vrijdag 29 september 2023

Quilten aan zee...

 

Twee weken geleden was ik met mijn quiltmaatjes Anita en Marie-Jeanne
een weekje aan zee om te quilten. Nu Marie-Jeanne haar vingerhoedjesquilt
klaar was mocht ze aan een nieuw project beginnen.

Ze koos voor een project uit de "Hors-Série" uitgaven
van Quiltmania.


Jaren geleden kocht ze op een beurs een stofpakket
om deze quilt te maken. Nu was eindelijk het moment
aangebroken om hiermee aan de slag te gaan. Het
appliqueren heeft ze snel onder de knie en al vlug
verschijnt de ene na de andere cirkel. Het is geen al te 
groot project. Dat is ook wel eens fijn zeker wanneer je
vorige project een joekel van een vingerhoedjesquilt was!


Quiltmaatje Anita werkt verder aan deze quilt.


De Lucy Boston quilt is een groot project zodat deze zeker nog
een aantal keer mee naar zee zal mogen gaan.




Zelf heb ik een aantal van deze sterblokken gemaakt.


Voor mijn vingerhoedjesquilt had ik thuis een strook van
zes rijen klaar gemaakt. Aan zee moest ik deze strook
alleen nog aan de grote lap stikken.


Toch leuk om te zien hoe zo'n quilt héél klein begint en stap voor stap
een steeds grotere lap wordt. Met deze vingerhoedjesquilt wil ik de
sfeer van de zee vangen waar ik zo graag kom. Wanneer ik dan ook 
nog de perfecte plek vind om een foto te nemen dan ben ik helemaal
tevreden. Ik denk dat ik hier de naam voor mijn quilt gevonden heb!
"Le P'tit Baigneur" (de kleine zwemmer)


Het is niet zo dat we ganse dagen op het appartement blijven om te naaien.
Van tevoren zoek ik uit wat er in de buurt zoal te beleven valt tijdens de dagen
dat we daar zijn. Zo zijn we op zaterdag naar de Hoppefeesten in Poperinge
geweest.


Altijd genieten van een drumband die door de straten trekt!


Op het binnenplein van het Hoppemuseum kon je je behendigheid
testen bij de verschillende volksspelen die er opgesteld stonden.
 

In de late namiddag rijden we naar de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren.
Daar maken we nog een wandeling van 7 km waarbij we enkele
hoppevelden passeren. Deze planten staan op het punt om geoogst
te worden.


Hier is het oogsten al achter de rug.


De enige manier om een dagje Hoppefeesten goed af te sluiten is het
 eindproduct proeven waar die mooie hopbellen voor gebruikt
worden. Santé!!


De volgende dag gaan we naar Ieper.
Het is die zondag autoloze zondag. 
Het centrum van de stad wordt nu ingenomen door
voetgangers en fietsers. Het is er gezellig druk en
er valt overal wel iets te beleven!


We bezoeken er ook een kunstmarkt. Deze was zéér de 
moeite waard. Jammer dat ik daar geen foto's van heb.


Wanneer je in Ieper bent dan mag een bezoekje aan de Menenpoort niet
ontbreken. Door restauratiewerkzaamheden was de Menenpoort verstopt
achter doeken. Het einde van de restauratiewerken is voorzien voor
maart 2025. Ook hier geen foto van de Menenpoort. Wel een foto
van de bloemenkransen op de brug.


Zelfs 110 jaar na WO I blijven bezoekers uit alle
windstreken hier kransen neerleggen om de gesneuvelden
te herdenken!


Op maandag bezoek ik in De Panne een tentoonstelling over
getekende affiches ter promotie van de kust tussen 1885-1960.


Het is genieten van deze grafische pareltjes waar 
de nostalgie vanaf spat. De belettering op deze
oude affiches is zo mooi!! 


Natuurlijk trekken de affiches van Koksijde mijn speciale
aandacht. Op deze affiches staat steevast een garnaalvisser
te paard afgebeeld. Aan onze Vlaamse kustlijn is de
garnaalvisserij te voet en te paard iets van alle tijden.



Wat vroeger een levensnoodzakelijke bijverdienste was
is nu een toeristische troef voor de gemeente Oostduinkerke.
Hier heb je nog een twaalftal paardenvissers die op geregelde
tijdstippen in zee trekken. 


Wanneer de paarden arriveren wordt alles in gereedheid gebracht om
de zee in te trekken. De garnaalvissers trekken hun typische gele
oliejekker, een gele salopette, hoge laarzen (en soms nog
een gele zuidwester) aan.


Op de houten kar liggen de netten en manden klaar voor de vangst.




Oostduinkerke is de enige plaats ter wereld waar nog aan garnaalvissen
te paard wordt gedaan. Het zacht glooiende strand zonder golfbrekers
is perfect voor deze ambachtelijke activiteit.


Alles is klaar om in zee te gaan. De vangst zit straks in het groene net.


De paarden lopen een half uurtje door het water alvorens ze weer
aan land komen.


Ondertussen genieten de toeristen op het strand van deze attractie.


Na een half uurtje komt het paard terug aan land.


Dit is de vangst.


Na het vissen wordt de vangst op het strand gezeefd en wordt de
bijvangst (krabbetjes, kwallen, kleine visjes, schelpdieren etc.)
terug in zee gegooid.


De garnalen gaan in de manden, de netten worden uitgespoeld en
de paarden worden terug ingespannen.


De zeemeeuwen zijn ook op post om hun graantje mee te pikken
van dit gebeuren.


De paarden worden terug naar huis gebracht, waar ze na een flinke
portie haver terug de wei in gaan.
Ondertussen wordt de garnaalvangst nog eens gezeefd. Op sommige
dagen worden de garnalen op het strand gekookt, uitgeschept en
uitgedeeld onder de aanwezige toeristen.


Ondertussen zie je aan alles dat het toeristisch seizoen
op zijn einde loopt. De strandstoelen liggen gestapeld te
wachten om weggebracht te worden.


Op het strand kan je het aantal wandelaars dikwijls op één hand tellen.


De vakantiegasten zijn naar huis!


Ik hou ervan om op zo'n rustig strand op zoek te gaan naar 
eenvoudige mooie dingen. Zoals deze veer met haar schaduw.


Deze stukjes struik heb ik veel gezien op het strand. Ik ken de naam niet
maar ik vond de gebleekte kleur zo mooi!


Dit kom je liever niet tegen op het strand. Toen ik de laatste
avond nog even op het strand was zag ik dit jonge dier liggen.
Pas aangespoeld. Het lijkt wel een jong dolfijntje te zijn.
's Anderendaags zijn de gemeentelijke diensten dit kadaver
komen opruimen.


Op vrijdag zit onze week aan zee er weer op. Dat we tijdens onze
terugreis naar Limburg de tentoonstelling van de Vlaamse Quiltersgilde 
in Drongen konden meepikken was de kers op de taart.


Het was zalig om nog eens de sfeer van een quilttentoonstelling
te kunnen opsnuiven. Dat was immers al jaren geleden!



Eén van de uitschieters van deze tentoonstelling was voor mij
deze quilt. Een achtergrondstofje in zacht ecru, en zwart/wit
met daarop een kleurrijke cirkel geappliqueerd.


Proficiat aan de maakster van deze prachtige quilt.
Door de verscheidenheid aan uitstappen die we gemaakt hebben
was dit een zéér gevarieerde quiltvakantie.
Met andere woorden .......voor herhaling vatbaar!
Fijne avond en tot blogs!
Groetjes,

Liliane


10 opmerkingen:

  1. Goeiemorgen Liliane, wat een heerlijke dagen. Prachtige foto's!
    groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig al die quiltwerken van jullie en van de tentoonstelling. Ook leuk weer getroffen om uitstappen te doen. We hebben in Oost Duinkerke de garnaalfeesten eens meegemaakt ook heel fijn te beleven ergens eind juni. Nu maar weer veel werkijver aan je volgende quilt dit is in de herfstmaanden met langere avonden zeker goed te doen. Geniet ervan en maak maar gezellige herfstfoto’s. Fam Leen Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Zeker de eerste dagen hadden we heerlijk weer. Vanaf dinsdag kwamen er meer (regen)wolken en ook een zéér strakke wind aan zee. Ja, de garnaalfeesten zijn een echte toeristische trekpleister voor Oostduinkerke.
      Toch fijn dat zulke traditie in ere worden gehouden.
      Geniet nog van de heerlijke nazomerse dagen!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  3. Oeps! Had net een lange reactie geschreven op je blog, maar opeens was alles verdwenen... nu maar opnieuw proberen.
    Leuk om weer een blog van je te lezen. Zo te zien hebben jullie een fantastische vakantie gehad.
    Heel mooi die quilt met die grote cirkels, moeilijk om die zo mooi rond te krijgen.
    Jouw ster en vingerhoedjes zijn zoals altijd weer zo mooi van kleur, echt genieten.
    Prachtige oude posters laat je hier zien, daar hou ik ook zo van.
    Heel mooi die grote sterke paarden van de garnalenvissers, maar wel zielig dat hun staarten altijd worden afgeknipt.
    Zo kunnen ze de vele vliegen niet verjagen die altijd op een paard komen.
    Het verlaten strand is heerlijk om te wandelen, veel fijner dan dat het vol met badgasten is.
    Wat fijn dat jullie nog konden genieten van de quilttentoonstelling.
    Je komt er vast weer met veel inspiratie van terug.
    Nu maar lekker nagenieten.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vergeet ik nog:
    Die mooie foto's van het hop feest. Heb toevallig vandaag ook een foto van hop gemaakt.
    Die groeit hier over de schutting vanuit de buurtuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer prachtige foto’s die je laat zien Liliane! Amai, zulke mooie stukken handwerk. Ze komen echt wel tot hun recht op de onder en achtergrond die je gebruikte voor de plaatjes. 👌
    En aan de zee is altijd wat te beleven, je moet natuurlijk ook wat opzoekwerk doen denk ik, maar toch fijn dat je dat allemaal kan beleven, die garnaalvissers, echt interessant. Het bezoek aan de quilttentoonstelling zal weer vele ideetjes doen ontstaan. Je zal nog niet stilvallen met de steekjes denk ik.
    Zalig met vrouwen onder elkaar er een weekje tussenuit, en zeker aks jullie dezelfde interesses hebben.
    Nu maar nagenieten en ik kijk al uit naar je volgende blog 😉.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Marie-Louise,
    Wanneer ik aan zee ben dan maak ik liefst buiten foto's van mijn werk.
    Maar ik merk dat dit de laatste 3 à 4 keer niet mogelijk was omwille van de zéér harde wind.
    De vingerhoedjes wou ik absoluut tussen de bootjes fotograferen. Op een morgen was het vrij rustig en dan moet je snel beslissen om de foto's te gaan nemen. Enkele uren later kan je kans immers al verkeken zijn.
    Dat we een tentoonstelling konden meepikken was echt een klein gelukske.
    Weer mooie werken gezien en natuurlijk ook weer inspiratie opgedaan.
    Maar eerst eens een paar quilts volledig afwerken zodat ze gebruikt kunnen worden!!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik mis de blogjes !

    Groetjes Femke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke blog!
    Ik word er instant vrolijk van. Zo mooi allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen