woensdag 28 juni 2023

Expo '58......

 

Misschien herinneren jullie zich mijn blogpost van februari nog waarin ik mijn 
65ste verjaardag mocht vieren. Nu is het bij ons de gewoonte wanneer we een
leeftijd bereiken die eindigt op een 0 of een 5 om die verjaardag met alle meisjes
en jongens van dat geboortejaar te vieren.
Even verduidelijken:
In 1958 werden in ons dorp 12 meisjes en 25 jongens geboren.
Deze groep zat samen in de kleuterschool en nadien in de lagere
school. Het zijn deze jongens en meisjes die uitgenodigd worden
op de reünie van de 65-jarigen.
Zo'n reünie hebben we al georganiseerd ter gelegenheid van onze
40ste- 50ste- 60ste en nu 65ste verjaardag.
Zo'n avond organiseren is voor mij altijd "a trip down memory lane".
Een warme avond, lekker eten, oude bekenden terug ontmoeten en dan
herinneringen ophalen: een gezamenlijke reis naar het verleden...
Maar eerst moet er nog gewerkt worden om van die avond een succes te maken.

Zes leeftijdsgenoten nemen al jaren de taak op zich om deze avond
 te organiseren.
Soms is het handig om zo'n avond rondom een thema op te bouwen.
De wereldtentoonstelling van 1958 werd gehouden in de
Belgische hoofdstad Brussel onder de naam Expo '58.
 Het is dit thema dat we voor deze reünie hebben gekozen.
Eens het thema gekozen kan je beginnen nadenken over de uitnodiging 
en de animatie voor deze avond.
Voor zulke creatieve uitdagingen ga ik graag te rade bij mijn
jongste zoon Brecht.
Idee en uitwerking zijn van zijn hand.
 Ik moest enkel nog de uitnodiging in elkaar
knutselen.


De inschrijvingen liepen vlot binnen en uiteindelijk mocht ik 22 van deze
uitnodigingen maken.

Omdat ik vrij stevig karton moest gebruiken was een goed Stanleymes toch
wel een héél belangrijk tool op mijn werktafel.




Na héél wat snij- en plakwerk waren de 22 uitnodigingen klaar.
De "exposanten", zoals we onze stuurgroep noemen, had ik al een
uitnodiging in de bus gedropt. Dit om te testen of alles duidelijk
genoeg was.


Dit is de voorkant.
 Door aan de pijl te trekken krijg je een eerste deel
van de informatie te zien.


Hier worden de datum, plaats en uur van onze samenkomst vermeld.


Meer informatie is er te vinden op de achterkant van de uitnodiging.
"Uitnodiging maken" kan al van de to do lijst afgevinkt worden. 
Het volgende puntje op de lijst is "animatie".
 Daar zullen we ook wel even zoet mee zijn.
Maar er is nog tijd want het feest gaat pas door
in het najaar.

Wanneer je in de flow van zo'n voorbereiding zit komen er natuurlijk héél
wat jeugdherinneringen naar boven. 
Zoals speelgoed waar we in die tijd mee speelden.

Wie herinnert zich deze boekjes nog?
Van 1963 tot ongeveer 1965 kon je bij het kopen van flessen
koffiemelk van Nutricia sparen voor deze boekjes.
 

Deze kinderboekjes waren van de hand van Yvonne Perrin.
Kijk toch eens hoe leuk met dat kartelrandje!


Zo leuk om deze verzameling in mijn bezit te hebben.


Nu de vakantie hier voor de deur staat heb ik er mijn zomerse vingerhoedjes 
nog eens bijgenomen. Voordat we op vakantie gaan zou ik graag nog zes rijen
toevoegen aan de lap. Als dat lukt dan mag ze mee om er op onze vakantie-
bestemming hopelijk enkele mooie foto's van te nemen.


Vorige week was Juliette een dagje hier. Net als haar zusje Rosalie geniet ook
zij ervan om tijd door te brengen op mijn naaikamer. Zo vond ze een doos met daarin een aantal van deze blokjes.
 Hoe kon ik weigeren toen ze me met haar liefste
puppy-ogen vroeg of dat een quilt voor haar zou worden.


En zo schakel ik van het ene quiltproject over naar het andere.
Van sterretjes naar vingerhoedjes naar scotty dog blokjes enz...
Gelukkig is en blijft het de allerleukste hobby die ik me kan indenken!
Ik wens jullie een heerlijke zomer toe!
Tot blogs!
Groetjes,

Liliane


9 opmerkingen:

  1. Mooie keuze heeft Juliette en oma weet wat doen. Maar dit is hobby en genieten van alle stofkeuzes en kleurcombinaties. Daarna maakt je maar tijd voor je samenkomst expo 58. Met iets meer druk slaagt zo’n initiatief beter. Een fijne vakantie en geniet van de kleinkinderen , het quilten, de vakantie, zussenfietstocht en expo 58 en het feest. De Leentjes Reppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mia,
      Afwisseling genoeg hier wat de quiltprojecten betreft. Zo is er ook nog mijn hexagonquilt waar ik vorig jaar zo intensief aan gewerkt heb. Nu is die wat naar de achtergrond verschoven. Maar binnenkort heb ik weer volop zin om daaraan te werken. Zo gaat dat bij mij.
      Altijd maar plannetjes maken en bezig zijn.
      Ik werk niet graag onder tijdsdruk. Daarom dat de uitnodigingen nu al klaar liggen. Dat geeft rust in mijn hoofd 😄.
      Voor jullie ook een fijne vakantie en tot blogs!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  2. Wat bijzonder dat jullie elke 5 jaar een speciaal feest organiseren en dan ook nog van die mooie uitnodigingen maken.
    Wat ik niet snap... hoe kom je aan 22 kennissen, vrienden of familie, die allemaal in 1958 geboren zijn?
    Dat is best heel erg veel, of mogen anderen ook komen?
    Het wordt vast gezellig. Poppenkast spelen met de vingerpopjes en dan die enige boekjes!
    Zelf heb ik ook nog een serie oude dunne boekjes die je kreeg bij een wasmiddel, dat was in de jaren 50.
    Het blijft leuk om daarin te lezen, dat heb jij vast ook.
    Wat slim van Juliette om met haar lieve oogjes te vragen of ze daar een quilt van mag.
    Oma gaat wel aan de slag met de hondjes hoor.
    Gezellig straks je vingerhoedjesquilt mee op vakantie, daar komt dan vast een stukje bij.
    Wens je alvast een heerlijke vakantie toe.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marie-Louise Lijnen29 juni 2023 om 05:05

    Wat ben ik toch altijd blij verrast weer een blog van jou te mogen bekijken, telkens slaag je erin er weer iets speciaals van te maken. Zoals nu met dat geboortejaar 1958( ben ik ook van),zalig , werken aan uitnodigingen
    en
    Zo een bijeenkomst organiseren. Ben al benieuwd naar het verslag van jullie feest!
    Die boekjes zijn toch kostbare schatten hé, ik heb er maar een paar, maar ze zijn goed bewaard en de kleindochter kan er van genieten. Toch nog specialer dan zo een boekje uit de bib hè.
    Al die leuke spelletjes van vroeger, pure nostalgie! Ja, ja Liliane de quitinteresse zit er precies goed in bij je kleinkinderen, wie weet gaat je hobby ooit verder gezet worden. Het zijn weer mooie blokken, benieuwd naar het resultaat.
    Inderdaad, oma’s kunnen niet weerstaan aan die kinderoogjes hè, heerlijk is dat.
    Ik wens je een hele fijne vakantie aan zee, genieten maar van alles wat je graag doet en van allen die je dierbaar zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marie-Louise,
      Welkom bij de club van de exposanten 😀
      Komen jullie ook samen met de leeftijdsgenoten?
      Wij organiseren dit nu voor de 4de keer geloof ik 🤔
      Toen we 60 werden was het thema "Vrolijke vrienden " naar het gelijknamige lied van Nonkel Bob. Dat lied is ook van 1958.
      We besteden veel tijd aan de voorbereiding. Dit wordt zéér geapprecieerd want er haken nooit mensen af. Dat zegt genoeg hé.
      Ik ben echt zo'n nostalgische ziel. Voor anderen zouden die boekjes oude rommel zijn maar ik kan daar zo van genieten.
      Aan de vraag van zo'n kleintje kan je echt niet weerstaan. Zo leuk om haar in een WhatsApp bericht te horen vragen:
      "En omi, zijn er al nieuwe hondjes bijgekomen?"🥰
      Ook voor jullie een fijne vakantie en tot blogs.
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  4. Dezelfde vraag die Floor ook stelde , hoe vind je zoveel vrienden kennissen uit hetzelfde geboortejaar ,heel bijzonder !
    Veel succes met het organiseren wij genieten van jou voorbereidingen !

    Groetjes Femke .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Femke,
      Het gaat om alle jongens en meisjes die in hetzelfde jaar geboren zijn.
      In 1958 werden in ons dorp 12 meisjes en 25 jongens geboren.
      Die gingen samen naar de kleuterschool en nadien naar de lagere school.
      Het zijn die jongens en meisjes die uitgenodigd worden op de reünie van de 65-jarigen.
      We hebben dit gedaan bij respectievelijk 40- 50- 55- 60 en nu 65 jaar.
      Ik hoop dat het nu wat duidelijker is -:)
      Fijn dat je weer gezellig mee kwam lezen!
      Groetjes,
      Liliane

      Verwijderen
  5. Ooooooooooh die boekjes!! Ik ben niet van 1958 maar heb ze wel later gekregen. En heb ze nog steeds, die lieve zachte kleuren en die golfjes aan de rand. Het leukste boekje vond ik altijd met al die dieren in een notendop varen, hoewel ik me herinner dat ik ongerust was want die dieren waren zo veel groter dan zo'n halve noot. Mijn moeder stelde me dan gerust met de opmerking dat ze in andere landen veel groter waren, die noten en dat al die dieren er in pasten en niet zouden zinken. En ik herinner me mooie tekeningen van kinderen die (in Spanje of heb ik dat erbij bedacht?) op een ezeltje langs het strand gevoerd werden. Een jaar of 10 geleden zijn ze geloof ik opnieuw uitgebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Marion,
    Ik ben ook zo blij dat die boekjes nog bewaard gebleven zijn. Alles aan deze boekjes is leuk.
    De verhaaltjes, de tekeningen, het kartelrandje, de kleuren. Zelfs het papier voelt speciaal aan!
    Heerlijk om te lezen hoe goed jij je die verhaaltjes nog herinnert. Je hebt zelfs de uitleg die je moeder eraan gaf nog onthouden. Het moet indruk op je gemaakt hebben als kind zijnde!!
    Fijne avond!
    Groetjes,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen