maandag 4 december 2023

Een regenboog aan virussen...

 

Dat is meteen de reden waarom het hier de laatste weken zo oorverdovend
stil is geweest. Die ellendige virussen hebben me goed weten te vinden.
Het spel dat ze met je spelen kan je alleen maar ondergaan. Op den duur
hoop je dat ze eens eindelijk hun schup zullen afkuisen en vertrekken.
Zo komt er stilaan weer wat energie om bv. nog eens een blogje te schrijven.

Gelukkig was ik nog fris en fruitig toen het moment van onze
65-jarigen reünie was aangebroken. Enkele blogjes geleden heb
ik verteld hoe het maken van de uitnodigingen in zijn werk ging.


Ook voor de tafelversiering wilden we graag dat thema aanhouden.
Mijn quiltmaatje Marie-Jeanne (die naast het quilten ook prachtige
voorwerpen uit keramiek maakt) had deze toepasselijke potjes gemaakt.
We hadden hier gekozen voor de kleuren van onze Belgische vlag.
Ook de tafellakens hadden de kleur zwart/geel/rood zodat het totaal
plaatje mooi klopte.


Na een lekkere BBQ gingen we van start met de opdrachten voor die avond.
De 65-jarigen werden in kleine groepjes verdeeld en al snel werd er flink gequizt.
Opdrachten zoals   :- Wie waren de broers en/of zussen van de leden van de
stuurgroep.
                                        - Wie waren de leden van de toenmalige foto- en diaclub.      
        - Wie waren deze Brogelse dorpsfiguren?
zorgden al snel voor véél animo.

Nadien kwamen al die dorpsfiguren nog eens aan bod in een PowerPoint presentatie.
Bij het zien van al die beelden kwamen de herinneringen stilaan terug naar boven
en werden vele anekdotes met de groep gedeeld.


Velen zagen deze beelden na zovele jaren voor het eerst weer terug.
Hier een beeld van de sacramentsprocessie waarin we vanaf een 
leeftijd van zes jaar moesten meelopen.


De aankomst van Sinterklaas was ook in ons dorp een belangrijke
gebeurtenis. Zijn intrede werd dan ook op gepaste wijze gevierd.


Via mijn schoonbroer R.L. mocht ik die avond een uniek document laten zien.
Het betreft hier de gouden bruiloft van de schrijnwerker uit ons dorp in
 augustus 1945 (dus direct na het einde van WO II).
De kleindochter van dit gouden paar heeft mijn schoonbroer de
toestemming gegeven om dit unieke familiealbum in te scannen.
Aan de hand van deze foto's heeft hij er een voorstelling van gemaakt
voorzien van erg mooie muziek.



Wat een bijzonder moment was dit op deze avond.
Iedereen zat vol belangstelling  naar deze beelden te kijken. 
Verbaast over het feit dat gans de dorpsgemeenschap
 op de been was om deze heuglijke gebeurtenis te vieren.
Het dorp was helemaal versierd en de mensen liepen er prachtig
uitgedost bij. Wat een feest. Sommigen onder ons herkenden
zelfs hun eigen ouders tijdens deze voorstelling. Hoe bijzonder was dat!!


Een volgende opdracht was het herkennen van macrofoto's.
Voor deze oefening had ik 25 macro-opnames gemaakt van voorwerpen
die wij uit onze jeugd kennen. Dit was één van de foto's.
Weet je wat dit is?



Een andere opdracht stond in het teken van naar de winkel
gaan in Gr-Brogel. Toen wij jong waren telde ons dorp 6
kruidenierswinkels. Voor deze opdracht heb ik foto's
genomen van producten die je toen in de winkel kon 
kopen. De bedoeling was om de naam van het product te noteren.
Jammer genoeg was onze avond veel te kort en hebben we voor
deze laatste 2 opdrachten geen tijd gehad. We zullen het in gedachten
houden voor bij een volgende reünie!


Door al die voorbereidingen voor ons feest had ik nog niet de
kans gehad om eens wat paddenstoelen te gaan fotograferen.


Na zovele uren achter mijn computer te hebben doorgebracht deed het
enorm deugd om weer eens in het bos te zijn.




Ik blijf het een fascinerend onderwerp vinden om vast te leggen op foto.


Ondertussen is het ook al een jaar geleden dat we het Leentjesbos
hebben aangeplant. 


Gelukkig hebben we geen al te grote droge periodes gekend dit jaar.
Daardoor hebben de meeste boompjes een goeie start genomen.
Het zal natuurlijk nog enkele jaren duren voordat we een
duidelijk zicht krijgen op de contouren van wat ooit een bos
zal zijn.


Het is héél leuk om te zien hoe klein en groot regelmatig eens
gaan kijken om te zien hoe zijn of haar boompje het doet!


Eind oktober werd Klaas zes jaar.
Wanneer de kleinkinderen 1 jaar worden krijgen ze van mij een fotoalbum
over dat eerste levensjaar als geschenk.
Omdat ik ook al hun volgende levensjaren op foto vastleg heb ik een
ondertussen zoveel foto's die wel op mijn computer staan maar die nog nooit
werden afgedrukt. Daarom heb ik besloten om een compilatiealbum te maken
als geschenk voor hun zesde verjaardag.


Een fotoalbum blijft een geweldig cadeau om te kunnen geven!


Ondertussen zijn we al in de maand december aanbeland.
Morgen wordt onze lieve Stella twee jaar. Dat gaan we zondag
met gans de familie vieren. En dat de Sint dan ook nog langs zal
komen dat is dan dubbel feest!!
In mijn volgende blogje kan ik jullie een affo laten zien.
Ondanks alles is dat toch ook nog gelukt -:)!
Tot snel, tot blogs!
Groetjes,
Liliane


9 opmerkingen:

  1. Inderdaad dit virus blijft parten spelen. En ik zag in het Leentjesbos een jonge scheut aan opa’s boom ,is er nu nieuw leven op komst in de familie ? Wat mooi dat al de kleinkinderen zo’n mooie fotoalbum mogen ontvangen. Nu maar uitkijken naar de Sint en verjaardag en dan maar klaarmaken om Paula te verrassen. 70 is een mooie voordeur. Vele groetjes van de Leentjes uit Reppel en tot de volgende blog. Een fijne kerst en Jaarwisseling ook aan oma Gr. Brogel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Dat heb je goed opgemerkt in het Leentjesbos. Er is idd nieuw leven op komst in de familie.
      December staat nog vol met geplande feestjes. Hopelijk kunnen we er weer voluit voor gaan.
      Die oudste zus van ons zullen we ook eens goed gaan vieren. Je krijgt tenslotte niet ieder jaar een nieuwe voordeur!
      Fijne dag en tot blogs!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Fijn dat je er weer bent met een blogje ,had het al gemist, ken het virus probleem voor een middeltje tegen hoesten naar de huisarts en met de ambulance door naar het ziekenhuis ,weekje mogen blijven dat verwacht je ook nooit !
    Hoop dat de virusjes nu je deurtje voorbij gaan !

    Gr Femke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Femke,
      Dat is ook een heftig verhaal zeg!!
      Hopelijk ben je nu aan de beterhand. Mijn ervaring is dat het maar aan blijft slepen.
      Dacht eerst dat het corona was. 3x getest en telkens negatief. Heb vorige week toch maar een coronaprik gehaald.
      Je weet maar nooit.
      Fijne dag en tot blogs!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Dacht al waar is Liliane toch? Nou ik werk in het ziekenhuis en inderdaad er gaan heel wat beestjes rond. Sinds gisteren hebben ze mij ook gevonden ppffff Dus we blijven maar een paar daagjes thuis.
    Gezellig dat je er weer bent.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Coby,
      Ja, ja ze springen van de ene persoon op de andere. Ze hebben jou nu dus ook te pakken.
      Veel rusten en hopen dat het snel weer beter zal gaan!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Daar ben je weer met een fantastische blog! Gelukkig verlost van het vieze beestje dat je te pakken had. En zoals je schreef, je moet het ondergaan en de nodige tijd geven. Het is wel de periode, overal gesnuf en gehoest.
    Jullie feest met de 65- jarigen moet wel een groot succes geweest zijn, met zulke leuke activiteiten, maar heeft veel voorbereiding gekost, chapeau👍.
    Mooie foto’s ervan gemaakt, alsook de natuurfoto’s, het is dan wel donker en nat buiten maar toch wel veel moois te zien hè.
    Heel leuk dat bos dat er werd aangelegd, de kleintjes zullen het wel goed opvolgen!
    Al weer 2 jaar , jullie jongste kleindochter, wat vliegt de tijd.
    Geniet van haar verjaardagsfeestje en hopelijk brengt de Sint veel lekkers!
    Het was weer fijn je blog te lezen 👌👏

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marie-Louise,
      De winter is echt niet mijn seizoen. Ik krijg sowieso mijn portie van die typische winterkwaaltjes.
      Alleen maar positieve reacties op ons feest gehad. Dat geeft dan weer veel voldoening en daar doe je het voor!
      Ik was wel blij dat ik nog wat mooie foto's in het bos had kunnen nemen. Daar geniet ik ook zo van!
      Nu zit ik hier met een grote quilt die af is. Ik had een plek buiten bedacht om ze te fotograferen.
      Maar door het ziek zijn en het slechte weer komt er dat maar niet van.
      Ja, ja die kleine Stella wordt ook snel groot. Zondag maar eens goed vieren!
      Was ook blij om hier terug te zijn -:)
      Groetjes en tot blogs!
      Liliane

      Verwijderen
  5. Wat leuk dat alle kleinkinderen zo'n prachtig fotoboek van je ontvangen, zo mooi al die foto's.
    De 65 jarige reünie hebben jullie ook heel goed en leuk verzorgd.
    Die macrofoto komt me vaag bekent voor, maar zie het toch niet.
    Die Saroma pudding herken ik wel, daar hebben we vaak lekker van gegeten, maar volgens mij is dat nu niet meer te koop.
    Oude foto's van vroeger vind ik ook altijd zo leuk en heel herkenbaar, kom ze vaak tegen op Facebook.
    Wat geweldig dat het mini bos het tot nog toe zo goed doet.
    Altijd spannend of de boompjes de droogte overleven. Over een aantal jaren groeien er vast net zulke mooie paddenstoelen dan op jouw foto's.
    Als je kleinkinderen straks volwassen zijn zullen ze trots zijn op hun echte bos.
    Ik wens voor je dat alle virussen jouw huisje voortaan voorbij gaan, maar dat Sinterklaas vanavond wel gezellig langs komt.
    Veel plezier.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen