woensdag 29 april 2020

Inspiratie vanop de prairie.....

Hoe één van de oudste stofjes uit mijn stoffenvoorraad mij
in gedachten terugbracht naar "Het kleine huis op de prairie"
dat vertel ik in een volgende blogje. Door met dat stofje aan
de slag te gaan schoot mij dit boek weer te binnen. 


In dit boek staan quiltontwerpen geïnspireerd op de boeken van
Laura Ingalls Wilder. Dit is een foto van een antieke quilt die
mij direct aanspreekt. Nu vind ik het altijd héél moeilijk om
een antieke quilt te reproduceren omdat je nooit die antieke look
kan evenaren. Het patina van zo'n quilt komt er door het jarenlange
gebruik ervan. Maar door een goeie stofkeuze kom je vaak toch
een beetje in de buurt.


Dit is de tweede keer dat ik een quilt met driehoekjes maak
Bij de vorige quilt waren de blokjes 1 1/2 inch groot.
Nu zijn de blokjes 2 inch groot.


Bij mijn vorige quiltproject (zie vorig blogje) moest ik alle malletjes
op de stof overtekenen en alles met de hand aan elkaar naaien.
Nu kan ik alles op maat snijden en met de naaimachine
aan elkaar stikken. Dat gaat vlotjes vooruit zo!






Op Koningsdag ben ik solidair met mijn Noorderburen en maak
ik een blokje met een Hollands tintje.


Zoals ik al zei is de stofkeuze héél belangrijk om de sfeer
van een antieke quilt te bekomen. Voor de tussenblokken moest
ik in mijn voorraad op zoek gaan naar de juiste kleur roze.
Je wil niet weten hoeveel tinten roze er in mijn kast liggen.
Toch is er maar één de juiste! Als die lap dan ook nog eens
groot genoeg blijkt te zijn dan heb ik toch echt veel geluk gehad.


Dit is de stand tot nu toe. Er zullen zeker nog een aantal
blokken bij mogen komen. Aan dit project werken is puur genieten
Gewoon omdat alles vanaf het eerste moment lijkt te kloppen
bij deze quilt. Dat was bij mijn vorige project wel wat anders.






Wanneer ik bij mij thuis de deur uitga dan zie je op de laatste drie
foto's hoe mijn achtertuin eruit ziet. Kan je begrijpen dat de kleinkinderen
staan te popelen om terug naar Omi en Opi te mogen komen.
Wat missen ze de dieren en het grote magische bos. 
Vanaf volgende week wordt het vogelkooitje stilaan op een 
kier gezet. Hopelijk kunnen de vogeltjes dan weer voorzichtig
aangevlogen komen. Iedereen heeft er behoefte aan om mekaar
weer eens in levende lijve te kunnen ontmoeten
en niet alleen via een scherm. Maar ondertussen nog steeds
"stayhome/staysafe"
Groetjes Liliane

9 opmerkingen:

  1. Ben helemaal stil van het uitzicht vanuit je huis Liliane....
    Jeetje wat woon jij mooi. Zo grappig dat jij het hebt over Noorderburen... dacht... ik ken dat woord helemaal niet...
    Nee, natuurlijk niet, wij hebben het over onze zuiderburen :-)
    Prachtig die blokjes en die kleurtjes die jij voor je antieke quilt gebruikt. Vind antieke quilts ook altijd zo mooi. Zo jammer dat we dat nooit helemaal kunnen namaken.
    Misschien de quilt een 20 x wassen als hij klaar is? Of uren in de zon leggen?
    Maar ja, dat vinden we meestal zonde. Dan maar 100 jaar bewaren :-)
    Veel plezier met de volgende blokken, want je gaat als een speer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Lilianne. Ik vind het geweldig mooi worden, je "antieke"look voor deze quilt. Geweldige serie, Het kleine huis op de prairie, zoveel gekeken en toen had ik nog nooit gequilt, maar bewonderde ik wel altijd de prachtige quilts die daar op de bedden lagen. Je hebt al heel wat blokken klaar, kijk vol bewondering naar het volgende blogje uit. Wat een prachtig uitzicht hebben jullie, echt zo heerlijk weids en wat een mooie natuur, de kleinkinderen missen jullie zeker en andersom net zo. Groeten, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje wat woon jij op een prachtige plek dan zeg wauwwwwww! Geweldig dat je dit op de naaimachine doet en zo snel. Zelf kan ik totaal niet met een naaimachine omgaan grrrrr
    Mooie kleuren gebruik je ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een achtertuin om jaloers op te zijn! Mooi, en dan die dieren, inderdaad de kleinkinderen zullen zich daar kunnen uitleven. En jullie hebben wandelgelegenheid achter de deur 👍
    De blokken zien er echt mooi en fris uit, echt iets voor de zomer denk ik.
    Kan ik geloven dat dit alles rustgevend is, de natuur en daar dat quiltwerk bij.
    Wat kijken we er naar uit om de kleinkinderen weer te zien he, in het echt dan, onze kleindochter vroeg tijdens het Skypen of ze niet “ stiekem “ naar oma mocht komen? Zo grappig🤣. Haar beer had ergens een scheurtje en oma kan dat herstellen he. Wie weet, je volgende blog weer leuke kinderlkiekjes? Maar we blijven voorzichtig he!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie blokken maak je voor je antieke quilt zeg, geweldig.
    Ben benieuwd hoe je hem verder maakt met de tussen stof enzo.
    Maar wauw wat woon je schitterend zeg, wat een uitzicht...................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi project, ik was het vergeten maar dat boek staat bij mij ook in de quiltbibliotheek, lang niet in handen gehad. En wat woon je in een prachtige omgeving , zeg, werkelijk fantastisch. Zeker in deze tijden zal je daar rust kunnen vinden. Geniet ervan en ben benieuwd naar het vervolg van je 'antieke'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, die roze is echt perfect! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje wat woon jij op een prachtige plek dan zeg wauwwwwww! Geweldig dat je dit op de naaimachine doet en zo snel. Zelf kan ik totaal niet met een naaimachine omgaan grrrrr
    Mooie kleuren gebruik je ook.
    SLOTXO
    JokerGaming
    Pussy888

    BeantwoordenVerwijderen