maandag 20 april 2020

Pervenche des toiles quilt...

Het begon allemaal met deze foto op de cover van het
maart/april 2020 nummer van Quiltmania.
Al vlug zag ik op IG foto's verschijnen van de eerste
 blokken gemaakt naar dit patroon. Ik vond het een mooi patroon
en mijn eerste blok was dan ook vlug een feit.

Weliswaar niet in de kleuren blauw/roze maar wel in een
warmer kleurenpalet. Dit was mijn eerste blok. Dit blok zit
niet in de quilt omdat de streepjesstof té licht van kleur was.


Soms lijken stofjes goed met elkaar te combineren maar valt
het blok uiteindelijk dik tegen. De fussy cutting techniek was geen optie
omdat dit al de stof was die ik had. Dit blok heeft de
quilt niet gehaald wegens té druk.


Dit was een experiment met een andere kleur en zit ook niet in de quilt.


Omdat er nu al verschillende blokken aan de kant liggen pas ik
mijn werkwijze aan. Voordat ik het blok patch leg ik het in losse
delen bij de blokken die al klaar zijn. Dit geeft mij de zekerheid
of een blok bij de rest past of niet. 


Af en toe maak ik een foto om op IG te posten.
Dit blok hangt naast een tekening die ik jaren geleden
kocht om het project Morning Tears in China te steunen.
Morning Tears zorgt voor opvang van kinderen die alleen
achterblijven nadat hun ouders in de gevangenis
zijn terechtgekomen. Ik heb me dikwijls afgevraagd wat
er nu onder deze tekening zou staan? Dankzij de Chinese
vriendin van een neef, die in China woont en werkt, kreeg
ik vorige week een antwoord op mijn vraag.
"It's a boy's name Wei Jian Zhao. It's mirrored
because it's engraving paint. The name means
healthy, great. Curious how the boy is doing now?"
Leuk om dit nu eindelijk te weten!


Hier een blok naast een souvenir uit Namibië.

In de Sossusvlei zag je alle mogelijke tinten oranje.
Dat zijn beelden die nog altijd op mijn netvlies liggen.

Door iedere avond een blok te naaien groeit het stapeltje snel.


Wanneer er 24 blokken gemaakt zijn komt het, naar mijn gevoel, moeilijkste
onderdeel van deze quilt.
Het vinden van de juiste achtergrondstof om de verschillende blokken
mooi te verbinden. Dit zijn de eerste mogelijkheden die uitgetest
worden.


Ik begin met een lichte stof omdat ik hoop dat de lichtste blokken
op die manier in de achtergrond zullen wegvallen en mij daardoor
minder storen in het geheel. Dit blijkt toch geen goede keuze.


Deze stof valt ook af.


Geen van de 4 stoffen voldoen en ik ga terug op zoek in de kast.
Er zijn héél wat stoffen van Jo Morton in deze quilt verwerkt.
Ik was dan ook blij verrast toen ik een grote lap van deze
serie vond. Dit kon wel eens de perfecte randstof zijn. Maar wat
doe ik dan met de vierkanten.


Ik zoek een oplossing bij de stofjes uit deze serie. Zal ik deze
ook gebruiken om de blokken te verbinden??


De quilt is half aan elkaar genaaid wanneer ik beslis om voor een
andere oplossing te gaan. Ik vind dat er meer contrast moet komen
tussen de sterblokken en de vierkanten.


De oplossing kan misschien van deze gele sterretjesstof komen?
De warme gele kleur past perfect bij de randstof. Maar er is
 een probleem -:)


Ik had deze stof al gereserveerd en geknipt voor de
sew along van Temecula Quilt Co. (waar ik enkele blogjes geleden
over gesproken heb). Gelukkig is een waardige vervanger
vlug gevonden.


De geknipte blokjes zijn natuurlijk net te klein en er zal een
manier moeten gevonden worden om ze groter te maken.
Ik knip een sterretje uit de randstof en kan zo het blok
tot de juiste maat vergroten.


Ook met de driehoeken in de rand moet ik creatief zijn om toe te komen
met de gele stof. Hier wordt een extra randje van de gekleurde stoffen
voorzien en uiteindelijk valt alles in de juiste plooi.


De top is af.
Het is een hele zoektocht geweest om dit project in de
juiste plooi te doen vallen.
Vier blokken gemaakt die de quilt niet gehaald hebben.
Een halve quilt losgetornd wegens niet tevreden.
Meerdere keren de randen eraf gehaald wegens niet helemaal
plat liggen.



(dit is nog een foto met een rand die niet goed is)
Maar de aanhouder wint. Het heeft lang geduurd voordat
de klik met deze quilt er kwam. Meestal heb ik een héél goed
gevoel wanneer ik aan een quilt werk. Bij deze quilt kwam dat maar niet.
Het ligt zeker niet aan het patroon in tegendeel. Het was een plezier
om deze blokken te maken. Maar ik heb meerdere keren echt
vastgezeten omdat ik geen zicht kreeg op het totale plaatje.


Ondertussen is die klik er wel.
Eenmaal het quilten klaar is zal ik een foto van het geheel maken.

Als ze ons nog lang in ons kot gaan houden dan is deze
quilt in een record tempo gemaakt. Maar dan  zal het met het quilten ook

zo'n vaart moeten lopen en dat......dat moeten we nog zien -:))
Ondertussen stayhome/staysafe!!
Groetjes Liliane

8 opmerkingen:

  1. Prachtige quilt op het voorblad van de Quiltmania. Kan me voorstellen dat je daar verliefd op werd.
    Maar ik zou deze alleen maar kunnen maken met precies dezelfde stoffen, want anders zou ik het overzicht totaal kwijt zijn.
    Dat was bij jou dus ook zo. Vele blokken die werden afgekeurd, randen verwijderd, middenblokken niet de juiste kleur.....
    Het resultaat is nog niet echt goed te zien, maar het is vast mooi maar anders. Jij bent er blij mee, en dat is het belangrijkste. Veel quiltplezier.
    Wat een prachtige kleuren daar in de Sossusvlei! Kan me voorstellen dat je daar verliefd op werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch wel een heel gepuzzel, al die blokken, al die kleuren, tinten. En veel geduld, maar als jij ergens voor gaat ....heb ik al begrepen. Supermooie combinatie , warme kleuren. Dikke pluim!👌 op naar de volgende blok! Ben nu al benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Liliane,

    In een in mijn ogen onvoorstelbaar rap tempo heb je de top gemaakt. En als ik dan lees van de 'zijwegen' die je hebt genomen, is het helemaal knap. En zo mooi geworden! De warme kleuren, het geeft weer een heel ander effect dan die van de Quiltmania. Prachtig! En ja, dat doorquilten hè, ja dat ken ik. Als ik nog lang in mijn kot moet blijven, wordt het ook nog wel eens wat ;) En dan gaat deze kip ook nog 3 dagen helpen bij de voedselbank ... Hoop toch echt dat ik hem in juli afheb, voor de verjaardag van Ella. Ik moet mezelf toch wat vaker stevig toespreken ...

    Geniet van je top en tot later! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige blokken en eerlijk, ik vind jou kleuren veel mooie en sprankelt zo prachtig. Succes met het doorquilten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige kleuren en wat een gepuzzel, wat goeeeeeeed hoe je tot deze oplossing bent gekomen. Heel graag zie ik het geheel op foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij gaat dus ook een "not my kitchen sink quilt" maken, ooit?
    Je hebt heerlijk gepuzzeld, op deze manier nog veel meer eer van je werk.
    Wat heb je de rand en midden blokjes leuk gemaakt, veel leuker dan het originele patroon.
    Minstens iedere dag één draadje quilten, dan gaat het je zeker lukken.

    Groetjes,
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een hele mooie quilt geworden. Ik zag het patroon ook, enig en helemaal leuk voor nu omdat het per blokken te maken is die niet zo klein zijn, dus qua tijd nog een beetje te overzien. Je moet in deze tijd toch het gevoel hebben dat er ergens nog wat gebeurt, er ergens perspectief op vooruitgang is. Grappig dat je een blok niet gebruikt hebt vanwege 'te druk' , ik zou dit blok dus heel graag gebruikt hebben, ben over het algemeen ook geen fussy cutter, soms maar, meestal hou ik meer van 'random' . Het geheel doet me denken aan een mooie herfstquilt, die kleuren, die warmte. Gezien je tempo is hij dan al lang af en kan hij gebruikt worden. Ik ben heel benieuwd naar het geheel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje wat woon jij op een prachtige plek dan zeg wauwwwwww! Geweldig dat je dit op de naaimachine doet en zo snel. Zelf kan ik totaal niet met een naaimachine omgaan grrrrr
    Mooie kleuren gebruik je ook.
    SLOTXO
    JokerGaming
    Pussy888

    BeantwoordenVerwijderen