vrijdag 22 december 2023

Arbor Window Quilt...

 

Een leuke manier om het blogjaar 2023 af te sluiten is toch met
een quilt die helemaal af is. Het gaat over de Arbor Window quilt
uit een uitgave van Quiltmania. In het begin heb ik de blokken
gemaakt zoals ze beschreven stonden. Nadien heb ik een
kleine aanpassing aan het patroon aangebracht.


Ik neem de patroondelen over op paternoplaat (een iets dikkere plastic).
In de eerste jaren dat ik met het quilten bezig was maakte ik de malletjes
uit stevig karton. Door het -tig keer overtekenen van zo'n malletje ging dat
karton slijten en kon ik niet accuraat genoeg meer werken (patchwork is tot
op de millimeter juist werken). Daarom ben ik toen al snel overgeschakeld
op het werken met paternoplaat. Deze malletjes kan je steeds weer
hergebruiken. Eens de patroondelen zijn uitgeknipt/uitgesneden kan
het blokje in elkaar gepuzzeld worden.


Dit is een héél eenvoudig blokje. In het patchwork bestaan ook héél
ingewikkelde blokjes om in elkaar te puzzelen. Denk maar aan blokjes
van de Dear Jane quilt of de Nearly Insane (de naam zegt alles!) quilt.


Wanneer de eerste blokjes klaar zijn neem ik deze foto.
Deze twee vaatdoekjes kocht ik in het Textielmuseum in Tilburg.
Ik vond ze qua patroon héél mooi passen bij de patchworkblokjes.


De blokjes worden op de designwall gehangen en ik kies
al een stof voor de sashings. Wie mijn blogverleden kent weet dat
ik deze stof met roosjes mijn "dwarsliggertje" heb genoemd.
De stof werd al meermaals getest in andere projecten maar
steeds ontbrak de klik die er toch moet zijn om in een project
te passen. Maar uiteindelijk bleek het nu een perfecte match te zijn!!


Wanneer ik de blokken op bed uitleg vind ik dat er iets ontbreekt. Het is
teveel van hetzelfde. 


Met de toevoeging van de kleur roze probeer ik wat meer pit toe te voegen.


Ook breng ik een variatie in het blokpatroon aan.


De stapel blokken groeit gestaag.


Deze mix van verschillende blokken en de toevoeging van roze kan 
mij meer bekoren. Wanneer er 81 blokken klaar zijn kan het 
assembleren van de quilt beginnen.


Kijk hoe mooi de sashing hier tot zijn recht komt!


Oktober 2018 is de top klaar!


Wanneer de quilt gedubbeld is (achterkantstof, volumevlies en voorkant samenvoegen) kan het quilten starten.


Het is geen ingewikkeld quiltpatroon. Dat zou dus goed moeten opschieten.



Toch heeft het vijf jaar geduurd voordat het quiltwerk klaar was en
ik enkele weken geleden de binding aan de quilt kon stikken.


Nu ligt de quilt waar ze moet liggen!


De toevoeging van de kleur roze en de twee verschillende
blokpatronen is hier goed te zien.


Ik ben blij met het resultaat en ga maar meteen op zoek naar een
volgende quilt die nog wat quiltsteekjes kan gebruiken.


Graag wil ik de lezers van dit blog gezellige feestdagen toewensen.
Warme kerstdagen en een sprankelend 2024.
Wat dit blog betreft heb ik gemerkt dat er soms weken zelfs maanden
tussen twee blogjes verstrijken. Na zovele jaren bloggen merk ik bij mezelf
een soort van blogmoeheid. Misschien is het gewoon een winterdip en
moet de zon weer gaan schijnen voor er frisse nieuwe ideeën
kunnen ontstaan? We zullen afwachten wat dit blog brengt in 2024!
Lieve groet,
Liliane

16 opmerkingen:

  1. Wat is je quilt schitterend geworden Liliane! Met die quiltring er bij op de foto kan ik pas goed zien hoe groot de blokken zijn.
    Zo goed van je dat je het roze hebt toegevoegd.
    Eigenlijk vond ik het al mooi, maar nu heeft de quilt zoveel meer kracht en variatie. Goed gedaan hoor!
    Het heeft lang geduurd, maar nu kan je lekker genieten van de quilt op je bed.
    Jammer dat het bloggen wat minder is geworden, maar minder is toch beter dan helemaal niet meer.
    Gewoon bloggen als je zin hebt, en als je iets nieuws hebt te laten zien, dat zou fijn zijn, want jouw werk is een echte inspiratiebron.
    Wens jullie nogmaals hele fijne feestdagen en een prachtige jaarwisseling!
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtwerk maar we zijn niet anders gewoon van jou. Nu uitlijken naar je volgende meesterstuk maar eerst genieten van Kerst en Nieuwjaar met kinderen en kleinkinderen en Paula 70. En dan kijken we uit naarje volgende blog. Zeker volhouden als actiepunt nemen in 2024. Vooral een goede gezondheid aan jullie allemaal en aan oma en dan volgt de invullig van tijd vanzelf. Fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Mia,
    Dank voor je compliment!! Voorlopig weinig tijd om quiltsteekjes te maken maar ik hoop volgend jaar toch weer zo'n groot project te kunnen afvinken van de lange nog to do lijst.
    Ik wens jullie een goede gezondheid en vele zonnige dagen in 2024.
    Geniet van de feestdagen en tot bij gelegenheid!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige quilt is het geworden Liliane. Ik heb het al vaker opgeschreven, maar jouw kleurgebruik ik blijf het zo mooi vinden. Het roze maakt de quilt inderdaad sprekender.
    ik wens je mooie dagen met degene die je lief zijn.
    Groetjes,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog even dit.....weet dat ik altijd erg geniet van je blog en foto's daarbij. Ach en soms is de zin gewoon even wat minder, ook ik heb dat gemerkt. Soms lees ik mijn eigen oude blogverhaaltjes weer eens terug. En dan merk ik dat het toch wel heel leuk is om al die foto's en verhalen terug te zien/lezen. Dat motiveert mij dan weer om er toch mee door te gaan.

      Verwijderen
    2. Dag Marja,
      Ik denk dat iedere Blogger wel eens last heeft van blogmoeheid. Ik kan er ook enorm van genieten om door mijn blog geschiedenis te scrollen. Heerlijk om al die verhaaltjes terug te lezen en de foto's te kunnen bekijken. Wat een ongelooflijk gedocumenteerd tijdsdocument van mezelf. Maar nu kreeg ik het gevoel dat alles al eens gepasseerd was. Wist gewoon niet meer wat er nog te vertellen viel. Maar het nieuwe jaar brengt misschien weer nieuwe inspiratie. Ik ben er bijna zeker van 😉
      Fijn jaareinde en tot blogs!!
      Lieve groet ,
      Liliane

      Verwijderen
  5. Supermooi Liliane! Wat een werk zeg! De kleuren zijn ook weer prachtig gecombineerd. Je mag er fier op zijn!!!
    Dat je af en toe minder zin en inspiratie hebt om een blog te versturen is echt wel begrijpelijk hoor, ik kijk er altijd weer naar uit en wordt ook telkens weer blij verrast. Het wachten erop is het echt wel waard, dus doe maar rustig aan….er is ook zoveel anders te doen en te beleven hè.
    Ook voor jou met het hele gezin een mooi 2024 , met vooral een goede gezondheid en veel vriendschap.
    Geniet van de gezellige periode nu. 🎄🥂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marie-Louise,
      Dankjewel voor dit mooie compliment 😘
      Wat fijn om zo'n trouwe volgers te hebben. Dankjewel dat je steeds de moeite neemt om een leuke reactie te plaatsen. Ik geniet daar telkens weer van. De reactie van lezers maakt het bloggen zo leuk.
      Geniet van een gezellig jaareinde en neem een toast op een voorspoedig 2024 🥂
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  6. Hallo Lilianne, nog voordat het nieuwe gaat beginnen wil ik even weer eens reageren op je blog. Het is lang geleden dat ik blogspot heb gelezen en/of heb gereageerd. Mijn excuses daarvoor. Ik vind het bewonderingswaardig dat je nog zoveel kunt vertellen over je begin tot en met het einde van proces van je quilt in de maak. Net dat ene lapje of die kleur moet het worden en brengt meer power. Deze quilt ziet er prachtig uit, chapeau en gefeliciteerd met deze affo.
    Voor mij is het komende jaar weer het af maken van mijn tops, er liggen er minstens 4 klaar die ik moet quilten 😔
    Dankjewel voor je reactie op mijn blog 🥰
    Een fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2024 wens ik jou en je familie toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Ineke,
    Wat leuk om op je blog te lezen dat je de draad weer hebt opgepakt. Door een griep die maar bleef aanslepen had ik ook een blogmoeheid en twijfelde ik eraan of ik hier nog wel door moest gaan.
    Maar je moet een beslissing niet nemen op een moment dat het wat minder goed gaat. Nu alles terug in zijn plooi valt kan ik er weer met een ander gevoel tegenaan kijken. Ik zag jouw mooie DJ en kreeg opeens zin om de mijne ook terug op te pakken. Het is ondertussen een project van lange duur geworden maar ieder blokje dat erbij komt is er eentje!
    Ik probeer van ieder project tijdens het maakproces foto's te nemen. Zo kan ik er, wanneer het project af is, een goed gedocumenteerd blog over schrijven. Ik vind het leuk om op die manier het maken terug te herbeleven.
    Alle goeds voor 2024!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Liliane!
    Your eye for color is wonderful, the quilt is amazing! I'm astounded by your ability to hand piece everything. I'm hoping to learn hand piecing, instead of the sewing machine, as I think it will be more accurate. Thank you for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This is such a nice compliment!!
      Thank you very much for this 🤗

      Verwijderen
  9. Hoop dat alles goed gaat ,het is al weer even geleden dat we mochten genieten van een blogje ! .

    Groetjes Femke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Femke,
      Het is idd weer een tijdje geleden dat er hier nog eens een blogje verscheen.
      Voorlopig is het nog even zoeken naar inspiratie en tijd maar volgende week hoop ik toch weer te kunnen posten.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  10. Dag Liliane, wat is je quilt prachtig geworden!
    Alle goeds en liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Carolien,
    Wat een leuke verrassing jou hier te lezen !
    En nog wel juist op mijn verjaardag 🥳
    Dankjewel voor je berichtje.
    Ik wens je alle goeds!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen