donderdag 31 januari 2019

Lucy has a secret....

"Liliane, mag ik eens een projectje met jou delen waar ik stiekem al een
tijdje mee bezig ben?" 

Met dit WhatsApp berichtje maak ik voor de eerste keer kennis met
het geheime project van Lucy (klik)!! Het bericht bevat ook een aantal
foto's van de quilt in wording. Ik zie prachtige blokken van allemaal
aan elkaar gestikte kleine driehoekjes.
Vele berichtjes volgen met steeds een update van haar driehoekjes-
project. Binnen de kortste keren doe ik mee en werken we beiden 
aan een quilt met hetzelfde malletje en alzo ontstaat er tussen ons een
"driehoeksverhouding" die 2,5 jaar zal duren.


Ik begin met repen stof te snijden met een breedte van 5,25 cm.
Van deze repen worden vierkantjes gesneden.

 Wanneer ik een grote stapel gekleurde en effen vierkantjes heb
snij ik ze diagonaal door.


Na het overzichtelijk sorteren van de gekleurde stofjes kan ik
 paartjes (gekleurd stofje tegen een effen stofje) beginnen uitleggen.
Deze worden tegen elkaar gestikt.


Zo ontstonden er lange slingers driehoekjes. Met zoveel
vlaggenslingertjes leek het wel feest in mijn naaikamer.


Na het strijken van de naadjes moesten alle vierkantjes op
hun definitieve afmeting gesneden worden.


Bij het uitleggen van de rijen let ik goed op
dat er niet twee dezelfde stofjes naast elkaar liggen.


Losse blokjes worden in rijen aan elkaar gestikt.


Het moment is aangebroken om een definitieve beslissing te
nemen ivm de layout van de quilt. Uiteindelijk beslis ik om
12 grote blokken van telkens 12/12 vierkantjes te maken.


De volgende stap is het kiezen van een stofje voor de sashings.
Er waren héél wat kandidaten voor deze selectieproef.


Uiteindelijk kies ik voor dit lichtroze stofje omdat het zo mooi blend
met de gekleurde driehoekjes. Nu deze knoop is doorgehakt kan ik met
een gerust gemoed drie weken naar Namibië gaan. Het is dan
september 2017.


In april 2018 post ik deze foto op mijn blog. Mijn driehoekjes-
project heeft lange tijd stilgelegen. Omdat ik vrees dat ik dit 
project steeds weer voor mij uit ga schuiven beslis ik om er een
deadline op te zetten. Ik spreek met Lucy af dat we voor het einde van
2018 een afgewerkte quilt willen hebben. Er volgt een strak quiltschema.
 Uren, dagen, weken, maanden van quilten beginnen hun tol te eisen
maar ook resultaat op te leveren. Wanneer zowat alles pijn begint
 te doen (vingers-handen-armen-schouders-goesting), en met

een maand vertraging,  wordt half januari het allerlaatste
 quiltsteekje gezet.


Nu nog de binding eraan stikken en tegen naaien.
Op 19 januari kan ik, na het aanbrengen van het label, een
punt zetten achter dit quiltproject. 

Nu maar hopen dat ik met vlag en wimpel geslaagd ben voor onze
"driehoekjes" challenge.
Oordeel zelf maar -:))






















De komende avonden zal ik, in het gezelschap van Michelle, heerlijk
genieten van de warmte, de vriendschap en de herinneringen die 
achter het verhaal van deze quilt schuilgaan.
Dankjewel "partner in crime", het was een hele eer dat je mij hebt
  toegelaten om dit quiltavontuur met jou aan te gaan. We kennen

elkaar enkel via onze blogs en toch is er al jaren dat soulmate gevoel.
Hier is weeral een bewijs geleverd van de verbindende kracht van quilts!
Ik heb nu al binnenpretjes wanneer ik op een dag mijn 
kleinkinderen het verhaal van Lucy's geheimpje zal vertellen!

"And the quilt tells a story and the story is our past."
Groetjes Liliane

27 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Let me try again. I was so pleased to see your quilt that in my haste I left out some words in the previous comment. Your quilt is absolutely beautiful!!! I can not stop looking at it. I've admired Lucy's work for a long time. There is a red and blue quilt she made years ago that I keep thinking I'd like to make. When you showed the pictures of the possible sashing fabrics - I hoped and hoped you would choose pink because that is what I would have picked out. Your quit is just perfect and the hand quilting makes this a treasure indeed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er stil van...
    Duizend maal dank..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Liliane,

    Wat een prachtig nu-gedeeld- geheim. Wat fantastisch: jullie gezamenlijke project, de quilt zelf, gewoon het hele verhaal en zelfs die bakjes waar je je driehoekjes/vierkantjes in bewaarde! Geweldig. Zo mooi, alles ...
    Dank voor het delen. En o ja, wat een PRACHTIGE foto's heb je ervan gemaakt. Dik genieten was het weer!!!

    Liefs, Carolien (Die inwendig gromt omdat ze momenteel geen rust en tijd heeft om een lone star te gaan quilten, aaarrrrggghhhh!!! sorry, let maar niet op me.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik blijf kijken naar je foto’s. Het label zo lief. De schaapjes bij je quilt het klopt allemaal.
    Zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh my! It is so very lovely! Sweet colors!! Makes me want to make one!

    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig verhaal achter een schitterende quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh what a wonderful quilt! The pink is perfect and the quilting has brought it to life. My favorite kind of quilt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig!! Bedankt voor je show and tell!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Une belle histoire, de jolies photos et un superbe quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook jouw quilt: fantastisch! Ik was al verliefd op Lucy's quilt, heb haar progress van dichtbij kunnen volgen tijdens quilt bezoekjes en heb dus ook jullie verhaal van dichtbij (weliswaar maar van 1 kant) mee kunnen maken. Het is een enig verhaal dat twee prachtige en bijzondere quilts heeft opgeleverd. Het zal doorzetten zijn geweest, maar nu ze af zijn meer als de moeite waard , toch? Mooie foto's heb je gemaakt, ook met die schaapjes, zo zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een mooi geheim en een prachtige ontknoping, proficiat allebei.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige quilt en een mooi verhaal achter de quilt.Ik heb genoten van je prachtige foto's en het verhaal daarbij.Groetjes Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I adore this quilt! It is absolutely stunning. You and Lucy have done a fabulous job keeping this secret for all of us!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Erg mooie quilt!!! Gaaf om daar samen voor te gaan...en toch ook heel leuk dat jullie allebei een hele eigen vorm gekozen hebben.
    Prachtige foto's ook!
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig, prachtig!!!! Wat een leuke eenvoudig uitziende quilt in schitterende zachte kleuren, die toch wel heel erg veel werk was. Mijn complimenten hoor. Zelfs de schaapjes verlangen er naar om er onder te mogen liggen.
    Maar dat ga jij nu lekker doen. Veel plezier er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is deze quilt mooi geworden zeg. Zo simpel, maar wel veel werk al die kleine driehoekjes zeg.
    Heel lieve zachte kleurtjes heb je gebruikt. Af geweldig hoor wat je hebt gemaakt zo.........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk verhaal om te lezen, hoe het allemaal begon, het hele proces, wat je allemaal hebt gedaan en hoe. Geweldig!!!
    Gefeliciteerd met deze prachtige Affo

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtig verhaal en wat is je quilt mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig Liliane! En zo mooi gepresenteerd. Dit is echt kunst. Heel veel voldoening na zoveel uren handwerk, denk ik. En inderdaad , nu ervan genieten.
    Ik kijk al uit naar een volgende werk.....? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Vandaag attendeerde mijn lieve vriendin mij op dit blog en jouw prachtige quilt. Ik ben er helemaal verliefd op. Wat is die mooi geworden en wat een goed en duidelijk verslag maak je over de quilt in wording. Veel dank. Geniet er lekker van.
    Groetjes Wilma Oud

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Cum laude geslaagd hoor.......prachtig .
    Hartelijke groetjes,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lucy en jij hebben allebei een beauty van een quilt gemaakt.
    Wat heerlijk zo’n vriendschap en dat je elkaar gestimuleerd hebt om het project af te maken.
    Groetjes Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige quilt en wat een mooi verhaal erachter!

    Ik heb je blog net ontdekt en ga je volgen. Volgens mij wonen we niet ver bij elkaar vandaan, zie wat bekende plekjes en namen op je blog :-)

    Groetjes
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat heb ik genoten van het verslag over onze citytrip naar München. Zo een mooi verhaal bij de prachtige foto's die je gemaakt hebt. Het zal ons allemaal bijblijven en hopelijk krijgt dit nog een vervolg.
    Melanie zal je voor altijd dankbaar zijn om "haar" nieuwe stad zo te zien prijken op je blog. Dikke merci, zus!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Simply gorgeous! Love your staging photos so much!

    BeantwoordenVerwijderen