjes uitgewisseld. Je kon er raad vragen, advies geven
alsook patronen uitwisselen met elkaar. Kijk eens hoeveel handen er
hier eenzelfde quilt doorquilten!! Dat zou nog eens een oplossing
zijn om mijn "nog te quilten" stapel weg te werken!

Maar ik klaag niet want de eerste affo van het jaar is een feit!



In het huis van een quiltmaker zijn er natuurlijk ook veel quiltboeken 
te vinden. Deze boeken doorbladeren is altijd een feestje. Ook al heb
je zo'n boek al tig keer doorbladerd je ontdekt altijd weer iets nieuws.


Op pagina 188 zag ik deze Sunbonnet Sue quilt. Ik had al eens met dit patroon
gewerkt maar deze poppetjes waren toch weer geheel anders van stijl.
Ook de combinatie met het borduurwerk sprak me hier wel aan.


In een ander boek zie ik een quilt met dezelfde stijl van poppetjes.


Ik had alleen maar de foto uit het boek en de afmeting was 2m op 2m.
De enige manier om aan de slag te gaan was een copy op ware grote
laten maken van de kleine foto uit het boek.
De foto moest 400 keer vergroot worden. Door deze serieuze vergroting
zag ik vooral veel pixels maar ik kon er toch mee aan de slag.


Ik knipte de afbeelding van het poppetje dat ik wou maken uit de copy.
Met behulp van een lichtbak nam ik de tekening over op een stukje
ecrukleurige stof.


Hier zijn er al vier blokjes klaar.


Deze quilt werd gemaakt in het jaar 1930.
De quilt bevat zoveel leuke details zoals hier het gebruik van
menselijk haar.


Hier kan je zien hoe het eruit zag nadat ik de tekening overgenomen
had via de lichtbak.


Hier is het blok helemaal afgewerkt.


Er waren borduurwerkjes bij die over twee blokken 
 geborduurd moesten worden.



Het middenstuk is klaar.


Nog enkele foto's om de details goed te zien.












Uiteindelijk beslis ik om het bij de blokken van het middenstuk te houden.
Ik heb 16 blokken met veel plezier gemaakt. Maar om nog eens 24 blokken
voor de buitenste rand te maken daar had ik geen zin meer in. In 2021 was
de top klaar. In januari 2024 was de quilt helemaal klaar.


De zeldzame dagen dat het eens niet regende proberen we zoveel
mogelijk te gaan wandelen. Hier wandelen we de mooie
Pieter Bruegel route in Grote-Brogel.


Altijd leuk om even van de omgeving te genieten vanuit een 
vogelkijkhut.


Veel water maar weinig vogels op het moment dat wij daar waren.




Een wandeling, in de sneeuw, rondom de Achelse kluis was ook
 zéér de moeite.


Zicht op de Achelse Kluis.


De vele grenspalen maken ons duidelijk dat we hier op de grens
met Nederland wandelen.


Wanneer we de Achelse Kluis terug in het vizier krijgen zit onze
wandeling erop.




Via de binnenkoer lopen we naar de herberg.




Met het verdwijnen van de laatste paters uit de Achelse Kluis verliest
de Achelse trappist als eerste van de Belgische trappistbieren zijn
authenticiteitslabel. Ook al is hij niet meer echt authentiek, toch mag
Achel zich nog trappist noemen, omdat deze abdij valt onder de abdij
van Westmalle. Voor de bierliefhebbers is er gelukkig niets veranderd.
Het Achels trappistje smaakt nog altijd even lekker!


Over een klein half jaar gaat Stella naar de kleuterschool.
Maar zover zijn we gelukkig nog niet. Het is altijd super gezellig wanneer
ze naar omi en opi komt. Net zoals bij mijn andere kleinkinderen
probeer ik ook haar de liefde voor de bakkersstiel door te geven.


En dat lukt al aardig want ze doet niets liever dan koekjes bakken!


Ondertussen zijn we alweer halfweg de maand februari.
Op dit moment werk ik vooral aan deze sterblokken.





Februari is ook de maand waarin ik jarig ben.
Mijn quiltmaatjes hadden een super leuke verrassing geregeld.
Daar steken we, met plezier, één van de komende weken de grens nog
eens voor over!
Fijne avond en tot blogs!
Groetjes,
Liliane


12 opmerkingen:

  1. Proficiat voor deze mooie quilt en wat een fijn handwerkjes erbij. Prachtig. Geniet maar van het samenzijn met de kleinkinderen want oh wat vliegt de tijd. Ik kijk al uit naar je volgende stoffenkeuze. Groetjes fam. Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia
      Het was een plezier om aan deze quilt te werken. Iets helemaal anders dan ik tot nog toe gemaakt had. We genieten van de momenten met de kleintjes. Voordat je het weet gaan ze alweer naar school.
      Het zal wel lukken met de stofkeuze daar bij Wendy.
      Fijne zondag en tot blogs!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Wat een mooie quilts! Helemaal schattig die poppetjes. En de puntjes van de sterren, zo netjes, het kan niet mooier! Een bon van een quiltwinkel is áltijd een leuk kado. Proficiat met je verjaardag. Ik kijk ook uit naar een opening in een weekend bij Patch and Stitch, zodat ik daar ook nog eens geraak. Altijd zo fijn om naartoe te gaan. Veel quiltplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Carla,
      Dankjewel voor deze complimentjes. Zo lief!
      Check toch maar even de openingstijden voordat je naar Wendy gaat.
      In het weekend is de winkel dicht!!
      Maar zeker de moeite om daar eens langs te gaan 👍
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
    2. Dag Liliane,
      Ik vond het heerlijk toen Wendy nog in haar vorige pand zat en op donderdagavond “speciaal voor de Belgen” langer open had. Ik ga het zeker in de gaten houden en ondertussen geniet van jouw blog - de mooiste blog ever! - en doe ik heel veel ideeën op.
      Lieve groet,
      Carla (Bree)

      Verwijderen
    3. Dag Carla,
      Ik vond haar vorige plek ook erg leuk.
      Was wat klein maar had iets van een huiselijke gezelligheid.
      Ben veel naar daar gereden in die periode.
      Voor jou ook dichtbij zie ik 😀!!
      Fijn dat mijn blog jou kan inspireren.
      Ik schrijf hier maar over gewone dagdagelijkse zaken en over mijn hobby.
      Heb geen benul wie hier allemaal komt meelezen en kijken.
      Dan is zo'n reactie als die van jou wel héél erg leuk om te lezen 🤗
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Nou, met een hele groep quilten aan één quilt lijkt me best wel lastig. Doe het toch liever zelf.
    Wat leuk jouw quilt met Sunbonnet Sue popjes. Die zijn altijd zo leuk. Heb er ook veel patroontjes van maar nog niet gebruikt.
    Vraag me wel af hoe dat kan, een vergroting maken van 2 x 2 meter.
    Wat heb je een prachtige wandelingen gemaakt.
    Ja, als het mooi weer is moet je er gelijk op uit.
    Jouw sterblokken zijn zoals altijd schitterend van kleur.
    Steeds denk ik, ik ga ook eens wat maken met die kleuren, maar op de een of andere manier wordt het bij mij weer anders.
    Je krijgt het druk met de kleinkinderen, dat wordt dus heel veel koekjes eten :-)
    Lieve groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt leuk die quilt met poppetjes, het borduurwerk maakt het het af hè, zo mooi 👌. En plezant om aan te werken denk ik, genoeg afwisseling.
    Je woont in een groene omgeving als ik zo de wandeltochten kan bekijken. Zo een fikse wandeling die beloont wordt met een lekker trappistenbiertje….zalig!
    Is die kleine Stella ook alweer bijna klaar voor de kleuterklas, amai, wat vliegt de tijd,? En wij worden weer wat ouder hè, niet gezeurd daarover, zolang we de dingen die we graag doen nog kunnen is er niks aan de hand hè😉. En die kleintjes houden ons jong, heerlijk om ze te zien opgroeien.
    Je hebt weer iets om naar uit te kijken Liliane, dat bezoek aan de stoffenwinkel , laat je maar eens goed gaan, wij zullen het resultaat wel bewonderen eens ermee gewerkt is…
    Ondanks het natte weer toch nog een fijne , gezellige zondag! Grts!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Marie-Louise,
    Ja die poppetjes quilt was eens wat anders dan de patronen die ik meestal maak. Goed voor één keer. Mijn grote liefde blijven toch de traditionele gepatchte quilts.
    De vakantie is voorbij en het is nu weer een stuk rustiger in huis.
    De huishoudelijke taken kunnen weer opgepakt worden 😀
    Binnenkort gezellig nieuwe stofjes gaan uitkiezen bij Wendy.
    Zal ze hier zeker laten zien!
    Hopelijk gaat alles goed met jou.
    Goeie moed met de revalidatie 💪
    Het komt allemaal weer goed !!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk hé, dat samenwerken aan een quilt, ondertussen de nieuwtjes van je dorp en/of gemeenschap waar je woont te vertellen. Zo ging dat vroeger, tegenwoordig hebben wij Bee's, zit zelfs nu bij 2 Bee's aangesloten, groepje van 4 dames. Vind het heerlijk om samen te zijn, maar de groep moet dan ook niet groter zijn.
    Gefeliciteerd met je prachtige poppetjes-quilt, zo leuk om te lezen hoe je het hebt uitgewerkt, al zal dat best in het begin lastig zijn geweest. En dan je nieuwe quilt in wording, heerlijk om stofjes erbij te zoeken, kleurtjes op elkaar afstemmen, erg mooi!!!
    Wat is het leuk om kleinkinderen bezig te houden, vooral met bakken en/of koken. Geniet er maar lekker van.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Ineke,
    Ik vorm al 30 jaar (!) een bee met 2 quiltmaatjes. Wij kennen elkaar ondertussen door en door. Ik vind zo'n klein groepje ook fijn. Wil je iets plannen is het altijd snel geregeld 😉
    Ben blij dat er weer een project helemaal af is.
    Er is snel iets nieuw begonnen.
    Maar het duurt jaren voordat het ook echt helemaal af is.
    Een werkpuntje voor dit jaar 😅😉🤞
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen